Gå til innhold
Arkivverket

[#28647] Tyding av krk bok, Oslo Domkrk 1845


Gjest Anne Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Arnesen

Hei:-) Et par av mine forfedre gifter seg i Oslo Domkrk 7.10.1845. Kan noen hjelpe meg å tyde hva det står. Ser at hun er fra Strømstad, men ellers er det vanskelig å skjønne. Alle opplysninger er interessante:-) Takk:-) Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Min film er også vanskelig å lese pga. dårlig film, men flg. skulle være nokså sikkert:I vielsen 07.10.1845 står det Christopher Olsen (26) og Margrethe Engelbretsdatter (24), det står at han er fra 'Næs paa Romerige' og faren Ole Schjønnesen. Hennes far Ingelbret Hansen. Han hadde hatt naturlige kopper, hun var vaksinert. Begge bodde i Christiania ved tidspunkt for vielsen som fant sted i vor Frelsers Kirke, Christiania. (navnet Oslo Domkirke fikk den i 1950, og først på 1900-tallet begynte man å skrive ”Vår Frelsers Kirke”).At hun er født i Strømstad, er jeg ikke 100% sikker på, selv om jeg godt forstår at det kan leses slik. Godt mulig du har rett i det.Originalen er langt mer lettlest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Glimrende norsk i innlegget mitt, men innholdet håper jeg veier opp noen av de værste formuleringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kikket etter Christopher Olsen og fant ham i Nes på Romerike;Døpt ”Kristoffer”, sønn av Ole Skjønnesen på Eie i Nes og hustru Dorthe Christophersdatter (født 03.07.1819, døpt 26.09.1819). Gjennom konfirmasjonen 12.10.1834 bekreftes at han hadde hatt naturlige kopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.