Gå til innhold
Arkivverket

[#28709] S&Fj. Selje prestegjeld. Rachel Nielsdtr. født 16.01.1769 på Salt.


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

Rachel ble født på garden Salt. Kun faren Niels Henningson er oppgitt ved fødsel. Kan noen hjelpe meg med mora til Rachel og hvor de kom fra.Er dette samme Rachel som gifter seg med Ole Abrahamson og bor på Saltkjel i Selje i folketellinga i 1801?Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er denne? [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27ra%25el%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27ni%25%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1768++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1770+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>Lenke,Ser at gården Salt ligger i Selje, og i 1753 er det Nils Henningsen som gifter seg i Selje med Sara Jonasdatter LenkeEtter søk i blant fødte på nettsidene til Fylkesarkivet for Sogn og Fjordane, har jeg funnet at dette paret har i alt fem barn, bl.a. ”din” Rachel, født 1769: Jonas (Jonas Nielss), f. 28.3.1754, Salt Henning (Hening Nielss), f. 9.4.1755, Salt Johan (Johan Nielss), f. 13.4.1762, Salt Rachel (Rachel Nielsd.), f. 7.1.1764, Salt Rachel (Rachel Nielsd), f. 16.1.1769, SaltDet er bare den yngste Rachel som ikke har fått oppgitt mors navn, Sara Jonasdatter, ved registreringen av fødselen. Blant gravlagte på gården Salt i Selje, finner jeg Henning Nilsen, d 1.6.1755 (født 1755), Jonas Nilsen, død 10.5.1754 (født 1754). Men den eldre søsteren til Rachel som også het Rachel, finner jeg ikke.Derimot finner jeg gårdbrukerenke Rachel Nielsdatter, født 1769, død 3.8.1842, bosatt på Saltkjel i Selje LenkeDa er kanskje dette giftermålet hennes i 1791? Lenke Og da må dette bli Rachel Nielsdatter, bosatt på Saltkjel i 1801, gift med Ole Abrahamsen. Den ene datteren heter Sara, og er da oppkalt etter sin mormor, Sara Jonasdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Ole Abrahamsen dør allerede i 1817 [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbgravlagde&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27ole%25%27++AND+low%5Fbustad+like+%27saltk%25%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27abrahams%25%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>LenkeOg her det henvisning til skiftet etter Ole Abrahamsen LenkeHenvisning til skifte etter Nils Henningsen Lenke og kona Sara LenkeNils Henningsen er født 1731, Salt, sønn av Henning på Salt LenkeI 1701 manntallet finner jeg en Henning Nilsen, 9 år, bosatt på gården ”Fløde i Selløe”, sønn av Nils Henningsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.