Gå til innhold
Arkivverket

[#28628] Inger Johanne Ellevsdatter - var hun to eller én?


Gjest Øystein Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Jakobsen

Dette handler om to stk Inger Johanne Ellevsdatter som meget mulig er én og samme person. Se Lenke for mitt forsøk på å fremstille det hele grafisk.Min tipp-tippoldermor Inger Johanne Ellevsdatter ble født ca 1787. Hun giftet seg 03.12.1818 med Johannes Larsen i Sandeherred. Sammen fikk de 5 barn; Lars Johan, Ellev, Andrea, Johan Christian og Johannes Ingward.Hvorfra hun kom vet jeg imidlertid intet om.Kilder: * DA: FT-1825 for Larvik * FamilySearch IGI: M423832 / 1814 - 1832 / 0127654 / Den Norske kirke. Sandar prestegjeld (Vestfold) * Larvik KLOK II 1, 1818-1843Min tipp-tippolderfar Christopher Ellefsøn hadde en søster som også het Inger Johanne Ellevsdatter. Hun ble født 21.11.1787 i Sandefjord. Hun påtreffes sammen med sine foreldre ved folketellingen i 1801, men hva som skjedde med henne etter dette vet jeg intet om.Kilder: * vestfold-slekt.net: Sandeherred (Sandar) kirkebok. Døpte 1733-1799 * DA: FT-1801 * Sandefjords Historie, bind II, side 521Jeg har altså én Inger Johanne som kommer fra intet og en annen som forsvinner i intet. Begge er født i 1787. Dersom dette er én og samme person, betyr dette at mine tippolderforeldre Ellev Johannisen og Maren Kirstine Kristoffersdatter var søskenbarn. Det er meget vel mulig, men kan noen hjelpe meg med ytterligere info her?Vennlig hilsen Øystein Jakobsen manglerud.net/slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg vet ikke noe om disse menneskene, men fant dette på Familysearch:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Inger Johanne Ellefsdatter Female Birth: 1787 Sandar, Sandefjord, Vestfold, Norway Death: About 1801 Sandar, Sandefjord, Vestfold, Norway Parents: Father: Ellef Christophersen Mother: Johanne Cathrine JacobsdatterIngen kilder er oppgitt, men det går vel an å sjekke om hun er begravet på den tiden. FT 1801 skulle være i februar, så det kan hende at hun er død senere på året.Hilsen Laila kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Takk Laila, jeg har sett denne IGI-recorden. Jeg har ikke sett spor av noen begravelse, og jeg tror 'Death: About 1801' i denne sammenheng betyr at hun sist ble sporet i FT-1801. Sannsynligvis er dette en avskrift fra boka Sandefjords Historie.Mvh Øystein Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Hei Gunn. Ja det stemmer; her finner vi familien Johannes Larsen og Inger Johanne Ellevsdatter med sine barn. Jeg refererte begge de kildene du nevner i mitt innlegg (dog ikke så tydelig :-)FT-1825 forteller at Inger Johanne er 38 år, noe som matcher fødselsåret på 'den andre' Inger Johanne.Er det kanskje noen som har fiche med vielsen av Ellev og Maren Kirstine 26 februar 1847 tilgjengelig? Dersom Inger Johanne er én og samme person betyr det at Ellev og Maren Kirstine var søskenbarn, noe som kanskje er nevnt i kirkeboka!?Mvh Øystein Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke mulighet for oppslag i kirkebøker etter denne vielsen for deg.Hvis du er sikker på at begge er født i Sandar eller Sandefjord området ser det jo ut til å være en dame.Hvis den ene derimot kan være født i Hedrum, kan det være flere muligheter.Finner en her riktignok bare nevnt med enkelt fornavn. LenkeFødsels og dåpsår er ikke alltid til å stole på i disse kildene, men håper du får hjelp til å løse mysteriet fra kirkebokoppslag.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen Øystein!Jeg har sett litt på din slekt i Sandar Viet 1786. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Viede1&view_detail=1&ID=1444>LenkeDeres datter Inger Johanne, døpt. 29. nov. 1787. LenkeSom ble viet. 1818 med Johannes Larsen Rød fra Langestrand. LenkeBrudens navn er sikkert feil. Jeg har sjekket kirkeboken, men den er for meg helt uleselig. Klokkerboken er uleselig når det gjelder Brudens etternavn, jeg kan ikke se at det står Ellefsdatter. Databasen vigde i Sandar 1709 – 1925 er en avskrift av avskrift. Div. Prot. 1709 – 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Men fremdeles mangler bevis for at de to personene er identiske?Selv om det bare er ei Inger Johanne Ellefsdatter døpt i Sandar 1787, kan jo kvinnen som gifter seg 1818 være innflyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Øystein Jakobsen

Takk for hjelpen alle som bidrar!Inger Johanne Ellefsdatter er ikke et helt vanlig navn; jeg søkte i FT1801 med alle tenkelige og en god del utenkelige stavemåter, og det er kun én (min) Inger Johanne Ellefsdatter i tellingen i hele landet...Et spørsmål: Var det på denne tiden slik at man måtte søke om tillatelse for gifte mellom søskenbarn? Isåfall burde vel en slik tillatelse kunne gjenfinnes et sted (Kongsberg) ? Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har ikke så mye å komme meg, men tenkte kanskje følgende opplysninger fra IGI kunne være verdt å sjekke ut nærmere:LARS JOHAN JOHANSEN (M) Christening: 26 DEC 1819 Langestrand, Larvik, Vestfold, Norway Father: JOHANNES LARSEN ROED Mother: INGER JOHANNE ELLEVSDRANDREA JOHANSEN (F) Christening: 07 JAN 1827 Langestrand, Larvik, Vestfold, Norway Father: JOHANNES LARSEN ROD Mother: INGER JOHANNE ELLEVSDRJOHAN CHRISTIAN JOHANSEN (M) Christening: 04 OCT 1829 Langestrand, Larvik, Vestfold, Norway Father: JOHANNES LARSEN ROE Mother: INGER JOHANNE ELLEVSDRJOHAN CHRISTIAN JOHANSEN (M) Christening: 04 OCT 1829 Langestrand, Larvik, Vestfold, Norway Father: JOHANNES LARSEN ROE Mother: INGER JOHANNE ELLEVSDRKanskje kan faddere og liknende her avgjøre BÅDE hvorvidt dette er kvinnen som gifter seg i 1818 OG om hun er identisk med den som ble døpt 1787, og navnet da i så fall enten feilskrevet i kirkeboken ved vielsen eller feilregistrert?Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Uff, nå er det på tide jeg legger meg til å sove. Jeg holder jo ikke fokus fra jeg begynner å lese et innlegg og frem til jeg når slutten. Unnskyld!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.