Gå til innhold
Arkivverket

[#28706] John Johnsrud, Ringerike f. c a.1780


Gjest Alf Thore Skinstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thore Skinstad

Jeg søker opplysninger op John Johnsrud og hustru Ragne.På side 255 i utvandere fra Ringerike står disse to nevnt.Her står det at John bodde på Johnsrud til sin død, hvor han virket som tjærebrenner og bekkoker.Jeg har rimelig god oversikt over barna til disse, men jeg har ikke klart å finne noe mere om John og Ragne. Sønnen, Truls Johnsrud, var fra Johnsrud i Strømsoddbygda og født i 1813. Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være en kandidat til Truls? (MÅ sjekkes!)TRULS JOHANSEN Christening: 29 NOV 1812 Norderhov, Buskerud, NorwayFather: JON TRULSENMother: RAGNILD KNUDSDR--------------------------------------------------Finner dette giftermåletJOHN TRULSEN Marriages:Spouse: RAGNE KNUDSDRMarriage: 20 OCT 1811 Norderhov, Buskerud, Norway--------------------------------------------------Er dette Jon Trulsen i 1865, Johnsrud, Norderhov? Lenke. I så fall må han være gift på nytt…Denne informasjonen kan jo være et skudd i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei Grethe. Det ser ut til å være riktige personer. Jeg har hele tiden lett på 1801 tellinga, hvor jeg ikke har funnet dem. Jeg må skjekke videre på disse opplysningene.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er litt vanskelig å lese på mikrofilmkortet (mange flekker!), men det viktigste er vel at vielsen blir bekreftet:Norderhov kirkebok nr. 6,De til Egteskab inskrevne 1811: 15. Lunder. U.K. John Trulsen EngerEije og Pige Ragne Knudsdr. Præst?Eije. Caut: Ellev Knud?sen og Helge Helges. Ruud?Eije. D. 20de Oct.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk Laila.Denne bekreftelsen hjalp meg et langt stykke med Ragne, som tidligere var helt ukjent for meg. Hun må være født i 1752 av Margit Thorsdatter og Knud Jetsen Haugen. Dette gjør det også lettere å lete etter John, da han brukte etternavnet Trulsen EngerEie.Jeg har også sett i andre forbindelser sett bruk av EngerEie. Jeg antar at dette har en spesiell betydning, er det knyttet til stedet hvor dem bodde eller hva?Hva betyr EngerEie?Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg har ingen kirkebøker for hånden, men i Lensmandens dødsfallsprotokoll for Lunder annex finnes en mulig kandidat:'Død 24.Decbr 1875 - Husmand John Trulsen Strømsodeje omtrent 94 Aar. Dødsfallet meldt 25.Decbr av Ole (?) Kastet. Efterlader sig Intet'. (Inne i parantesen jeg satte sto kun en bokstav som jeg ikke er helt sikker på). Kastet var jo et av nabobrukene. Johnsrud var før i tiden en av husmannsplassene under søndre Strømsodd.Finner i samme protokoll: 'Død 24.Febr 1880 - Enken Turid Torstensd Johnsrud-Strømsoddeie, omtrent 75 Aar. Dødsfallet meldt 25.Febr av Truls Kastet. Efterlader sig intet. ( Vær oppmerksom på at lensmenn og prester i Norderhov brukte titulere alle som mottok et lite bidrag fra Fattigkassa for 'Fattiglem'. Bare i Lunder annex var det i året 1880 totalt 114 personer som mottok et lite bidrag).Dette med mikrokort er sørgelig. Desverre er rullefilm HF 409 ikke lenger å få på hjemmelån. Den de hadde på biblioteket i Hønefoss er ødelagt. Drammen har trolig en rull, men ikke til hjemmelån. Nye ruller av kirkebøker lages ikke lenger. Kun mikrokort, forhåpentligvis nå med sort skrift på hvit bunn). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

EngerEie forteller at dette var en plass under gården Enger. Denne plassen eides, i likhet med hovedbruket Enger, av Engers eier/eiere. Enger lå også i Strømsoddbygda. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ved hjelp av Family Search - IGI, finner du ei som MULIG kan være den Ragne Knutsdatter du leter etter:11.juni 1785 ble ei Ragne døpt i Lunder, Norderhov. Hennes foreldre var Knud Jesten Haugen og Margit Torsdatter.Men-, for all del, kontroller dette opp mot kirkebøker, folketellinger o.s.v. Det finnes jo flere mulige Anne i 1801-tellinge. Denne Haugen var nok et bruk under Aure i Strømsoddbygda.Da jeg nevnte dette med fattiglem - kom det av at Enken Turid Torstensdatter Johnsrud - Strømsoddeie ble 'titulert' slik av Lendsmanden. En 'titulering' jeg ved en feil ikke skrev i meldingen. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I 1801-telling for 0613 Nordrehoug på gården Enger i Lunder finner vi muligens Jon Trulsens foreldre:5009 Truls Engbretsen Mand 50 Begges 1te ægteskab Huusmand M5010 Guri Ellingsdtr Hans kone 39 Begges 1te ægteskab KDisse giftet seg 12. okt. 1783 og hadde 26. sept.1784 sønnen Jon til dåpen. De har ingen barn hos seg i 1801 til tross for at de døpte disse barna:Berit 4. febr. 1787Engebret 6. sept. 1789Ole 30. okt. 1796Marthe 2. juni 1799Dessuten Ragnil dp. 1. august 1802.Den eneste jeg har funnet hittil i FT 1801 er Engebret Trulsen, 12 år, som tjener hos en husmann på Opgaard i Lunder. Er alle de andre barna døde eller satt bort? Jeg har kontrollert alle innførslene i kirkeboka, men har ikke sett under begravelser enda.Truls og Guri var i Jonsrudeie da noen av barna ble døpt.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei Laila og Ellef.Takk for hjelpen så langt. Dere har gitt meg verdifull informasjon.Når det gjelder dødsfallene har jeg ingen Ole Kastet i mine notater, men når det gjelder dødsfallet til enken Turid Torsteinsd. som Truls Kastet melde fra om har jeg notert følgene: Truls Kastet er faren til Gjertrud Trulsdatter Kastet som giftet seg med sitt søskenbarn, John Trulsen Carlsbråten (under Krødsherad på 1865 tellinga)f.1855.Denne John er barnebarn til John Johnsrud og hustru Ragne.Laila: Når det gjelder en mulig far til Jon må jeg skjekke denne nermere, men han ser meget intresant ut.John er trolig født omkring 1780 - 81. Jeg ser du har funnet en sønn, Jon som er døpt i 1784.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Alf Thore. Vel og merke, HVIS Family Search som jeg henviste til (innlegg 8) har rett, finner du ved hjelp av 'Gards- og Slektshistorie for Flå i Hallingdal - Bind I, side 592, utg.2003' flere av Knud Jesten's aner.I korthet noen forkortede klipp fra dette bindet: Knud Gjesten f.1752-d nok 1795, g.1880m Margit Torsdtr fra Nørdre-Li (Nestugu),Nes ----.Foreldrene til Knud var Gjest Olsen Haugen, Strømsoddbygda f.1713-d.1790, g1742 i Lunder med Ragne Knutsdtr, nok fra Knuteplassen (under Enderud) i Krødsherrad f.ca.1721-d.1782. Du finner også foreldren til Gjest Olsen på samme side i dette bindet. Anbefaler deg å se i dette, hvis kirkebøkene også bekrefter at dette er din Ragne Knudsdatter. (Kan tyde på at Ragne er oppkallt etter farmora med samme navn). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kan i hvertfall bekrefte dåpen til Ragne Knudsdatter:Norderhov kirkebok nr. 5, s. 170, 1785, Junii 11te, til Daaben Knud Jests. Haugen og Margit Thorsd. Barn Ragne. Test: Paal Oure, Ole Haugen, Giertrud Oure, Live Braaten, Berit Jensd. Opgaard.Fra FT 1801 på gården Oure:5040 Joen Evensen Mand 47 Begges 2det ægteskab Huusmand M5041 Margit Thorsdtr Hans kone 49 Begges 2det ægteskab K5042 Ragne Knutsdtr Hendes børn 16 K5043 Ragnil Knutsdtr Hendes børn 15 K5044 Christen Joensen Deres børn 14 M5045 Even Joensen Deres børn 9 M5046 Knut Joensen Deres børn 5 M[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10613&gardpostnr=175&personpostnr=5042&merk=5042#ovre>LenkeDet er flere mulige Ragne'r i FT 1801:Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg er helt oveveldet. Det har ikke vært i mine tanker at Gårds- og Slektshistorie for Flå inneholdt noe om det som i dag tilhører Ringerike, men jeg ser det nå når jeg har blitt gjort oppmerksom på dette.Deler av opplysningene jeg har stammer fra medlemsbladet til Ringerike Slekthistorie lag fra Des. 2001. Her er det en artikkel av Ragnvald Lien om slekta etter bjørnejegeren Per Hagen.Margit Karlsbråten er datter av han, og hun giftet seg med Truls Johnsrud. Her er det nevnt at Truls er sønn av John Johnsrud og hustru Ragne.Jeg har derfor ingen opplysninger om søsken til John.Det har gjennomgåene vært husmannsfolk i slekta, noe som etter min mening utelukker en Ragne på folketellinga i 1801. Da står jeg tilbake med to aktuelle kandidater i passende alder. Den ene er tjenestepike og den andre Ragne er fra Gården Aure, dette stedet mener jeg er knyttet til slekta.Når det gjelder Knut Gjetsen er jeg noe usikker, fordi i folketellinga for 1801 står det at Margit hadde to barn med Knut, født i 1785 og 1786 og at hun var gift for andre gang med enkemannen Joen Evensen og at dem fikk sitt første felles barn i 1787. I boka til Terje Østro står det at Knut døde trolig 1795. Jeg vet ikke om dette kan være feil, slik at det skal være 1785.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Sommeren 2003 ble det i første omgang utgitt to nye bygdebøker for Flå. Bind I dekker Sørbygda. -Bind II tar for seg Roppe, Gulsvikgardene med bruk utskilt fra disse. Samme gjelder for Buøen, Gandrud og Li.Øvre delen av Strømsoddbygda lå under Flå fram til 1852. Gards og slektshistorien for øvre del av Strømsoddbygda er derfor grundig dekket av bind I, frem til disse brukene i 1852 ble overført til Norderhov kommune.Brukene det her er tale om var Roverud, Volden, Hølen, nedre-, mellom-, og øvre Tunga.(Øvre Nyhus sogner fortsatt til Flå). Gjest Olsen Haugen finner du under Roverud på side 592 som jeg henviste til. Alle hans 7 barn nevnes også, deriblandt din Knut Gjesten (Jesten). Bøkene får du sikkert på fjernlån. I alle fall kan de lånes på biblioteket i Hønefoss. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en del feil i folketellingene, så jeg antok at Christen og Even er Joen Evensens barn fra første ekteskap og at bare Knut er deres felles barn, oppkalt etter hennes første mann.Lette etter ekteskapet og fant i kirkeboka at enkemann Joen Evensen og enke Margith Thorsdatter giftet seg 2. desember 1798 i Norderhov.Leter mer i morgen!Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Alf Thore! Skal forsøke ikke kjøre debatten helt ut av sporet. Men ser du i innlegg (13) nevner bjørnejegeren Per Hagen.Denne Per Hagen (Peder Larsen Sandvassbråten 1782-1857) ble 1807 gift med Gjertrud Endresdatter f.1784 i Flå. Gjertrud var datter av Margit Nilsdatter som i 1801 bodde på Aure, sammen Gjertrud's stefar, kryllingen Mikkel Eriksen. To av helsøsknene til Gjertrud, en halvbror og ei halvsøster bodde ilag med dem.Margit Nilsdatter giftet seg første gang i Flå med enkemanden Endre Helgesen Hellerud d.1792. Hun rakk få en 'frillesønn' Bottolv Bottolvesen, før hun i 1796 giftet seg med Mikkel Eriksen. Denne Mikkel Eriksen kjøpte 9.des.1799 Aure (Oure) og underliggende Sognelien for 900 rd., men solgte gården allerede 1804. Kjøpte så Aamodt.Hadde litt om disse fra endel år tilbake. Undersøkte for en amerikaner som ættet fra 'frillesønnen' som utvandret 1852. Kan i forbifarten nevne at halvsøstera til Gjertrud - Åse Mikkelsdtr i 1818 ble gm Ole Eriksen og overtok senere Aamodt. Nok om disse sidegrenene. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er giftermålet mellom Joen Evensen og Mar[g]ith Thorsdatter. Joen er altså fra Krødsherad. På Familysearch har jeg funnet en del barn av Jon Evensen i Krødsherad, og det ser ut til at også Knud er hans barn i første ekteskap. Jeg har ikke kirkebøker eller bygdebok fra Krødsherad her, så jeg kan ikke få undersøkt om dette er den riktige Jon Evensen. Jeg lurer litt på om Christie kan være en feiltolking for ChristenNorderhov kirkebok nr. 6, Trolovede med Trolovs Mænd. Januar 1ste [1798] Lunder. Enkemand Joen Evensen fra Krøshered og Enke Marith Thorsdr. Caut.sMænd: Erich Opgaarden og Elling Hovland. Vielsen d. 2den Decbr.IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayCHRISTEN JOHANSEN Christening: 18 DEC 1785 Krodsherad, Buskerud, Norway Parents: Father: JON EVENSENCHRISTIE JOHANSEN Female Christening: 24 MAR 1788 Krodsherad, Buskerud, Norway Parents: Father: JON EVENSENEVEN JOHANSEN Christening: 24 OCT 1790 Krodsherad, Buskerud, Norway: Parents: Father: JON EVENSENEVEN JOHANSEN Christening: 22 APR 1792 Krodsherad, Buskerud, Norway Parents: Father: JON EVENSENKNUD JOHANSEN Christening: 28 JUN 1795 Krodsherad, Buskerud, Norway Parents: Father: JON EVENSENLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Det kan nok tyde på at det er en feil i folketellinga for 1801. Her står det at Christen, Even og Knud er deres felles barn.Ut ifra ekteskapsinngåelsen i 1798, er det tvilsomt om dette er deres felles barn. Knud er siste som er født og det er oppgitt 1796. Jeg tror nok heller disse tre er Joen Evensen sine barn.Jeg har hvert på bibloteket for å låne Krødsheradbøkene, men dem var på utlån og kom ikke tilbake før midten av April. Dersom dette stemmer har Gards -og Slektshistorien for Flå rett når det er ført at Knut Gjesten døde nok 1795.Jeg får skjekke opp dette når Krødsheradbøkene kommer inn igjen.Når det gjelder foreldrene til John Johnsrud, 1781 - 1875, har jeg ikke kommet noe lengere.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Kommentar til innlegg (17):Barn nr.2 var som Family Search forteller, en pige. Ved alle de andre barna er D barn (altså Drengebarn) oppgitt i kirkeboka (Rullefilm HF 401). Mens nr.2 er registrert som P barn (Pigebarn). Presten oppgir ikke morens navn i dette tidsrommet, men faren er registrert som Jon Evensen Nohreeie eller Noreeie. Faddere er derimot oppgitt. Mulig du ved grundigere sjekking kan finne et par 'nøkkelfadder'. Denne familien er nok ikke fanget opp i bygdeboka fra Krødsherad. I hvert fall ikke under de to Noregardene. Mvh Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.