Gå til innhold
Arkivverket

[#28676] Barn av Erich Andersen, f. 1752, Tørberget, Trysil


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg søker opplysninger om tre av barna til Erich Andersen, f. ca. 1752, Tørberget, Trysil og Kari Mathisdatter, f. 1756, Gravbergsmoen, Våler. Familien er her i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10428&gardpostnr=49&personpostnr=1090&merk=1090#ovre>Lenke1. Kari Erichsdatter, f. Tørberget, Trysil. Dpt. 21.12. 1783. † 11.5. 1822 på Otteråsen. Hvem var hun gift med og hadde hun noen barn?2. Helene Erichsdatter, f. Tørberget, Trysil. Dpt. 20.8. 1786. † 22.7. 1844 på Kolås. Var hun gift og med hvem? Hadde hun noen barn?3. Berthe Erichsdatter, f. Otteråsen, Trysil. Dpt. 16.10. 1791. G.m. enkemann Hans Arnesen, f. Odden, Elverum. Dpt. 16.4. 1770. De ble gift 28.10. 1820 i Elverum kirke. Hvem var Hans' første kone og fikk han og Berthe noen barn? Berthe er her i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Hans Arnesen Odden hadde først en sønn (Hans Hansen Blix db. 9. april 1792 - Hans er min tipp...) med Anne Maria Pedersdatter Blix, db. 5. okt 1755 på Rogstad, Hernes, Elverum - d. 17 okt 1830. Kilde: Elverum en Bygdebeskrivelse I,Rogstad/s.628, S.H. Finne-Grønn og Elverum Bygdebok nr 3, side 118, Ørbekkhaugen.Hans' første ekteskap var med Mikaline Larsdatter Skjæret 1772-1819 Barn 1. Arne Hansen Odden 1795-1845 gm 1 Sille Arnesdatter Volla og gm 2 Berte Gundersdatter 2. Anne Hansdatter gm Jon Johnsen Svanaasen Kilde : Elverum bygdebok, bind 3, Strandbygda, side 112 Hans' andre ekteskap i 1822 med Berte Eriksdatter Søbak (1792-1872). Ingen barn nevnt i ovennevnte kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hjertelig takk til deg Helge for nyttig innformasjon. Kunne du også fortelle meg hvor Skjæret ligger?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Skjæret var en plass i søndre del av Øver-Leiret (Elverum sentrum); for lokalkjente: ved nåværende Frydenlund skole. Mikalines foreldre bodde der ved dåpen hennes 12. jan. 1772. Ved skiftet etter faren Lars Eriksson fra Smed-Rustad i 1777 bodde de på Plassen (Mart’nsplassen) i Nord-Leiret, der Mikalines mor Gjertrud Nilsdotter var fra. Ved konfirmasjonen 19. okt. 1788 holdt Mikaline til i Dammen i Øver-Leiret. Ved giftermålet 5. sept. 1794 i Elverum er hun nevnt som 'Pigen Michaeline Gaarder' (Garde/Gaarder i Leiret), så hun var nok i tjeneste der.Familien er ikke behandlet i bygdeboksammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hjertelig takk også til deg Ronny for nyttige opplysninger. Og så får jeg håpe at noen har kjenskap til Kari og Helene?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.