Gå til innhold
Arkivverket

[#28651] Anna Johnsdatter?


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei!Jeg søker etter foreldrene til Anne Johnsdt. født ca 1801, Aremark og hun gift med Nils Amundsen,(født 1808)i 1834,Aremark. Jeg har sett over alt hvor jeg har tilgang og forespurt biblioteket i Aremark, men finner ikke ut av det.Kan noen hjelpe meg?Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiKan det være denne Anne 2 år du søker i Aremark?klarer ikke å lage lenke, men det bor en Joen Ellefsen 56 år og Kari Helgesdatter 44 år på gården Bøer 1 gård i 1801.Når det gjelder Nils Amundsen søkte j på familysearch og fant en Nils døpt 10 august 1808 f Krosby, Aremark sann av Amund Nislen og Gunild Torsdatter de gift 13 mars 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg nevnte under tema 28591 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28591&sok=Aremark&startnr=&antall=&spraak=>Lenke at det var et par muligheter på FS til å finne Annes foreldre, dersom hun er døpt i Øymark/Aremark. (Det forutsettes at Anne er født ca.1801)Det ene paret er Johanes IVERSEN og Mari OLSDR som døpte sin datter Anne 08 Feb 1801. Denne familien holdt til på Kolstad i Øymark, og ei 1 år gammel Anne er allerede kommet med i FT 1801 LenkeDet andre paret er Joen OLSEN og Kirsti HANSDR som døpte sin datter Anne 17 Jan 1802. Disse inngikk ekteskap 21 Sep 1798, men ikke lett å finne på FT. 1801.Det tredje paret er Johannes XSTENSEN og Sidsel OLSDR som døpte sin datter Anna 22 Aug 1802. Disse inngikk ekteskap nøyaktig 9 mnd. tidligere: 19 NOV 1801. (Det er ei Sidsel Olsd. som er ugift mor til en 5 år gammel Niels Johannesen!! på Bøen Søndre i Aremark ved FT 1801. Lenke )Den Anne Joensd. som foreslås i forrige innlegg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen Iver!Du er en kjernekar. Tusen takk for dine svar. Det gjelder selvfølgelig alle de andre som svarer også. Jeg er litt 'treg' i dette gemet, derfor alt maset. Men som tidligere nevnt, jeg er veldig takknemlig for innspill til mine spørsmål.Når det gjelder Iver`s paranres ang. en dame ved navn Rita Hole, så kjenner ikke jeg igjen navnet, men vil prøve å legge inn et nytt innlegg og håper at hun vil svare.Hilsen og tusen takk nokk engang.Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Kone Anne Johansd. Trollesund død 28 mai begravet 5 juni 1843 44 år gammel.Da er hun født 1799. Ved vielsen i 1834 var hun 33 år,altså født 1801.Trollesund er vel en plass under Bøen,det stod under Torp ved Niels Amundsen fødsel?Fant 2 barn til:Amund født 3 mai døpt 12 mai 1839 TrollesundFaddere:Anne Olsdat. Bøen, Niels Nielsen ib. Peter Amunsen Trollesund, Maria Elisabeth Nielsdat.Bøen, Gundhild Dorthea Nielsdt. ibChristian født 27 okt. døpt 31 okt. 1841 Trollesund.Faddere: Anne Olsdt.Bøen, Niels Nielsen ib.Maren (Maria)Elisabeth Nielsdt. ib. Gundhild Dorthea Nielsdt.ib. Peter Amundsen Trollesund.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg så nærmere på vielsen og fant ut at det stod ib.foran det jeg ikke greide å tyde,altså født på Trollesund Anne også!1799 døpt 21 april Trollesund i Øymark: ANNEForeldre :Johann Ellefsen og Kari Helgesd.Faddere: Anne Larsd. Braarud, Birthe Helgesd. Torp, Peder Olsen Trollesund, Xsten Nielsen Torp, Iver Pedersen Mosebye ødegaard.Den 'lenken' du fikk av Inger Sofie stemmer her! BØER ( feilskrevet av en eller annen)Gården heter jo Bøen!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

TerjeDu behøver ikke å etterlyse meg,eller andre i eget tema.Har vi vært inne (her)og svart deg,kommer vi tilbake for å 'følge utviklingen'!Jeg har nå funnet giftemålet mellom Anna/e og Niels foreldre:Anna Johansdatter foreldre: 30 nov. 1783 i Øymark (forlovet)Ungkarl Joen Ellefsen Torp med pigen Kari Helgesdatter ibid. Cau.Amund Pedersen Krogstad og Ole Tostensen Torp.Niels Amundsen foreldre:13 mars 1803 i Øymark (forlovet)Ungkarl Amund Nielsen Giølsøe med pigen Gundhild Torsdatter Giølsøe. (ingen forlovere)- Her er datteren til Ane og Niels før de giftet seg: 1833 født 5 okt. døpt 13 okt.Uækte Gunil Maria Trollesund. Pige Ane Johansdatter Trollesund og ungkarl Niels Amundsen Trollesund.Faddere :Maria Johnsd. Qvernerbraaten ,Amund Iversen Torp , Ole Amundsen Trollesund og Xstine Jørgensd.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Terje ! – Du er en fjern slektning av meg !Inger Sofie hadde altså rett i tipset sitt i innlegg nr. 2 og fikk treff.Takket være Ritas bidrag har vi nå kommet innpå en slekt som vedrører også mine aner.Siden du er min ni-mening kan jeg for moro skyld like gjerne gi deg en nummerisk ane-oppbygging med utgangspunkt i Anna Joensdatter. (Mye her kan du jo selv sjekke opp på Fam. Search, og anetavler som er utlagt på nettet. Men husk at dersom anetavla skal holde mål, må det grundigere dokumentasjon til. Men å pøse ut navn kan jo være et greit utgangspunkt, siden du antyder at du er relativt ny i gamet.1.Anne Joensdatter f.1799. 2 Jon Ellevsen Bøen i Øymark F.1746 3 Kari Helgesdatter Nysterud i Rødnes F.1757 4. Ellef Ingebretsen 5.Else Olsdatter 6.Helge Johnsen Nysterud F.ca.1724 D.1801 gifter seg i 1746 med: 7. Anne Brynildsen Gjørsjø i Øymark. 12 John Nilsen Nysterud i Rødnes F. 1694 D. 1776. 13 Siri Helgesdatter Aanonby i Øymark 14 Brynild Brynildsen Mellomdalen-Rakkestad/Gjørsjø-Øymark. 15 Ingeborg 24.Nils Svendsen Nysterud 26.Helge Thorstensen Aanonby F.ca.1659 D før 1687 27 Lisbeth Nilsdatter Klund i Rødenes Død ca..1717 28 Brynild Mellomdalen (Rakkestad) 52 Torsten Helgesen Aanonby f 1620 53. Marte Olufsdatter Daltorp i Høland 54. Nils Iversen Klund (og Fløvik i Øymark) f ca.1639IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg må bare tilføye at navnet Joen og Anne har flere skrivemåter i kirkeboka og i tellingene. Jeg har skrevet det slik det stod.Johan,John og Joen. Anne,Anna og Ane.Jeg regnet med at du ville treffe I.M sin slekt her!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei Iver og Rita!Dette var jo litt av en overraskelse, og veldig morro. Hadde ikke tenkt på at jeg skulle treffe på en fjern slektning når jeg begynte å grave i min slekt, men dette viser at en kan lære mye i dette gemet. Jeg har sett over alle de data jeg har kommet over, og det ser ut til at alt stemmer. Iver, jeg bor som du ser i Oslo, og min mor Ruth Else Wilhelmsens(født Nilsen), Far, Trygve Nilsen, er som du sikkert vet, sønn av Amund D.Y.som giftet seg med en Martine Sørensen fra Nittedal. Trygve Nilsens kone, Sofie (min mormor), født Møglerød, kommer fra Froland i Aust-Agder og er født i Arendal. Hennes slekt kommer i fra gården Møglerød i Jomås, Froland.Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.