Gå til innhold
Arkivverket

[#28715] Sjur Stephensen (?-1779) Gåsbøl, Sortland


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Hei,er det noen som vet hvem foreldrene til Sjur og/eller hans kone Anna Nilsdtr er? Hun døde antagelig ca. 1785. Jeg vet at Sjur hadde en bror Anders som døde på Ånstad, Sortland ca 1799 (skifte da). Jeg vet ikke hvor eller når noen av dem ble født. Begge finnes i skattelistene for de gårdene de døde på (1764-68), og det er skifte etter begge, men de gjør meg ikke klokere.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Sjur (eller Sivert) Steffensen blei født på gården Vik i Sortland i 1727, foreldre Steffen Anderssen og Kirsten Olsdtr. Steffen var neppe født i Vik, Kirsten kan være derfra. Opphavet til Anna Nilsdtr (kone til Sjur) er så langt ikke kjent. Hun er ikke født i Sortland, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Hjertelig takk. da er vel faren kanskje Stephen Andersen på Ridderset (i 1701 og ved giftemålet i 1722), gift med Kirsten Olsdatter Kringelen (de bodde på Vik i Sortland). Kirsten er datter av Dorothea Jacobsdatter Fiskebøl.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det siste stemmer ikke med skiftet etter onkelen Kristen Jakobsen, som døde på Ånstad i 1754. Der står det at Kirsten bodde på Bygd, og vi veit at kona til Ingebrigt Pedersen på Bygd het nettopp Kirsten Olsdtr. Samme opplysning står i skiftet etter søskenbarnet Gunder Paulsen (1750).Steffen Anderssen døde allerede i 1733, så det kan jo tenkes at Ingebrigt gifta seg med enka hans i 1746. Kona til Ingebrigt var rett nok enke, men hun var først gift med Ole Anderssen på Bygd. De blei vigd i 1735, da satt 'Steffen Anderssens enke' i Vik enda med bygselen der (til 1738). Dessuten veit vi at kona til Ole og Ingebrigt var født ca. 1706, og da er det tvilsomt at hun gifta seg seksten år gammel med Steffen i 1722.Men kanskje du har opplysninger som motsier dette resonnemanget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Takk for opplysningene. Neida, jeg har ikke motstridende opplysninger. Jeg var kjent med skiftene du referer til. Jeg baserte meg på kirkeboken hvor det står at Stephen Andersen Ridderset ble trolovet og gift med Kirsten Olsdatter Kringelen i 1722. Ei dame med samme navn (jeg antok det var samme dame) ble deretter med Ole Andersen i 1735 (han døde ca. 1745), og deretter med Ingebrigt Pedersen i 1746. Men skiftene dokumenterer vel ikke at Kirsten ikke først var gift med Stephen Andersen, bare at hun i 1750-55 var gift med Ingebrigt. Jeg har ikke funnet noen angivelse av når noen av søskenene som er nevnt i skiftene er født, men jeg antok feilaktig at hun var født før 1700. Denne Christen Ånstad/Bygd må da ha vært utrolig seiglivet, overlevd mange søsken og nevøer/nieser.Men hvis 'min' Kirsten Olsdatter Kringelen ikka var datter av Dorthea Jacobsdatter, hvem var da hennes foreldre ? Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Kirsten Olsdtr på Bygd fikk barn så seint som i 1740, fire år før Ole Anderssen døde, og blei oppgitt å være 59 år da hun sjøl døde i 1765. Så var det 'di' Kirsten Olsdtr. Det bodde ingen Ole på Kringelen rundt/like før 1700, derimot noen år seinere en Jon Olsen, gift med Marit Olsdtr, og Kirsten kan være søster til en av dem, aldersmessig stemmer det godt. Men foreløpig har jeg ikke fått sjekka den delen av bygda særlig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Det stemmer bedre. I skiftet etter Jon Olsen Kringelen (1730) er Stephen Andersen Vik formynder for ett av barna. Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.