Gå til innhold
Arkivverket

[#28716] Kirkebokoppslag Sparbu i Trøndelag etter Hans Peter Hansen


Gjest Asbjørn Schjølberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Schjølberg

Min tippoldefar Hans Peter Hansen var fra Sparbu i Inntrøndelag. Flytter ca 1864 til Meråker og dør der i ung alder. Jeg trenger hjelp til et kirkebokoppslag etter hans fødsel i Sparbu omkring årsskiftet 1839/1840, og dermed også hans foreldre og hjemsted. Han blir gift ca 1863/1864 med Ingeborg Jensdatter fra Meråker og de får en datter Hanna Olava Hansdatter i Sparbu 01-06-1864. Umiddelbart etter dette flyttet familien til Meråker der de bor i 1865. Finnes det evt bygdebok for Sparbu som nevner hans forfedre evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Det ble lite respons ved første forsøk så jeg prøver å flytte frem denne en gang i håp om at noen ser den, før jeg griper til andre og mer krevende løsninger. God påske til alle på dette Forum. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Prøv og legg etterlysningen under det rette trøndelagsfylke. jeg håper at du da får respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Schjølberg

Takk Vigdis. For oss som er trøndere så er nok uttrykket 'Inntrøndelag' vel kjent, og er altså ikke noe fylkesnavn. For de øvrige så er fylket altså Nord-Trøndelag. Beklager sleivet uttrykksmåte fra en 'innfødt', jeg burde selvsagt vært presis her. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei, det Vigdis mener, tror jeg,er at du skal legge etterlysningen din under FYLKET TRØNDELAG, nå ligger etterlysningen under Akershus Fylke. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bjordal Strømsholm

Fylke er nå forandret fra Akershus til Nord-Trøndelag. Vennlig hilsen Marianne Bjordal Strømsholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Asbjørn Schjølberg

Jeg leter fremdeles etter Hans Peter Hansen i Sparbu i Nord-Trøndelag og trenger hjelp til kirkebokoppslag for hans fødsel og giftemål, samt fødsel for datteren - se innlegg 1. noen som kan bidra? Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Kan det være denne? Men ikke Sparbu.Hans Peter Hansen f, 4/4 dpt.10/5 1840 Stjørdal. Foreldre:Hans Hansen og Berthe Haagensdatter gift 25/4 1836 Stjørdal.Andre barn:Lars, Daaret Bergitte, Anne Hansen. Fra !836-1842 Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

hmm hadde ikke du fødsel for datteren? Hun blir dpt I Mære 26/6 1864.Ville kansje vært inntressant om du sjekka opp hennes faddere. Giftemålet,finner jeg ikke inne på mormonarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Finner denne familien fra Stjørdal i telling 1865 under gården Lillemo Vestre.Hans Hansen har her fått ny kone Marit Johnsdatter og to barn til.Johanna f. 1858 og Berit f.1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

hjertelig takk til Nina for et godt forsøk. Jeg sjekker selvsagt også dette sporet. Merk dog at jeg finner riktig familie i FT 1865 for Meråker, inkl hans fødested. Og de får datteren Ingeborg som er min oldemor i 1867. Datteren Hannas data har jeg fra kirkeboken i Meråker ved hennes konfirmasjon og der står Sparboens præstegjeld som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg tror det er den Hans Peter Hansen f. 1840 Stjørdal som jeg fant under mormonarkivet, Som i telling 1865 Stjørdal. bor på gården Præstmo F.1840 og gift med Gunhild Torstensdatter. Da, er denne Hans Peter feil.Men pussig det skal være så vanskelig å finne din Hans Peter Hansen født og med foreldre i Sparbu. Har du sjekka bygdeboka for Sparbu og Ogndal.Prøv bibloteket.Eller om noen i slekta var faddere til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Finner en Hans Peter f. 04.01.1840 i en Ystgårdplass, Sparbu, døpt den 08.03.1840 i Mære kirke. Foreldre Hans Olsen Ystgaardsplads og Peternille Olsdatter, Huusmandsfolk.Hanna Olava f. 01.06.1864 i en Tønneplass, døpt 26.06.1864 i Mære kirke. Foreldre Hans Peter Hansen Tönnepl. og Ingeborg Jensdtr.Skal scanne det som står om familien i Bygdeboka for Sparbu og Ogndal, men det blir ikke før i morgen kveld.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

HeiDette står i bygdeboka bind III side 40 - 41.Tønneaunet IIDenne plassen, under br.nr. 2, ble visstnok ikke tatt i bruk før kring 1840, da Hans Olsen, f. 1801, og Peternille Olsdtr. f. 1798, kom hit, etter å ha bodd i Ystgårdsleira noen år. Hans var trolig fra Røra, Pernille var fra Berstad. De hadde disse barna: 1. Kristine Margrete, f. 1833, g.m. Olaus Olsen Loråsplass, f. 1842. De bodde her de første år, men flytta i 1867 til Landstadvaldet. 2. Ole, f. 1836, se nedenfor. 3. Hans Peter, f. 1840. Flytta til Beitstad i 1855, men kom senere tilbake og ble her g.m. ei Ingeborg Jensdtr. f. 1840 i Meråker. De fikk i 1864 ei datter, Hanna Olava, her i Tønneaunet, men hvor de senere ble av vites ikke. 4. Beret Olava, f. 1845, d. 1863. Hans og Peternille har i 1865 ku, 4 sauer og 1 geit, de dyrker bade litt bygg og havre, og setter 2 tønner poteter. Hans døde en av de første dager på nyåret i 1875, og som husmannsenker flest må også Peternille snart ty til fattighjelp. Nyss før jul i 1878 får hun en øyelidelse, og fattigstyret rekvirerer dr. Broch, slik at hun får behandling. Nyttårsaften er han hos henne pa sykebesøk for 2. gang, men da han forelegger fattigstyrets tilsynsmann regninga aviser han den, med den begrunnelse at dette besøket ikke var rekvirert. Til dette bemerker doktoren overfor fattigstyret at «hun led af en meget farlig øienbetendelse, og om Tilsynsmanden fandt besøket nødvendigt eller ikke er sikkert fuldstendig ligegyldigt»! Og det kunne han nok ha rett i. Peternille ble senere bortsatt til Rognan, der hun døde i 1889. Sønnen overtok plassen etter dem. Han hadde i 1863 blitt gift med Karoline Andersdtr. Bullingplass, f. 1841, og de hadde vært husmannsfolk i Gustadsveet før de kom hit, visstnok høsten 1874. Barn: 1. Bernhard Olaf, f. 1866, utv. til Amerika i 1885. Da han skulle konfirmeres i 1882, 16 år gammel, har lærer Job Tønne anført i skoleprotokollen: «Olaf har sikkert tænkt sig at dette Aar bliver han antaget, derfor har han spart sig for at læse i Vinter.» 2. Hanna Pauline, f. 1869, g.m. Ole Martin Olsen Solberg, f. 1868. 3. Karoline Kristine, f. 1872, tjener pa Kolset i 1891. 4. Ole, f. 1875, ble husmann i Smolasen. 5. Olava Sofie, f. 1878. Kom til Oksvold som taus, ble sjuk her, og døde på sjukehuset i 1891. Gravlagt ved Alstadhaug. Ole og Karoline døde med få dagers mellomrom våren 1882. Hun døde av lungebetennelse den 1. mai. Han var da innlagt på sjukehuset, ukjent for hva, og døde der den 9 mai. De ble stedt til kvile i samme grav på Mære noen dager senere. Barna, som ennå var ganske små, kom da til forskjellige steder. Kanskje kom de to yngste jentene henholdsvis til Kolset og Oksvold allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Arild. Jeg takker hjerteligst for utmerket assistanse som fylte en plagsom hvit flekk i mitt anekart. Jeg fikk nesten mer enn jeg hadde bedt om. Tusen takk. M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.