Gå til innhold
Arkivverket

[#28645] Kirkebok for Kampen kreds før 1880, hvor skal mann lete?


Gjest Lillian Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Kristiansen

Hei. Er det noen som kan fortelle meg i hvilken kirkebok jeg skal lete etter folk som bor på Kampen før 1880 da det ble utskilt. Jeg har prøvd Grønnland og Østre Aker uten å finne noe. Kampen er for seg selv i 1880, men begynner midt i året - et sted må jo resten være. Jeg har lest inndelingen for kirkebøker i Riksarkivet og trodde jeg forsto det, men bomma. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Jeg visste at den lenka ville komme, derfor skrev jeg også at det hadde jeg prøvd. Jeg har tom streket opp på kart for å finne ut av det, men det hjalp ikke stort og det du Nina henviser til står i Riksarkivet og det er det jeg har brukt....derfor denne etterlysning, tenkte kanskje noen visste litt mere enn bare å henvise til en lenke jeg har lest opp og ned og i mente....mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Oslo Hospital med relativt stor sannsynlighet i perioden fra byutvidelsen til opprettelsen av Kampen menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Mine oldeforeldre kjøpte seg 'jordvei' på Kampen ca 1859, og dåpen til barna deres har jeg funnet i Østre Aker klokkerbok 2:Døpt i Østre Aker Mai 20. 1861 (f. Marts 19. 1861) Hans Alberth. Forældre: Arbeidsmand, Gaardeier Nicolai Thoresen og Hustru Gunhild Marie Eriksdatter, Kampen. Faddere: Barnets forældre, Ener Thoresen, Johan Christiansen, Helene Hansen.Også i FT 1865 hørte Kampen med til Østre Aker:LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, Kampen hørte med til Østre Aker helt frem til byutvidelsen 1878. Kampen menighet ble opprettet to år senere. Jeg forstod det som det var etterlysninger etter dåp, vielser osv. for beboere på Kampen i tiden mellom utskillelsen fra Aker og frem til opprettelsen av Kampen menighet.I motsatt fall forstår jeg ikke spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og jeg tror jeg har funnet vedkommende døpt - 19.06.1881 i Kampen menighet (kirken var ikke ferdig på dette tidspunkt) - det har jeg svart på i Slektsforum da etterlysningen også står der. Fikk en mistanke da jeg ikke fant ham i Oslo Hospital eller Fødselsstiftelsen (som kunne vært et alternativ, hadde for få opplysninger for å vurdere).Så gjenstår å se om det er rett dåp, men det meste stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei. jeg ba ikke om oppslag - jeg spurte om noen visste i hvilken kirkebok jeg skulle lete etter folk på Kampen før 1880. Nå har jeg lagt inn svar til deg Geir på Slektsforum i Dis og så avslutter jeg her. Ikke visste jeg at Kampen gård var det samme som kampen Kreds, men det er vel bygd rundt den gården kanskje?Har vært på møte i kveld så derfor har jeg ikke fått svart før. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Laila, glemte visst å takke deg for bryderiet - det var ikke meningen. Takk. Byutvidelsen var ikke den i 1877 mon tro - rart jeg ikke finner dem konfirmart i Østre Aker - men nå glemmer vi hele freia - jeg får se om jeg må lete litt anderledes. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.