Gå til innhold
Arkivverket

[#28697] Maren Danielsdatter Steigen


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Maren Danielsdatter født 1774,gift med Cornelius Jensen født 1775,bosatt Steigen.Jeg har Maren sine foreldre Daniel Simonsen og Elen Pedersdatter,men jeg har ingen fødselsår/dødsår på disse og heller ikke navnene på ders barn.kan noen hjelpe meg der,mottar også opplysninger om Karen og Cornelius sine forfedre.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Cornelius og Maren har ni barn som jeg har oversikt over. Daniel, født 1800, Niels, født 1802, Ellen, født 1804, Sylvia Kristina, født 1805, Jens, født 1808, Daniel, født 1810, Ole, født 1813, Daniel Martinius, født 1816 og Malenam, født 1819. Foreldrene til Cornelius er Jens Hansson og Malena Rasmusdatter. Cornelius født på Våg, Steigen. døpt 01.10.1775. Har ikke mer om hans fars familie, men på morsiden går slekten videre til Hans Lauritsson Blix.Foreldrene til Maren er Daniel Simonsson og Elen Pedersdatter. Malen født 1774 på Skramstad i Steigen. Har ikke så mye mer om forfedrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner giftermålet mellom Daniel og Elen i FS/VRI:Daniel SIMONSON Marriage: Spouse: Elen PEDERSDRMarriage: 26 Oct 1768 Place: Steigen, Nordland, NorwaySource Information: Batch Number: M427602Source Dates: 1748 - 1820Film or Fiche Number: 125234Collection Details: Steigen; Den Norske Kirke--------------------------------------------------I FS/VRI finner jeg følgende barn: Peder, døpt 23.4.1769 Anne, døpt 9.2.1772 Maren, døpt 31.3.1774 Elen, døpt 6.8.1775 Ingeborg, døpt 14.9.1777 Ser ut til at kirkebok (ministerialbok) 1728-1747 for Steigen mangler [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-nordland.html#855>Lenke (tenker på eventuelt å finne dåpen til Daniel og Elen). Men av nettsidene til DIS-Norge, Genealogiske ressurser, finner jeg registrert en person som har sagt seg villig til å slå opp i kirkebok 1728-1747 som mangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for svar.Er det noen åpne kilder hvor jeg kan finne mer ut om Maren Danielsdatter.Jeg har andre aner som går tilbake til slekten Blix.De smelter vel sammen lenger ut i slekten,så det hadde vært fint å finne ut hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det finnes jo en bygdebok for Steigen, hvis du ikke allerede har sett den. Er i alle fall en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Flemming Udbjørg

I bogen Slekter og Gårder i Steigen Prestegjeld finder jeg dette:Våg:10. Jens Hansen f.ca. 1720 gift med a) Marit Pedersdatter f.? b) Malene Rasmusdatter f. ca. 174010.1. Peder 176210.2. Anne 176610.3. Jonas 177110.4. Nils 177410.5. Carnelis 1775 ( Korsaxel 3)10.6. Ole 177810.7. Henning 1781Korsaxel:3. Carnelis Jensen (Våg 10.5) f. 1775 g. 1800 m. Maren Danielsdatter (Skranstad 11.4) f. 18743.1. ingen nævnt3.2. Nils 03.04.023.3. Ellen3.4. Sylvie3.5. Jens 18083.6. Ole 18133.7. Daniel Martin 18163.8. MaleneSkranstad:11. Daniel Simonsen (konf. fra Holkestad 1757) – ikke fundet der. Gift med Ellen Pedersdatter (konf. Fra Holkestad 1753) – ikke fundet der.11.1. Peder 176911.2. Simon 177011.3. Anne11.4. Maren 1874 (Korsaxel 3)11.5. Ellen 177511.6. Ingeborg 1777/Flemming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Marius.Har du fødsel og dødsår for Ellen,Og kan du hjelpe meg med tilføyelser om hennes aner,så hadde jeg vært taknemlig for det.vennlig Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Har en del fra skifter i Salten, men det er lite nye personer, mest tilleggsopplysninger.Elen Pedersdatter - Død 1824 Jens Hansen - Død 1808 Foreldre til Malena Rasmusdatter:Rasmus Olsen, Schotsfjord ytre, Engeløy død 1765 Karen Eschelsdatter (Eskildsdatter)Foreldre til Karen Eschelsdatter:Eskild Olsen, Liland, Engeløy Død 1725 Magdalene Mortensdatter Daniel Simonsen - Død 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for svaret Marius.Da falt noen brikker på plass.For Eskild og Magdalene er jo da også foreldre til Tørres Eskildsen,hvor jeg da har anene tilbake til Blix,stemmer dette.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Jeg har ikke dette jeg.Jeg er svært takknemlig for dette hvis du har det.mailadressemarius.larsen@online.noHolder på med andre områder av slekta nå, men jeg skifter ofte (blir litt lei av en del). Det er nok snart Steigens tur igjen...Jeg kan sende det jeg har til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Har vært på biblioteket for å fjernlåne bok for Steigen,men jeg fikk feil bok,jeg fikk Steigen Bygdebok Bind 11.vanskelig å låne de rette bøkene da det er få eksemplarer og lang reservasjonstid.Hvilken er den rette boken.Det jeg er på jakt etter er Forfedrene til Jens Hansen,født 1721 død 1808,gift med Malena Rasmusdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

Hei Jeg er også etterkommer etter Jens Hansen Våg og Malene Rasmusdatter gjennom deres sønn Jonas og sønnesønn Ole.Er meget interessert i opplysninger om Jens og Malenas foreldre og øvrige forfedre, helst med kildehenvisninger.Lars: Hvem var Hans Lauritson BlixRoar: Slektsboka for Steigen er : M.B. Hansen 'Slekter og Gårder i Steigen prestegjeld' med undertittel: Folk og Slekter i Leiranger og Steigen. Boka er muligens vanskelig tilgjengelig, men jeg har en kopi og kan foreta oppslag.Ellen Corneliusdatter var født: Mandag etter 2 søndag etter hellig 3 kongers dag 1804 og døpt: Søndag Septuagesima s.år. Dette i hh til presten Simon Kildal Kilde kirkebokfilm PF 440 Faddere var Jens Hanssøn og Jonas Jenssøn Waag, Anne Pedersdatter og Sylvia Guttormsdatter Laskestad og Malena Olsdatter.Marius: Har du kildehenvisning til at Rasmus Olsen og Karen Eskildsdatter var foreldre til Malene Rasmusdatter ?. I hh til M.B. Hansen hadde de bare en datter, Anne, født 1749. Indikasjon på at hun er R. Olsens datter er riktignok at hun er oppført som Malene Rasmusdatter Ytterskotsfjord ved konfirmasjonen i 1758Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Terje.Endelig en som kunne gi meg et ordentlig svar om hvilken bøker jeg kan låne.Nei,jeg har ingen kildeanvisninger,opplysninger kun hentet inn fra nett,derigjen, skifter.Når du refererer til Blix, så går denne slekten helt tilbake til 1500 tallet.Enkelte ut fra diverse sider på nettet, vil linke slekten tilbake til de store Norske Vikingekongene.??????Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Ja, jeg har kildehenvisning I skifte etter Ramsus Olsen, Skotsfjord Ytre i 1765, gift med Karen Eschelsdatter, er følgende barn oppført:Ole, Eschild, Marithe gm Ole Nielsen, Berithe, Mallena, Johanna, Karen, Anna,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Terje. Hans Lauritson Blix var prest. Det henger blant annet et protrett av ham i Bodin kirke. Blix er en velkjent presteslekt, du finner mye info, også på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.