Gå til innhold
Arkivverket

[#28692] Paul Bodvarson Nordfjord


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Søker etter opplysninger om Paul Bodvarsson født 1741 i Nordfjord.Han var gift med Kari Sjursdatter 1.ekteskap inngått 1762.De bodde på Haram Sunnmøre.Har noen opplysninger om hans forfedre og en mer korekt beskrivelse på hvor i Nordfjord han kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

jeg har studert kirkebøkerne for Haram.Der finner jeg Paul Bodvarsen i 1801 tellingen bosatt med si 2.kone Brithe Olsdatter hos sin sønn Peder Paulsen på Haram.Ved å søke på inngåtte ekteskap finner jeg Paul Bodvarsen giftet seg 1.gang i 1762 med Kari Sjursdatter Haram.Der står det at Paul Bodvarson kom fra Skarstein i Nordfjord,men jeg finner ingen plass som heter Skarstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for opplysningen.Er det noen som har bygdebøker fra de stedene som kan sjekke dette opp for meg.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Jeg fant ut i fra et skifte som lå på nettt et skifte, hvor der er nevnt en Bodvar Jonsen,Skarsten Olden.Skifte var 1781-1785.Er dette mulig far til min Paul Bodvarsson.Paul er født 1741,har noen muligheter til å sjekke dette for meg.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Her har du lenke til en annen aktuell kandidat, Bodvar Erichsen som døde i 1783,bosatt på gården Scharsten,Olden, IndvikLenkeEt lite tips, det er kanskje lurt å legge inn en forespørsel i arkivforumet ang det skiftet du fant, om de har oversikt på arvingene etter avdøde.Det samme går det an å gjøre med det dødsfallet jeg fant, spørre om det finnes et skifte etter vedkommende.Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Roar Paulsen

Hei det er lenge siden dette temaet var oppe sist.Takk Siv,jeg har fulgt alle rådene du ga meg .Jeg har spurt om skifte ,vært inne på arkivforumet.Men det virker som om personen ikke finnes.Han skal være fra Skarstein i Gloppen.Har lest bygdeboka,men finner han ikke.Er det noen som har noe tips.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg trur likevel du skal til Olden. Namnet Bodvar er sjeldant i Nordfjord, men når ein finn det, er det stort sett berre i Olden og eit par andre stader i Innvik-sokna. I Gloppen har det knapt vore brukt, og i alle fall ikkje på Skarstein, så langt eg kan forstå.Som du gjerne veit, brann kyrkjebøkene i Innvik i 1753, så den eldste oppføringa der, er frå 1750. I Gloppen har vi kyrkjebøker tilbake til 1688, og om han var herfrå, skulle han vore å finne der.Han kan t.d. ha vore ein uekte son etter ein Bodvar, med mor frå Skarstein?Kva er det forresten som gjer at du meiner han var frå Gloppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Aase.Skarstein har jeg i fra kirkebøkerne i Haram.Der står han oppført som født i Skarstein.Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Har du lagt inn forespørsel i arkivet etter Bodvar Erichsen som jeg tipset deg om i innlegg nr 8 ?Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Siv.Jeg har fulstendig glemt han.Har lagt inn forespørsler på andre uten hell,men nå er det gjort.Takk for påminnelsen.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Ja nå fikk jeg svar.Ingen skifte etter en Bodvar Ericsen.Hvis vi skal til Olden,kan du finne ut noe der Aase.Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Men du bør vel be om å få vite innhaldet i skiftet etter Bodvar Jonson? Han er vel framleis ein sterk kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Og ein ting til: Eg trur Bodvar Eriksen i dødelista og Bodvar Jonsen i skifteregisteret er same mann, og at farsnamnet er skrive feil ein av stadane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Paul er født i 1741.Og ut i fra ekteskapsår for Aleth og Rasmus,så kan man godt anta at de var søsken.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nettopp det eg tenkte óg. Kven var arvingar etter Bodvar Jonson, forresten? Eg held på med eit lite 'Bodvar-i-Innvik-puslespel' og vil gjerne ha så mange brikker som råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklagar at eg er litt treg - eit enkelt søk på arkivforum gav meg svaret der. Der var både Rasmus og Alet.Då står eg att med fleire teoriar.- Finst Bodvar Erikson Skarstein, eller er han ein skrivefeil?- Er alle borna til Bodvar Jonson nemnde i skiftet, og med rett namn? Om Paul t.d. var ein uekte son, ville han ikkje vere med i skiftet.Eg skal sjå meir på saka. Litt påfallande at Bodvar J har fleire born på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklagar, Roar, dette var ikkje enkelt. Der er ein del Bodvars-søner og -døtre i Innvik på denne tida, og eg får stort sett plassert dei rundt hos kjende Bodvar'ar. Eg har også sett litt på kvar Paul-namnet kan kome frå, men blir ikkje mykje klokare.Eg har også gått gjennom lista over skifte frå Skarstein i Digitalarkivet, og samanlikna dei med bygdeboka, i håp om å finne ei som kunne vere mor til Paul, men den einaste eg finn som eg ikkje får plassert etter bygdeboka, er Synnøve Rasmusdtr - og etter rekkjefølgja å døme kan sjå ut som om ho var kona til Bodvar Jonson.Og eg mistenkjer framleis at B Jonson og B Erikson kan vere same mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg kan ikke finne de bekreftelser du trenger. Men i Jakob Aalands bygdebok for Innvik/Stryn - bind 2 s 167, omtales gårdene Indre og ytre Skarstein i Olden, Innvik.Et par aktuelle navn i passende periode: - Povel Berentsen - på Pålbruket/I. skarstein, f ca 1638. Hadde ti barn. - Paul Rasmussen (sønnesønn til Povel over) - på Pålbruket/I. skarstein, f ca 1708, d 1759. - Pål arneson - på Arnebr./Y. Skarstein, ca 1721-1795.Men ved rask skumming finner jeg ingen Bodvard'er hos Aaland.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.