Gå til innhold
Arkivverket

[#28661] Lindås kommune i Hordaland


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne foreldrene til min oldemor Ingeborg Magnesdatter f.1851 i Fjellsende, død 1933.Var bosatt i Lindås hvor hun var gift med Mikkel Monss.f. 1850Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Wenche.Ingeborg er datter av Magne Ivarson Fammestad og Maria Olsdtr. Skotsund (datter Ola Larsson Skotsund og Anna Olsdtr. Sæverås) Olas foreldre Lars Larsson Fjellsende og Ingebord Ivarsdtr. Hodneland. Lars sønn av Lars Halvordson Fjellsende og Ingeborg Nilsdtr. Bjørsvik. Lars sønn av Halvard Tallakson Fjellsende (Reikerås)og Brita Mikkelsdtr. Fjellsende som er Henrik Wergelands tippoldeforeldre om jeg husker rett.Magne Ivarson er sønn av Ivar Olsson Fammestad og Anna Olstdr Ivar er sønn av Ole magneson Fammestad (Fyllingsnes) og Marte Jonsdtr. Vikne.Mer om Fjellsende finner du på nr. 24522 og 21809. Mer stoff i bygdebøkene Lindås sokn, Myking nr. I og Nils Hjelmtvedts bøker om Alenfit.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Knut!Takk for kjempebra opplysninger. Jeg har allerede bestilt bygdebøkene fra Lindås på bibloteket.Du har rett når det gjelder Henrik Wergeland.De tre jentene våre var alltid så stolt når de kunne fortelle på skolen at de var i familie med Henrik Wergeland.Nå ser det ut til at jeg finner ut av hvor.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Wenche :)Camilla Collett og Henrik Arnold Wergelands oldeforeldre varBrithe Halvorsdatter/Hallvardsdatter Fjellsende d.y - f.12.juli 1712 Gift med Lasse Olsson Wirkeland f. 1725For å gjøre det hele enda mer spennende eller innviklet, (alt ettersom man ser det) kan jeg fortelle at Lasse Olsson Wirkeland var sønn avOla Jonsson Werkland /Wirkeland (1685-1771) og Kari Hansdatter Brekke (1690-1741)Ola Jonsson Werkland /Wirkeland var gift 2 gang med Britha Halvorsdatter/Hallvardsdatter d.e (1707-1794) Denne Britha ble altså stemor til sin yngre søsters (Brithe d.y) mann Lasse Olson Wircheland.Kari Hansdatter Brekke var datter av Hans Clausson Breche (1660-1720) Gift med Orlaug Mattisdatter Wirkeland (1651-)Hans Clausson Breche var sønn av lensmann Claus Hansson Fram Breche (Ca 1625-1680) Gift med Haldis Rasmusdatter (-1678)Disse er således hhv. Henrik Arnold Wergeland og Camilla Colletts 3 tipp-oldeforeldre og den kjente maleren I.C. Dahl (1788-1857) (Johan Christian Clausson Dahl) tipp-tipp oldeforeldre.Maleren I.C. Dahl kommer fra Claus Hansson Fram Breche og Haldis Rasmusdatters sønn Rasmus Clausson Breche (1652-1720) Han var gift med Lisbeth Lassesdatter Yndesdall (1656-1707)Jeg vet at jeg tidligere har satt opp hele anerekken for disse i et tidligere svar her på forumet, men klarte ikke å finne det igjen.Ha en fin dag, og hils til fetteren min!Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Jeg har et bilde av en staselig kar med sigar og pels. Det skal være Lars Magnesson Fjellsende (f. 1845) - norskamerikaner fra Lindås. Lars var sønn av Maria Olsdatter Fjellsende og Magne Ivarsson f.Famestad, Han reiste til USA i 1871, men kom tilbake senere på 1870-tallet, og i 1878 ble han gift med Sigrid Amundsdotter SkaugeHvis noen vi ha et kopi sendt via mail, så bare si ifra. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en god del av forfedrene til Henrik Wergeland på farssiden dersom du er interessert. Det går tilbake til ca 1600.De er og mine forfedre og likeledes J.C. Dahls som Rigmor sa, en god del inngifting der oppe i Sogn.Mvh Kjellaug kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Waler

Hei Bjørg!Takk for bildene du sendte. De tok litt lang tid å laste ned,men de er artig å ha. GOD PÅSKE Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Anerekken som Rigmor nevner i innlegg 5, tror jeg er den som hun ga meg i tema 20341 i hennes innlegg 8.Mvh. R. Hjelmeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Wenche Waler

Hei Igjen!Jeg har ikke funnet ut når Ingeborg`s foreldre Magne Ivarson og Maria Olsdtr.døde. Er det noen som har noe å bidra med her?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.