Gå til innhold
Arkivverket

[#28655] Fosnæsgården , Tromsø


Gjest Ole Øystein Fosnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein Fosnes

Har hørt at det skal ha eksistert en gård ved navn Fosnæsgården, dette etter eier Ole Andreas Fosnæs, farver omkring 1860 - 1910. Kan noen hjepe meg litt i jakten på denne gården i Tromsø, og kanskje litt om historikken rundt denne?mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Jeg har dessverre ingen opplysninger om overnevnte gård, og dersom du ikke får hjelp i dette forumet, kan du prøve å legge etterlysningen din her http://www.troms-slekt.com/Videre kan jeg foreslå at du kan ta kontakt med Slekts- og lokalhistorisk forening i Tromsø v/ Odd Johnsen, Skogåsv. 21, 9011 Tromsø. Foreningens blad 'Yggdrasil', har følgende e-post adresse: yggdrasilpost@enter.vgmvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Andreassen

AB. 3. [af Foosnese G. 114]. Fosness NRJ. II 229. Fogiisnes 1559. Foetznes DN. XII 830, 1563 Fosnes, Foussnes 1590. Foesnnes 1626. Foßnes 1668. Fosnes 1723.Navnet findes ogsaa med samme Udt. i Opstryn og som Navn paa den Gaard paa Jøen i Namdalen, hvorefter Fosnes Præstegjeld har Navn. Der er vel Grund til at antage, at 1ste Led indeholder den samme Stamme, som man har i det oftere forekommende Ønavn Fosen, hvoraf Stor-Fosen i Ør- landet især er bekjendt. Dette skrives i MA. Folskn; dets opr. Form maa være Folgsn, Folksn; det maa afledes af fela, at skjule, og betegner saaledes et Skjulested, med Hentydning til, at der ved Stedet findes en Havn, som ikke sees fra den almindelige Seilled (se Thj. VSS. 1891 S. 181 f.). Denne Betydning passer ogsaa meget godt ved det namdalske Fosnes med Hensyn til den ugt, som gaar ind østenfor Gaarden. Her kunde man tænke sig, at Navnet enten har Hensyn til selve den indesluttede, ved et langt, smalt Sund med Beitstadfjorden forbundne Hjellebotn eller til den østligste Bugt af denne, ved hvilken Gaarden ligger. Bla i Norske Gaardnavne--------------------------------------------------------------------------------b.15, s.336 43. Fosnes. Udt. fó:2snés. -- Foßnes 1669 (da Præstegaard). Foesnes 1723 (ligesaa).Se Beitstaden GN. 43. Her kan der neppe være Tvivl om, at 1ste Led er Fólskn, og at dette har været Navn paa den indenfor Gaarden indgaaende Vaag, hvor Fartøier maa kunne ligge skjult uden at kunne sees enten fra den ydre eller den indre Seilled. Bla i Norske Gaardnavne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg forstår deg rett så ønsker du å vite noe om Fosnæs gård i Tromsø by.Dette må være mannen og bosted selv om etternavnet er feil. I 1865 het han Foesnæs. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det er treff i 1900-tellinga, men enten har telleren eller avskriveren hatt trøbbel med å få ting riktig. Det ser ut til å være mange feil i dataene for denne husstanden, og du bør nok ta en kikk i originalen, om du er interessert i detaljer. Her er de forøvrig i 1885-tellinga: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste1885.aspx?knr=1902&kenr=000&bnr=0329&lnr=>Lenke og 1875-tellinga: Lenke og i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Ole Øystein!Jeg ser at du har sendt inn en etterlysning i bladet 'Yggdrasil' ang. dette tema. Dersom du mottar relevante svar, håper jeg du kommer med tilbakemelding her. Fortsatt God Påske.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.