Gå til innhold
Arkivverket

[#28673] Elisabet Winter Andersdatter


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Søker etter forfedrene til Elisabet Winter Andersdatter. Hun var gift 1.gang med Benoni Hauman og 2.gang med Johan Christian Kjelstrup.Finner en del Winter i området, men ingen Anders som da kan være hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Elisabet Winter Andersdatter ble født 1764,Johan Christian kjelstrup ble født i 1768, begge i Steigen.Joda jeg finner de i 1801 tellingen, men hvem var foreldrene til Elisabet.Kanskje noe har tilgang til noe skifte i fra stedet og finner noe der.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finner henne i FS VRI når hun gifter seg med Benoni (Hamarøy 30.11.1787). Da kalles hun bare Elisabeth Winter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...hvordan vet du at Elisabet Winter Andersdatter er født i Steigen? Eller - du mente kanskje bare å si at hun bodde der i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Arnstein.Du har så klart rett det der med født kontra levde.Jeg finner henne som gift i Steigen i 1801 tellingen, men om hun er født der, nei det vet jeg ikke,jeg bare anntok det.Men siden hennes forfedre er så vanskelig å finne er det vel mest sansynlig at hun var født en annen plass.Takk for korigeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hun gifter seg 1. gang i Hamarøy, og det er vel sannsynlig at hun har Winter-navnet fra Winter-slekta på gårdene Sørkil(e)/Kiil og Ulvsvåg/Ulfsvåg i Hamarøy? Det kan ha vært mor hennes som var av Winter-slekt (slikt navnebruk var vanlig i området).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Jo du kan ha rett der,fordi jeg har gått meg blind på å finne en mulig Anders Winter som hennes far, så da blir jo det litt mere komplisert å finn ut hvem som er hennes fedre,hvis da ikke noen har tilgang på kirkebøker eller bygdebøker for det aktuelle området som kan hjelpe meg.Takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Skogli

Hei Roar. Hvis du sender meg din e-mail adr. skal jeg sende over en del reg. om ettersøkte Elisabeth Winther.mvh Arnfinn Skogli arnfisko@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Roar. Jeg finner en Elisabeth Whither Andersdtr f Kaldvaag i Hamarøy Gift med Johan Kilstrup Gestgiver i Hamarøy, Elisabeth,s far og mor er Anders Danielsen,d 1809 Kaldvaag Ytre Hamarøy gift med Sirena Wang,Dette er rikmanns Folk. Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skifte etter Sirena Wang, Kaldvaag i Hamarøy, i 1813. Følgende barn: Andreas Wang, Christian Wang og Anne Dorthea Wang.Er dette en annen Sirena Wang? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Lisbet (Elisabeth) Winther Andersdtr var datter av Anders Danielsen og Inger Kristensdtr, Kalvåg i Hamarøy. Anders ble i sitt andre ekteskap gift (1788) med Sirena Elisabeth Wang (datter av Senja-futen Jørgen Wang, enke etter Thomas Friis Rosenvinge, Nordland i Hamarøy).Anders Danielsen hadde i flere år jektbruk sammen med halvbroren Aage Pedersen Angell. Jekta forliste ved Valderhaug (Møre) i 1781. Dette var ikke et totalforlis, for jekta ble slept nordover. Her ble den delvis opphogd og noe av materialene og tilbehøret ble brukt da de seinere fikk ny jekt bygd i Beiarn (1786). Denne nye jekta overlot Anders Danielsen sin halvdel av til sin (tilkommende) svigersønn Benoni Olsen Hauman – som i sin tur 'forliste med Jægt og Ladning' på tur til høststevnet 1791, og da omkom sammen med hele sitt mannskap.Winther-navnet kommer fra mor til Anders Danielsen (og Aage Angell) – Lisbeth Jeppesdtr Winther. Hun var datter av Jeppe Pedersen Winther/Ingeborg Jørgensdtr Bøyesen på Inderøy, men hadde mye slekt i Hamarøy og oppholdt seg her i lange perioder – i likhet med flere av sine søsken.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Anders Danielsen og hustru i 1801 tellingen LenkeElisabeth Winther Andersdatter er datter af Anders Danielsens første hustru, Inger Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Lisbeth Jeppesdtr Winther var gift med Daniel Andersen, Kalvåg (ytre) i Hamarøy. De to må antagelig ha gifta seg sist på 1720-tallet. Sønnen Anders Danielsen skal være født ca. 1730.Noen år tidligere (1725/26) fikk Lisbeth Jeppesdtr Winther et såkalt ”uekte” barn, en sønn som fikk navnet Aage (døpt 19/4 1726). Til presten Schjelderup oppga Lisbeth som barnefar en Christian som hadde vært i lagmann Peder Angell sin tjeneste. Peder Angell var lagmann i Steigen fra 1710 og til dette året, 1726. Denne sønnen Aage, som altså senere ble gårdbruker og skipper i Kalvåg, brukte konsekvent navnet Aage Pedersen Angell, og det skulle vel mer enn antyde at det var lagmannen selv som var far til Aage, og ikke denne Christian …..Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.