Gå til innhold
Arkivverket

[#28689] USA-nøtt


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Olsen Rønningen f 1854 i Vaage utv. 1887 til Mnomonie, Wisconsin. Forloveden Marie Olsdatter f 1860 (også i Vaage) og datteren Kari Olsdatter f 11.oktober 1885, utvandret i sept. 1888. Tradisjonen tilsier at de skulle til Spring Valley, Wi og en gjenværende jernbanebillett vitner om gjenforening. Dermed ble de borte. Distansen å lete, er fra Wisconsin til Stillehavskysten. De har jo navn som er vanlige, for å si det mildt. Er det noen som tør å ta fatt i dette ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette er nåla i høystakken. Eksakte fødselsdatoer for Ole og Marie er helt nødvendig for å finne dem. Var det søsken av Ole eller Marie som reiste over før 1887?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Spring Valley: Mine slektninger hadde undersøkt på det aktuelle stedet uten resultat, på grunnlag av mikrofilmer i La Crosse og Eau Claire. De sa ikke hvilke(t) av de to stedene. Eksakt fødselsdato for Ole vet jeg ikke. Marie var født 7. mai 1860. Hun hadde to søstre i La Crosse med etterkommere Et forsvinningsnummer til: Hennes søster Olea f 21. nov 1847 i Vaage var gm Martin Knudsen Kvernmoen fra Åsnes f 23. mai 1852. De hadde sønnen Kristian f 14. aug 1880 i Stor-Elvdal. Disse tre reiste med 'Angelo' 17. aug 1882 og bestemmelsesstedet var La Crosse. Han brukte også etternavnet Trønnes. Hilsen Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Spring Valley i Pierce Co. eller Sheboygan Co, det er er ikke noe som heter Spring Valley i Rock Co det jeg kan se. Microfilmene fra La Crosse, nr.34, 39 og 40 kan være verd å se igjennom, men det finnes flere kirkebokfilmer fra Pierce Co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg heller selv til den oppfatning at de dro vestover. På 1880-tallet var også Minnesota full, og mange dro helt til Washington. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg tror nok jeg har funnet Olea. Det passer ikke heeeeelt men trur likevel dette er riktig familie:I census 1900 finner jeg Martin Knudsen som farmer i Long Lake township, Burleigh county, North Dakota. Han er født i Norge av norske foreldre i mai 1852- er 48 år - har vært gift i 20 år - Kona er Olena - født i Norge av norske foreldre i oktober 1849 - er 50 år - har vært gift i 20 år. Hun og mannen innvandret begge i 1882. Har vært 18 år i USA. Er naturalistert. Olena har født 7 barn. 5 er i live. De har de 5 barna hos seg i 1900:1) sønn Hermen? M? f. i Wisconsin 1883.2) datter Christene f. Jan 1885 i North Dakota,3) Sønn Ole f. Sept. 1888 i North Dakota,4) datter Annie f. Jan 1889 i North Dakota,5) datter Clara f. May 1892 i North Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jon, selv om kontinentet er enormt stort, så tror jeg du har skutt blink. Dette er ca 30 miles øst for statshovedstaden Bismarck. Jeg bøyer meg i støvet, og det ber jeg alle andre som leser dette om å gjøre også. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bravo Jon, kom til det samme, legger til: Marthin Knudsen kjøpte land der, 160 acres (1/4 section) datert 27/1-1900, dokument nr. 3985. Det er to menigheter der (Long Lake), Salem og Immanuel, jeg her ikke microfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.