Gå til innhold
Arkivverket

[#28703] Øvre Skjåk, er det noen som har tidlige beboere?


Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Sevaldson

Slekten på Nedre Skjåk er vel dokumentert, men er det noen som har opplysninger om beboerne på øvre?Jeg har Gudbrand Audunsson, f. 1609, fra Ættesoge for Gudbrandsdalen. Er det noen som kan hjelpe meg med hans forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

I tilfellet du ikke kjenner til det, så er Uppigard Sjåk beskrevet i boken 'Vakre gårder' av Eva Valebrokk (Teknologisk Forlag, 1998). Gårdens eiere fra Gudbrand Audunsson og Torø Trondsdotter og nedover er oppgitt, men dessverre ikke forfedre til Gudbrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Takk for tipset. Jeg har sett den boken på bilioteket, så jeg får ta meg en titt.Jeg fant ett ledd tidligere, Audun Gudbrandsson, f. ca. 1580, på et nettsted, men det var uten noen kildehenvisning.Finnes det noe i NST mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I odelskattemantallet fra 1624 er Audun Skjåk oppført som eier av tilsammen 2 3/4 huder i tre forskjellige gårder; hjemgården Uppigard Skjåk, Prestgard, og Garmo i Lom.Audun Skjåk er dessuten nevnt blant bidragsyterne i Lom, til sølvlånet som Kristian IV inviterte til i 1628.Audun var gift med Karen Bøje, datter til Tosten Bøje og hustru Gunhild Knutsdtr. fra Kleppe i Vågå. Karen var altså av List-ætta. (Skjåk bygdebok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Samme Audun står også i manntallslistene for landskatt fra 1615. Der er han oppført med eiendom i Andvord (det står Audnor), 'Halver', Garmo og på Lesja. Manntallslitene er tilgjengelige på www.vigerust.netNoen som vet om mulige kilder til å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kai m kveum

I Norsk Slektshistorisk tidsskrift, bind XIII, har Engebret Hougen en artikkel: 'Av Hauldætt'. Her siteres et utrykt og udatert diplom i Riksarkivet som berører slekten på Uppigard Skjåk. Kanskje finner du noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anders Sevaldson

Hvis det er allmenn enighet om at Sissel Østensdatter Bratt var gift med Sevald Dyresson betyr vel det at Knut, som hun tidligere har vært knyttet til, er ledig? Da kan det vel tenkes at han var bruker på Uppigard Skiåker. Finnes det noen opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kunnskapsstatus vedrørende Sissel Øysteinsdotter (Bratt) og Sevald Dyresson på Hove, er Per Reidar B Christiansens artikkel 'Dyre Sevaldssons ætt' [etc] i NST xxxv : 4 (1996).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Han konkluderer vel med at at Sissel var gift med Sevald, uten å slå det helt kategorisk fast (jeg har ikke artikkelen for hånden, jeg finner ikke min kopi). I den forbindelse hadde det jo vært interessant å vite om Sissel faktisk bodde på Skiåker, det er det kanskje noen som kan si noe om.Men hva med denne Knut? Han nevnes stort sett bare i bisetninger, som ektemann til Sissel. Men hvis han ikke er det, og er nevnt i kilder samtidig med henne, er det vel rimelig å anta at han var bruker på Uppigard Skiåker. Er det for eksempel mulig å si noe om fødsels- eller dødsår? Eller om foreldre eller barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Denne Knut må være han som bodde på Storhove i Fåberg etter Sevald Dyresson. Det er ingen steder nevnt at han var gift med Sissel eller i slekt med henne eller Sevald. Sissels bosted er visstnok ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det må være en annen Knut. Hougen nevner i NST XIII s. 256 og i Ættesoge b. II s. 115, som giftekandidat til Sissel, en Knuudt Schieager, som skal være nevnt som bruker i 1560. Hougen understreker at han like godt kan være bruker på øvre som nedre. Han skriver ikke noe om hvor han er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det trengs vel litt mer kjøtt på beina før vi kommer noe videre med det.Grunnen til at Knut er interessant er at Audun på Skiåker øvre står oppført med 9 skinn i Andvord i 1615. Samme år står Knut Jakobsson Killi oppført med 2 huder 3 skinn og moren, Lucie, Jakob Knutssons enke, med 3 skinn i Andvord. Som et spekulativt eksperiment tenkte jeg at Knut på Skiåker øvre kunne være faren til Jakob Knutsson og på en eller annen måte være beslektet med de senere brukerne på samme gård.Et annet moment er at Eirik Gudbrandsson Andvord ser ut til å ha arvet i to omganger. Han står oppført med 1 hud i Andvord i 1615, i tillegg til 3 skinn i Jøronstad og 6 skinn i Frøsenn. I 1624 har han 2 huder 6 skinn i Andvord, det samme i Jøronstad og Frøsenn, og har i tillegg fått gods på Hedemark og i Gausdal. Det er vel da mulig at det han står oppført med i 1615 er arv etter foreldrene og at godset som har kommet til i 1624 er Åse Nilsdatters arv. I så fall kan det være slektskap mellom Eirik Gudbrandssons slekt og Knut på Skiåker øvre.Mikkel Vågåsar, som også eide i Andvord, kan vel også kanskje knyttes til Killi-folket. Det var jo en samtidig Mikkel der. Navnet gir jo også assosiasjoner til Blakar.Var det spekulativt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Knudtt Schieager er nemd i lista over dei som betalte foring(skatt) i 1560. Sjå Norske Lensrekneskapsbøker 1548-1567, bind II s. 47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det er vel ikke noe særlig ekstrainformasjon i slike skattelister. Finnes det ingen andre steder der fyren er nevnt?Hva med andre brukere på Uppigard Skiåker? Audun, eller Ouden, finnes i skattelistene fra begynnelsen av 1600-tallet. Faren skal ha hett Gudbrand. Finnes de omtalt noen steder, for eksempel i samtidige diplomer eller NST?I Gjengjerden fra 1528 står det bare en knyttet til Skiåker, nemlig Sten Dart, men han er vel kanskje fra nedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Du, Tore, nevnte i innlegg 12 noe om en Knut på Storhove på Fåberg som etterfølger etter Sevald Dyresson. Blir det i nogenlunde samme tidsrom? Er det noen tilknytningspunkter mellom Storhove og Uppigard Skiåker, eller annen informasjon som kan si noe om det var samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En person Knut kom og overtok driften av Storhove i Fåberg omkring 1560-årene. Dette er nevnt i et tingsvitne fra ca 1630 (ikke årstallet, men det er nevnt rekkefølgen på gårdbrukerne).Kjenner dere ikke forskningen omkring Storhove ? Sjekk gjennom litteraturhenvisningene til min artikkel i Slekt og Data 1995 og Per Reidar B Christiansens artikkel i NST 1996:2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg holdt et foredrag på Lillehammer 1993 i DIS-Norge-regi om ættene på Storhove, men ser at det kan være nødvendig med et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Da har du kanskje ikke stoffet øverst i minnet. Men er det en bestemt grunn til at du koblet Knut på Storhove med Uppigard Skiåker? For her ligger jo en forbindelse til Nigard Skiåker ganske nær, med koblingen mellom Sissel Østensdatter og Sevald Dyresson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Jo, så absolutt. Jeg fant igjen min kopi av Christiansens artikkel, så den kan jeg lese. Men, utålmodig som jeg er, tenkte jeg det var greit å spørre. Jeg får vel lese først da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kilden på denne nevnte Knut, er en lagtingssak fra 1622, trykt i 'Bygd og Bonde' 1924, særlig s. 89: vitnet Peder Omsum berettet at den bodde en mann på Hovin i gamle dager som het Sevald Dyresson, som hadde satt en mann til å bo på Gjettestad (ødegård) . . . vitnet Gullik Holme provet av han tjente på Hovin for en mann ved navn Knut Hovin i de dager den forrige feide sto på (dvs 1563-70). Denne Knut leide både Hovin og Gjettestad av en mann som het Olav Simonsson på Lom.Olav Simonsson tilhørte forøvrig Stamstad-ætten. Hans bror, Ingemor Simonsson, som var drapsmann på Lom 1559, bodde en tid på Hove (= Hovin = Storhove).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.