Gå til innhold
Arkivverket

[#28615] Hvem var Paul Nilsen Riseberget? Skjeberg 1700-tallet.


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Den 05.11.1784 ble Paul Nilsen trolovet med Helvig Aslaksdatter i Skjeberg Kirke. Forlovere var Niels Navestad og Ellev Haugen. 22.12.1784 fant vielsen sted ved samme kirke.I perioden 1788 til 1802 får de iallefall 6 barn som alle døpes i Skjeberg Kirke. Faddere er hovedsakelig faddere fra forskjellige plasser under Hafslund Hovedgård.I FT1801 bor familien på Riseberget, en husmannsplass under Hafslund Hovedgård. Samme sted bodde de den 24.02.1799 da de førte et barn til dåpen.Den 20.07.1828 døde Paul på Riseberget, 80 år gammel, med andre ord født omkring 1748.Det er her problemet dukker opp; jeg kan hverken finne ham født eller konfirmert i Skjeberg. En mulighet er at han er sønn av Nils Haagensen og Helvig Carlsdatter som bodde på Riseberget iallefall i perioden 1756 til 1759. Nils Haagensen ble gravlagt fra Riseberget den 12.08.1759. Han var da 50 år gammel, med andre ord født omkring 1709.Jeg har forsøkt å lete etter Paul Nilsens fødsel i nabosognet, Borge, men uten hell.Kan noen bistå med litt hjelp i forbindelse med dette hadde jeg satt stor pris på det.Som en kuriositet kan nevnes at Paul Nilsen er forhenværende statsminister Oskar Torps tippoldefar.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.