Gå til innhold
Arkivverket

[#28672] Beret Marie Hansdatter, Leines --> Gildeskål


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

En av mine formødre var Beret Marie Hansdatter. Ved FT 1865 bodde hun hos sin sønn på Grimstad i Gildeskål, og var født omkring 1793 i 'Leines Præstegjeld, Aneks til Stegen'.Omkring 1825 ble hun - i Gildeskål - gift med Lars Ellingsen.Jeg har fått forståelse av at fødestedet i FT 1801 tilsvarer Ledingen sokn i Steigen prestegjeld.Vi jo f.eks. den 7 år gamle Bereth Maria Hansdatter på Holmaag, her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11848&gardpostnr=48&sokefelt=skjul>Lenke - men det er jo i Steigen og ikke i Leines.Videre har vi den 7 år gamle fosterdatteren Bereth Hansdatter på Leines gård her: Lenke. Og det er vel en mye mer aktuell kandidat.Dessuten finnes det en 6 år gammel Bereth Hansdatter på Udager i Hamarøy -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Frank Johansen

Spesielt att: Hugo Jensen. Vi får prøve å slå sammen et par lenker her. Se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28640&sok=&startnr=2201&antall=100&spraak=>LenkeJeg la ikke merke til det siste svaret ditt før nå...For nå antar jeg at det er den 7 år gamel pleiedatteren på Leines som er den korrekt Bereth Hansdatter. Har du samme konklusjon?Ifølge Skifter i Salten, er denne Bereth datter av Hans Andersen på Dybvig i Ledningen, skifte åpnet 29/7-1799, og hustru Sara Olsdatter. Denne Sara Olsdatter (og en datter) sitter som inderste på 'Gyldsæt' i Ledingen i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSiden jeg har Steigenboken i Wordtekst klipper jeg litt fra Holmåg7. Hans Olsen f. 1750. (sønn av Ole Zakariasen g. m. Berit Sørensdtr, Sandstrand, Sortland) bonde, gårdbeboer, driver fiskerie g. m. Karen Larsdtr f. 1750. (Måløy L. 1748) d. 1802, skifte 29.05.1802. De hadde i huset Barbroe Olsdtr konens sødskendebarn og tjenestepike 44, ugift. Hans mor er fra Hamarøy, og han hadde to tanter bosatt på Holmåg. Trolig var de bosatt hos han. Barn: 1. Lars Veilandt Hansen 1784 g. m. Peder Hansen, (St. 15) 2. Sivert Hansen 1787 levde 1801 3. Ole Hansen 1790 levde 1801 4. Anne Kristine Hansdtr 1792 g. m. Ole Trondsen, (Dyp. 12) 5. Berit Marie Hansdtr 1794 g. m. Lars Ellingsen, Storvik, GildeskålOle skal være fra Stensland Øksnes Han kan og være fra Sandstrand i Sortlamnd, og ha vært gift 3 ganger, finner to av dem i Lofotskiftene før 1800. Burde være lett å sjekke siden Øksnes er dekket med bygdebøker.Berit Sørensen er fra Husøy i Hamarøy, etter det jeg kan finne ut av skiftene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker for siste innlegg! Det ser jo ut til at forfatteren er sikker i sin sak, så nå kaster jeg meg over skifter og folketellinger med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Har vært innom Deichmanske her i Oslo i dag for å snuse litt i bygdebøkene for området. For Steigen ser det ut til de bare har bygdehistorien og ikke gårds/slektshistorien. For Sortland har bare bind I av gårds- og slektshistorien kommet ut, og der er ikke gården Sandstrand med. Jeg fant Stenland i Øksnes-bøkene, men fant ingen Ole Zakariasen nevnt. (Slektsregistert var noe 'klønete' bygd opp, så det kan hende jeg overså noe...)Du sier du har Steigenboka i Wordtekst. Dreier dette seg om en ny bok, eller en av de 'gamle' bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frank Johansen

Mer informasjon om Hans Olsen og Karen Larsdatter:Her er de på Holmåg ved FT 1801: LenkeVidere har jeg funnet et skifte på CDen 'Skifter i Salten' - internt skiftenr. 2268:Hans Olsen, Gårdbruker, Lervig i Engeløy. Skifte åpnet 17/5-1831.Hustru: Marith Sørensdatter, Lervig i Engeløy.Sønn: Lars Weilandt Hansen, Lervig i Engeløy.Datter: Anne Hansdatter, Lervig i Engeløy.Datter: Berith Hansdatter, Lervig i Engeløy. Verge: Hans Pedersen, Steigen.Sidene navnene til barna sammenfaller godt med navnene i FT 1801, antar jeg at dette er samme Hans Olsen - med en ny kone.Om Marithe Sørensdatter kan skiftene avsløre mer informasjon: Hun ble enke første gang i 1780 - da etter Jens Larsen Lervik. Hadden én sønn med ham. Enke andre gang i 1801 - etter Jacob Nielsen 'Leerviigbogten' i Engeløy. Hadde 4 sønner og 2 døtre med ham (i alderen 19 til 2 år). Enke tredje gang i 1831 etter Hans Olsen Lervig (se ovenfor) (ingen felles barn). Og selv døde hun i 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heisvar til innlegg 5.det er den som M.B. Hansen ga ut på 1940/50 tallet som jeg har skannet og jeg har lagt til skitfteopplysninger og fra folketellinger.angående opplysninger derfra er de nok ikke så sikre at en bare skal ta dem som gitt men undersøke andre kilder.Angående din Berit er nok hun fra Holmåg den aktuelle.De fremkommer av et skifte eter Barbro Olsdtr 13091805 at hun ble gift med enkemann Hans Olsen arvinger var hennes søsken.Christopher Olsen Tune? i Engeløy (Han bodde på Holmåg etter andre skifter g. m. Mette Iversdtr)Anne Olsdtr g. m. Trond Andersen Dyping i EngeløyKaren Olsdtr 24 år på HolmågMaren Olsdtr g. m. Anders Pedersen på Steinsland i engeløySteinarps kan opplyse at min far er født i Storvik i Gildeskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Frank Johansen

Ifølge skiftene for Salten var Barbro Olsdatter (f. ca. 1757) sine foreldre Ole Christophersen, d. 1793 og Marit Sørensdatter, d. 1779, på Stensland.Én av disse var altså søsken til mor eller far til min tipp---oldemor Karen Larsdatter (se tråden ovenfor for å få med sammenhengen).Karen Larsdatters forfedre har jeg funnet en del av på Lund og Måløy i Ledingen. Men jeg har ikke funnet noe i skiftene som direkte tyder på at Barbro og Karen var kusiner (i så fall var en av Karens bestemødre gift to ganger).Hvis noen sitter med CD-ROMen til DIS Salten med skiftene fra Lofoten og Vesterålen, og har lyst til å drive litt detektivarbeid, mangler jeg forstatt info om Ole Zakariasen med koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.