Gå til innhold
Arkivverket

[#28680] Amund Larsen Berg fra Langesund


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Jeg leter etter Amund Larsen Berg f. 1744 Sjømann (matros) Bodde 1801 i Langesund. Gift 1770 med Ingeborg Olsdtr f.1741. De hadde barna Barn: 1. Berte Marie Amundsdtr født 1771 2. Lars Amundsen født 1772 død 1772 3. Ole Amundsen født 1776 4. Lars Amundsen født 1778 Jeg slekter fra sønnen Lars og opplysningene jeg har om han er : Lars Amundsen: Husmann på plassen Solli under Roverød i Bamble. Han flytter mye rundt i Bamble. I 1803 bor han Bamble eje,i 1806 i Omborgsnes,i 1809 Findal eje,i 1812 og 1816 Linna eje. Så spørsmålet blir om noen kan hjelpe meg med aner til Amund Larsen og Ingeborg Olsdtr.? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Grethe og takk så langt. Dette ser jo fornektelig ut som rett person, ja! Det er i Bamble jeg finner ham senere, så det må være rett person. Ellers er det rart med 2 barn, men jeg vet ikke hva som skjedde med barna eller noe. Men da vet vi hvilket distrikt han var i og bodde, så det er gjerne mulig å finne Ingeborg Olsdtr, også. Det finnes muligens en vielse eller noe på dem?, Vel tusen takk for hjelpen Hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Berte Maria, døpt 18.11.1770Lars, døpt 1.3.1772Anne, døpt 2.5.1773Ole, døpt 29.10.1775 I FS/IGI finner jeg en Berte Marie Amundsdatter som gifter seg i Langesund i 27.3.1811 med Jacob Larsen. Men hvis dette er ovennevnte Berte, er hun 41 år gammel ved giftermålet, så jeg vet ikke om dette der ”din” Berte Marie… Men i 1801 er Berte Marie 30 år og fremdeles ugift, og broren Ole er 25 år, og utenlands, også han ugift LenkeDet ekteparet jeg fant som hadde en sønn Amund, døpt 1745 i Bamble, ser også ut til å ha barna Lars, døpt 10.7.1747, Lars, døpt 13.6.1751, Kari, døpt 2.12.1753, Marthe, døpt 30.12.1742, Mari, døpt 26.1.1749 og Berthe Maria, døpt 15.2.1761. Men vet jo ikke om dette er foreldre og søsken av Amund Larsen Berg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takk igjen Grethe !. Jeg går for at dette er de rette folkene, da alt stemmer med det som jeg har av opplysninger. Men hvor finner jeg foreldrene hvis de kommer fra Langesund? Eller Bamble? Har Langesund bygdebok eller noe fra det aktuelle tidspunktet, som jeg kan lese i? Men ellers tusen takk for tiden du har brukt på meg. Med stor takk og hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Bamble har bygdebøker, men ikke Langesund. Slo opp på gården Berg, i Bygdebok for Bamble, bind 1, men her var det ikke mye å finne. Det er nevnt: 'I 1740-årene finner vi en ny bruker på Berg - Lars Amundssøn. Ifølge matrikkelen av 1747 eide Erik Trulssøn og han hver sin hud i gården.' Litt lenger ute står: 'Den forannevnte Lars Amundssøn overdro i 1775 sin part i Berg, 1 hud, til Halvor Torbjørnssøn for 510 rdlr.'Så det er mye sannsynlig at dette er far til Amund Larsen Berg. Men det vil du vel bare kunne fastslå ved å sjekke kirkebøkene.Hilsen Kersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er kanskje en kandidat (FS/IGI må sjekkes!!):LARS AMUNDSEN Christening: 16 JUL 1719 Bamble, Telemark, NorwayFather: AMUND GIERSTAD--------------------------------------------------I skifter fra Bamble http://www.sorter.biz/Bamble/bamblesk.htm finner jeg dette:1758 6/2 Lars Jørgensen +g. Karen Jacobsdtr.Protokoll 6a fol. 1Rogn, Søndre RougenBarn:1. Jacob Larsen, 32 år2. Jørgen Larsen, 30 år3. Else Larsdtr., g. Søren ..... Rougn4. Sara Larsdtr., g Anders A..... Havredahl5. INGEBORG LARSDTR., G. LARS AMUNDSEN BERG6. Anne Larsdtr., g. Jens Larsen Schougstad7. Maren Larsdtr., 34 årBrt. 32 - 1 - 3Net. ca. 22 rdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.