Gå til innhold
Arkivverket

[#28708] Adelsmannen Ove Kragh på Bråte i Trøgstad (ca 1610-1676). Hvem var det???


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter F. Vennemoe

Truls Nielsen Krog ved Oslo skole i 1627, død 1630 kunne jo være intressant i denne sammenheng, om noen skulle kjenne til mer omkring denne person. Har for egen del kun forsøkt å jobbe med noen av østlands Krogene.En Siver Torbjørnsen ser forøvrig ut til å ha vært 'husmester' for Anna Torbjørnsdatter Skaktavl på Jørrestad i Skjeberg i 1664 og -66, denne Anna burde bli Ove Kragh sin niese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har sett at det på Jørrestad i 1664 var en Peder Torbjørnsen og en Sievert Huusmester. Jeg kan ikke huske at Si(e)vert var oppført med patronymikon Torbjørnsen. Kan disse to kanskje være Anne's brødre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Det var en Siffr Torbenssen 50 år, husmann, innført på gården ved Prestenes Mantall 1664-66, har regnet med at dette er samme person som Husmesteren. Torbjørn Torbjørnsen Skaktavl må ha ektet Anne Nielsdatter Kragh noe før 1624, så eventuellt slektskap mellom Anne Torbjørnsdatter Skaktavl og Sievert Husmester må vel dermed være fra før denne dato, og ikke via Kragh'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg vet var Torbjørn Skaktavl også gift (?) med en Brynhild/Bronild (død 1635), og fikk barna Maren og Eneveold (f.1627) med henne.Anna Kragh var visstnok også gift med Peder Mogensen (Handingmann). Var det før eller etter at hun var g.m. Torbjørn Skaktavl ? Hvis det var etter, så skjønner jeg ikke hvordan Torbjørn kan ha g. seg med Anna før 1624. Eller er det noe (her også) som jeg ikke skjønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Tror at Anna Kragh kan ha vært moren til Enevold Skaktavl, utfra følgende barnerekke, som er innført i tidligere fenrik Enevold Torbjørnsen Skaktavl's skifte 28.02.1702 (Hedemark Skifteprotokoller 1699-1702 fol.346b), samt ektefellen Dorothea Jokumsdatter Budde's skifte 11.06.1700, begge utført på Nordvigård på Stange: Anne Elisabeth f.ca.1672, Helle Maria ca.1675, Anne Sebina ca.1676, Anne Sophie ca.1677, Inger Dorthe ca.1678, Christine Abel ca.1679, Torbjørn ca.1681, Jacob Ulrik ca.1683, Ove Caspar ca.1687, Jokum Fredrik ca.1691, og Karen Sophie ca.1694. Har notert at DAÅ oppgir Enevold å være født 27.07.1627. Samme kilde oppgir Maren Torbjørnsdatter Skaktavl å være født 02.09.1624. I følge skiftet etter hennes ektefelle Mogens Hansen Handingsmann på Skapal i Ringsaker 22.12.1662 (H.S. 1663-1673 fol.55b) ser paret ut til å ha hatt følgende barn som levde opp: Karen ca.1645, Hans født 1647, Anne Maria 1650, Torben ca.1650, Jens ca.1650, Christopher ca.1655, Peder ca.1655, Marie ca.1650, Elisabeth ca.1655, Barbra ca.1660, og Magnhild ca.1660.Har ikke selv kommet over denne Bryhild/ Bronild som Torbjørn Skaktavl's tidligere ektefelle, hvor er dette nevnt? Hvis denne hadde vært en Sivertsdatter kunne jo dette åpne for nye muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rita Hole

Datter til Torbjørn Torbjørnsen Skaktavl og Anne Nielsdatter Krag: Fru Anne født ? - skifte på Slagen 12 febr. 1690. 3 ganger gift. 1) Christoffer Olufsen Rytter til Østby,død ca 1660. 2) ca 1669 med sersjant,senere løytnant Tore Torkildsen. 3) 1684 med Frantz Frantzen Hornes ( sønn av Frantz Joensen Hornes, Skjeberg og Berit Knutsdatter.)Kilde:Martha ØstensvigRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.