Gå til innhold
Arkivverket

[#28719] Sibille Christensdatter död 1848-04-23 Gryte Stokke.


Gjest Björn Johnsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Johnsson

Vem var hon och var kom hon ifrån? Hon bör ha varit född ca 1781. Hon var gift med To®sten Nielsen som var född/döpt 1775-05-07 i Gryte Stokke och död 1848-02-18 Gryte Stokke.Deras barn var Maren Sibille född 1803-03-27 Gryte Skjee Stokke samt Nils, Kristen och Anders.Jag har inte funnit någon Sibille Christensdatter född i Stokke under tiden 1775 – 1781. Har någon träffat på henne?Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiDin Sibille kommer fra gården Tisle i Sandeherred.Her har du fødselen hennes [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Dopte1&view_detail=1&ID=3937>LenkeHer har du vielsen hennes med Torsten LenkeDette er hva som står i bygdeboken for Sandeherred av Lorens Berg side 258:Foreldrene til Sibille er Kristen Gulleiksen fra Tørrestad i Sandeherred og Mari (Maren) Hansdatter fra Tisle i Sandeherred. De fikk barna: Kristine gift med Hans Larsen, Sibille g. 1800 med Torstein Nilsen Gryte i Skjee, Gunhild Maria g. 1804 med Hans Jonssen Gryte.Kristen giftet seg igjen med Marte Fransdatter og fikk barna: Ola bor i 1815 på Steinsholt i Stokke, Mari tjente i 1815 på Mørk.Detaljer om barnas fødsel og hans giftermål kan du antagelig finne på denne siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Tack Laila för den värdefulla informationen. Nu är jag på spåret igen. Länkarna fungerade fint. Sandar hade jag inte tillgång till och därför inte kontrollerat. Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være den Marthe Fransdatter som senere gifter seg Med Kristen Gulleiksen.LenkeBarna har jeg ikke funnet så langt. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et av barna til Christen Gulleiksen ved dåp på Vestfoldslekt. LenkeSkal se hva jeg ellers kan finne?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du raden med barn av Christen Gulleiksen med to hustruer.LenkeDu må nok klikke en ekstra gang for å få med barna med Marthe Fransdatter.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen BjørnDet var en ting jeg ikke skrev om Kristen Gulleiksen. Ifølge bygdeboken drev han Tisle fra 1772 - 1805. I tillegg står det dette: ' Gamle Kristen flyttet vekk fra Holmen, vel til barna i Stokke' Lorens Berg antar at han flytter til Stokke.Det kan da hende du må lete i kirkebøkene for Stokke for å finne hans død.Hvis du lurer på hvorfor det står Holmen i stedet for Tisle så heter hele gården Holmen. Gården er så delt i to bruk hvor det ene kalles Holmen og det andre er underbruket Tisle.Mulig du har dette fra før, men jeg legger ved en lenke til Ft 1801 hvor du finner familien Lenkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Laila.Tack för tipset om Christen. Hittade honom i Stokke, döda, sidan 374. 1810 Nov 27 Enkemand Christen Gulliksen Holmen fra Sandeherred döde.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Tack till Gunn också för alla svaren.Nu är frågan om spåret bakåt går via Råstad till Brönnum? Kom Gullikarna ursprungligen från Brönnum tro? :-)Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har lett litt under Dis-treff Vestfold. Man må ha levert slektsdata for å kunne logge inn og lete i andres slekts-trær.Her fant jeg en del som har Sibille Kristensdatter og Torsten Nilsen som sine aner.Hvis du ønsker kontakt med noen av dem, kan du sende meg en mail privat : ghug@frisurf.noSå skal jeg prøve om jeg kan hjelpe deg med kontakt med noen av disse.Jeg kan godt låne den gamle Sandherred-bøkene på vårt lokale bibliotek for å gjøre oppslag for deg. Dessverre har jeg bare Sandar-bøker fra senere tid selv, og der tror jeg ikke jeg finner så mange opplysninger om de familiene du søker.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenLorens Berg side 203 gården nedre Torrestad:Gulleik Nilsen 1740 - 1772, ble gift med odelsdatteren Sibille Kristensdatter. Han var fra Vestre Råstad og korporal. Han løste ut gården av Ivar Vaggestad og satt som selveier. Hadde mange barn, men de fleste døde små. Sønnen Kristen kom til Holmen, og sønnen nils fikk gården. De gamle død begge 1780, over 80 år.Foreldrene til Sibille var Kristen Jacobsen og Mari Svensdatter. Han fra Holand (Andebu) og hun kom visst fra Sjelland i Andebu. Kristen Jacobsen døde ung, kanskje i ufreden To døtre: Anne og Sibille. Mari Svensdatter gifter seg igjen med Ivar Jonssen. De flytter senere til gården Østre Vaggestad hvor han kommer fra, og hadde Torrestad som underbruk. side 203Side 450 om gården Vestre Råstad: Nils Gulleiksen 1703 - 1753 svigersønn av Søren Tolvsen. Han var fra Brønnum og levde til 1753, da 73 år. Barn: Tolv kom til Vestre Unneberg, Gulleik kom til Nedre Torrestad, Marte gift med Gulleik Førstad, Dorte gift med Gulleik Brønnum, Anne gift med Lars Nedre Solberg, Kari gift med Niels Kjelssen (Hustruen het Margrete Sørensdatter og kom fra Vestre Råstad)Det kan se ut som om det stemmer at slekten går bakover til Brønnum.Jeg skal senere i dag skrive hva som står mer om foreldrene til disse igjen, og i bøkene for Andebu for mer informasjon.Mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei BjørnHer har du litt merFaren til Kristen Jacobsen Nedre Torrestad f. 1687 på Kjærås i Andebu er:Jacob Larsen Kjærås f. 1645 på Kjærås d. 1725 på Kjærås, hustruens navn er ukjent. Men hun døde 1715 61 år gammel. Barn: Siri f. 1675, Marte f. 1678, Lars f. 1681, Kristoffer f. 1683, Kristen f. 1687, Ole f. 1689, Jørgen f. 1694. s. 259 i A. Gallis bygdebok for Andebu bind 2Foreldrene til Mari Svendsdatter f. 1687 fra Nedre Skjelland i Andebu er:Svend Nilsen ca 1690 - 1721. Visstnok fra Vestre Haugan død 1721. Gift med Marte Kristensdatter Møyland d. 1737. Barn: Signe f. 1684, Mari f. 1687, Nils f. 1689 s. 322 i samme bygdebok som over bind 2Foreldrene til Nils Gulleiksen Vestre Råstad er:Gulleik Torsen, drev Brønnum i Sandeherred fra 1663 - 1720. Gift med Randi Sørensdatter død 1727. Barn: Tor, Nils, Ola, Marte, Inger, Boel. side 595 i Lorens Berg SandeherredForeldrene til Margrete Sørensdatter Vestre Råstad er:Søren Tolvsen drev Vestre Råstad fra 1678 - 1715. B.B antyder at han kommer fra gården Steinsholt. Gift med Anne Toresdatter Søndre From. Kjente barn: Nils, Tore, Margreta, Anne. side 450 i L. Berg.Bygdebøker er gode når man leter etter slekten, men de har selvfølgelig også sine feil. Der hvor det er mulig bør dette sjekkes opp mot andre kilder. Andebu har kirkebøker bevart fra ca 1630.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej Laila och Gunn.Detta är storartat. Spännande att spåret går till Sören Tolvsen. Han har jag på en annan linje.Visst måste man kontrollera uppgifter från andrahandskällor, om möjligt. Men bygdeböckerna är en mycket god hjälp. Önskar att det fanns liknande i Sverige också. Men det är sällsynt här.Kyrkböckerna för Andebu och Stokke har jag på mikrokort och kan därför kontrollera efterhand.Jag har försökt att få tag i Sandar och Sandebygdeböckerna men inte lyckats. Men trägen vinner, för eller senare lyckas det nog. Antikvariaten har en trägen kund.Mmvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.