Gå til innhold
Arkivverket

[#28717] Averøy: Svend Slatlem (1851-1927)


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest R. Hagen

Jeg har et bilde som i etterlysning 17740 ble antatt å være fra Slatlem gård på Averøy. Mannen nederst på bildet er trolig Svend Slatlem (1851-1927). Årstallet antar jeg å være mellom 1917-1921. Gutten øverst til høyre er født i 1902, og var dreng på gården.Jeg antar at bildet er tatt i forbindelse med amerikabesøk på gården. Det må være en eller flere av disse som er på besøk: ***** Sønnen Ole S. Slatlem f. 1883 var hjemme på besøk fra Seattle i juli 1921. Har ikke funnet emigrasjonen, som skal ha vært i 1908. ***** Sønnen Knut returnerte 25.aug 1917 til Norge, med kona Hanna Bolette f. 1895 i Kvernes. Han hadde vært farmer i Nord Dakota, nærmere bestemt New Rockford - og kom med båt til Trondheim i 1917. Har ikke funnet emigrasjonen, som skal ha vært i 1908. ***** Sønnene Anton og Tønnes S. Slatlem dro til Washington i USA i henholdsvis 1910/14 og 1912.Er det noen som kjenner til familien? For meg ser det ut til at paret fremst på bildet er amerikafarere, og at de har fire barn. Mannen med hatt bakerst er også amerikafarer, vil jeg tro. Ellers er det mange drenger og gardsfolk.Lurer også på hvem som var gift med Knut Svendsen Slatlem. Denne Hanna Bolette f. 1895 som han kom hjem med fra USA, skal være født i Kvernes. Det kan være fire stykker: Hanna Hansdatter f. 1895 på Teigen på Helset, Hanna Olsdatter f. 1895 på Charlottenhaug på Kvernes, Bolette Arntsen f. 1895 på Aa eller Anna Bolettte f. 1897 på Folland. Noen som vet hvem av dem - og som kjenner etterkommere?På forhånd takk! Mvh. Randibilete0290.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er vel Ole og Knuts emigrasjon: LenkeDu sier at Knut kom sammen med kona Hanne på besøk i 1917. 1920-Census gir immigrasjonsår 1917 for Hanne. Om dette skulle være rett, så kan det jo tyde på at Knut var en tur 'hjemme' for å gifte seg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Kirkeboka for Kornstad: 26. juni 1917, viet ungkar Knut Svendsen Slatlem, f. 1875, farmer i North Dakota, og pike Hanna Bolette Hansdtr. Helset, f. 1895. (fra Teigen)Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hanna Bolette ble født 1/10 1895 og døpt i Kornstad kirke 1/12 1895. Foreldrene het Hans Martinussen Helset og BeritKnutsdtr. født Tjelle. Hanna ble konfirmert i Kornstad kirke 2/10 1910. hENNES FORELDRE BLE VIET I kORNSTAD KIRKE 23/10 1890 i KIRKEBOKEN STÅR uNGKARL hANS mARTINUSSEN hELSET F. 1859 OG PIGE bERIT kNUTSDTR. tJELLE F 1860 I nESSET. Hans ble f 4/8 1859 og døpt i kornstad kirke 28/8. Foreldre Martinus Eriksen Helset og kone Guri Frantsdtr. Jeg regner med at du har funnet mange opplysninger om vår felles slekt. Regner med at du er den Randi jeg tror du er. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Database: Washington Death Index, 1940-1996 Name: Hannah B SlatlemPlace of Death: 452Date of Death: 25 Mar 1952Age: 56Gender: FCertificate: 5155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.