Gå til innhold
Arkivverket

[#28644] Johs. Christiansen f. 1811. Sønn til Chr. Johannessen, Kjærstad i Garder?


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Vestby MINI 4 4/5: Johannes, døpt 19. mai 1811, født 7. mai. Far. Christian Johannessen Kjærstad. Faddere: ? Helges. Presterud, Andreas Christophers. Kjærstad, Ane Maria Andre. ibid, Helene Christophersd. ibid, Sibille Larsd. Tuft.Er det noen som vet om denne Johannes er identisk med Johannes Christiansen som i FT1865 er oppført som skredder, 55 år, og bosatt på Berg under Bjørnstad i Vestby, og hvem som er hans mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Ved søk i FS/IGI finner jeg Johannes Christensen, døpt 19.05.1811, Vestby, sønn av Christian Johannesen.Denne Johannes kan muligens ha en bror Syver, døpt 16.5.1813.I FS/IGI finner jeg en Christian Johannesen, som gifter seg 21.10.1809 i Vestby med Abigal (antakelig; Abigael) Syversdatter. Men dette kan være blindspor og uansett bør funn i FS sjekkes mot kildene!Her er det en Abigael Syversdatter, 19 år, som er tjenestejente på Roerstad, Vestby i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10211&gardpostnr=110&personpostnr=1228&merk=1228#ovre>Lenke. I samme f.t. finner jeg en 19 år gammel losjerende skredder Christian Johannesen, på gården Krom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Magne Halvorsen

I Vestby Bygdebok. Bind I, s. 706 under Rønjul nordre finner jeg:Christian Johannesen og h. Abigael Syversdtr. Barn: 1) Syver, f. 1813 - d. 17/8-14, 2) Riulf, f. 1816, 3) Andreas, f. 7/12-18, 4) Karen Helene, f. 13/2-22.Men altså ingen Johannes. Kan det være at bygdebokforfatteren ikke har fått med seg alle barna? Plassen Berg, hvor Johannes bosatte seg, er nærmeste nabo til Rønjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Magne Halvorsen

Ved dåpen til Syver 16/5-13 er farens navn opplyst å være Christian Johannesen Kierstad Plads. Av dette kan vi trygt dra den slutningen at Johannes er sønn av Christian Johannesen og Abigael Syversdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.