Gå til innhold
Arkivverket

[#28658] Selma Kristine Gundersen og Henrik Sørensen, navnet Holtan


Gjest Tomm Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Tomm Holtan

Hei.jeg trenger hjelp til å finne min bestefar, Henrik Sørensen.Han var gift med Selma Kristine Gundersen og bodde på skarmyra i moss. Hun var født 11/6-1891 i Moss.Jeg har funnet min bestemors slekt tilbake til 1750, men Henrik finner jeg ikke. Jeg har blitt fortalt at han kan komme fra vestfold, men vet ikke noe med sikkerhet.Holtan er også et navn jeg lurer på. Jeg tror Holtan-navnet kommer fra bestefars familie.All hjelp mottas med stooor takk.mvh Tomm Holtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei.Tusen takk.Dette kan jo stemme. At Søren Holtan er min oldefar.Jeg har nå vært inne på FS og har funnet flere grener av Holtan helt tilbake til 1500-tallet. Det er veldig mange, så jeg er ikke ferdig med å gå gjennom dette.Igjen, tusen takk. Jeg er ganske sikker på at du har fått meg inn på riktig spor.Jeg kommer tilbake med det jeg har funnet.mvh Tomm Holtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når du finner 'flere grener av Holtan helt tilbake til 1500-tallet', må du huske at det er ganske mange gårder her i landet som heter Holtan (i alle fall 22), så her er det ikke snakk om at alle er i slekt. Holtan har neppe heller vært brukt som slektsnavn før tett opp mot 1900. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei.Takk for det.Jeg konsentrerer meg foreløpig om Holtan fra Vestfold. Dette fordi at jeg har hørt en gang at Henrik kom fra derfra.Det er mulig at Holtan er gårdsnavn fra gammelt av, men det er mange som heter Holtan på FS, langt tilbake.Jeg skal nå igang med å finne riktig Holtan-gård i Vestfold. Jeg har foreløpig ikke noe oppslagsverk.Takk for opplysninger.mvh Tomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei igjen.Jeg har nå funnet fødselsåret til Henrik Sørensen. Han er født i 1891. Dermed tror jeg ikke Søren Holtan kan være faren, (f 1876).Så hvor navnet Holtan kom fra når det gjelder min familie, vet jeg fortsatt ikke.mvh Tomm Holtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei, jeg er ikke kjent i Vestfold, men i FT1900 er det bare 3 Henrik Sørensen født 1890-1892 som jeg får opp. Den ene bor på Tjømø [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00723.wc2&gardpostnr=522&personpostnr=2538&merk=2538#ovre>Lenke Her ser det ut til at Sørensen allerede er et slektsnavn, siden faren også står oppført med det. Finnes det Holtan i nærheten av Tjømø? Den andre bor i Kristiania Lenke og her heter heller ikke faren Søren. Den tredje som jeg finner, bor på Kjeldby i Gulen i Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei igjen.Jeg har også sett i FT og støtter meg litt til Sørensen fra Tjømø, men vet ikke noe sikkert.Som gutt fikk jeg høre at fam kom fra gården Holtan og at denne skulle ligge i Vestfold.Jeg skal på biblioteket i morgen for å finne vielsen mellom Selma og Henrik. Da håper jeg at jeg også finner navnet på Henriks far.Samtidig vil jeg da også ta for meg norske gårdsnavn.Tusen takk.mvh Tomm Holtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Hvis du tror din mann kommer fra Vestfold er det mange muligheter.Under Dis Vestfold finner du Steinar Rasmussens hjemmesider med slekt og gårdshistorie fra Tjøme.Her finner du et par gårder med Holtan-navn.Hvor har du opplysningen om sikket fødselsår 1891 fra?Jeg finner også et par Henrik Sørensener som er født i Vestfold som kan passe i alder i 1900.Her er den ene: LenkeHvis du vil lese mer om denne familien kan du finne dem under Østgården på Tjøme.på Dis-Vestfold.Jeg vet ellers om Holtan i Horten, og flere Holtangårder i Sandar området.Der har jeg ikke funnet din mann i folketellingen 1900. Lykke til med letingen.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tomm Holtan

Hei Gunn.Takk for masse nyttig info.Den Henrik du referer til har jeg også festet meg til. Faren, Hans Otto Sørensen, er født på Østgården på Tjøme.Den samme Hans Otto finner jeg på FT 1865. Han er sønn av Søren Hansen, f 1822, og Mette Marie Olsdatter, f 1824. Faren var også sjømann.Jeg vet med sikkerhet at Henrik var født i 1891. Jeg var så heldig at jeg endelig fant graven hans.Tusen takk!mvh Tomm Holtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Så fint at du har det nøyaktige fødselsår.Da kan du vel ha nytte av disse kirkebøkene for å finne ut om den Henrik på Tjøme er din ane.LenkeLykke til! Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.