Gå til innhold
Arkivverket

[#28722] Mathisen / Lundberg i Fredrikshald / Halden 1800 tallet


Gjest Ingar Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingar Karlsen

Hei! Jeg forsker på slekten til August Lundberg f. 26.05.1887 i Fredrikshald og hans far Severin Lundberg f. 04.06.1858 i Lommeland, Sverige. Det jeg sliter med nå er Severin's kone Karoline Emelie Martinsdatter og hennes familie. I folketellingen 1865 Halden kommune finner jeg henne med foreldrene Martin Mathisen f. 1829 i Fredrikshald og Marie Elise Olsdatter f. 1819 i Sverige. Jeg prøver deretter å finne Marie Elise under Innflyttede svensker til Østfold hos Digitalarkivet men der finner jeg ingen med dette navnet. På www.familisearch.org finner jeg en Martin Mathisen f. 25.02.1830 i Halden gift med Maja Lisa Olausson (= Marie Elise Olsdatter ?) f. 11.01.1819 i Lilla Aspeng, Svarteborg / Sverige. De står der med en datter Caroline Amalie Mathisen ( = Karoline Emelie Martinsdatter ? ). Men jeg vet ikke hvor god denne kilden er, det står heller ikke noe om hvem som har registrert dette.Jeg håper noen kan komme med noen tips til meg om hva jeg bør gjøre nå. Er det muligens noen som sitter med papirer som kan vise litt mer om Marie Elise Olsdatter fra folketellingen i 1865. Håper på noen tips.Mvh. Ingar Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Majanavnet er brukt (velbrukt) som kjelenavn på Maria/Marie m.m., Lisa er en vanlig forkortelse for Elisabet eller som her Elise. Olsen/Olafsen/Olausen, det blir brukt om hverandre på svensker med dette navnet som kom til Norge.Jeg har sett litt i kirkebøkene, først ekteskap 21.11.1879 (KLOK Halden) Fiskehandler Severin Lundberg født 4.6.1858 i Hogdal og Caroline Emilie Martinsen født 17.1.1857 i Frhald. Fedre: Johan Lundberg og Martin Mathisen. Forlovere: Christian Carlsen og Leander Henriksen.Dåp (MINI 1857-58): Caroline Amalie f. 17.1.1858, døpt 25.4. s.å. Foreldre: Arb. Martin Mathisen og Maria Elisa Olavesdatter. Faddere: Kone Stina Olavesd, Fredrikka Olavesd, Helene Johannesd, Jens Thorbjørnsen, Johannes Nilsen.Tar også med dåpen til Carolines bror Fredrik Gunnerius. Født 14.1.1861, døpt 1.4.s.å. Foreldre: bruksarbeider Martin Martinsen og kone Marie Elisa Olausd ( her er det brukt Olaus). Faddere: Moderen, Helena Johannesd, Hans Johannesen, Petter Olausen, Hans Olsen.Du kan nok være sikker på at det er ”din” familie du har funnet i 1865-tellingen.http://www.slaktdata.org/sv/reg Link til kirkebøkene Bohuslän m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingar Karlsen

Takk for hjelpen. Du ga meg noen nye navn på faddere og det kan vel se ut som om Stina og Fredrikka er i slekt med Marie Elise så da skal jeg sjekke litt mer i Sverige igjen.Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingar Karlsen

Syns bare jeg måtte sette inn opplysningene jeg nå fikk fra Sverige ( Anbytarforum under Svarteborg ) i tilfelle noen andre er borte i samme slekten:Hej Ingar Karlsen. Det finns en Maja Lisa Olausdotter född 11/1 1819 i Svarteborg. Hon har en syster som heter Anna Stina och en syster som heter Fredrika så det är nog din familj. Så här ser familjen ut.Far: Olaus Larsson, född 11/6 1781 på Leråker i Svarteborg. Död 8/11 1850 på St. Stackekärr i Svarteborg. Mor: Catarina Jonsdotter, född 13/6 1792 Långevall i Svarteborg. Död 19/11 1840 Lilla Dingevall i Svarteborg. I familjen fanns det 11 barn. Lars, född 11/9 1812 på Lilla Aspång. Död 12/3 1835 på Hagaskog i Svarteborg. Johanna, född 7/3 1815, på Lilla Aspång. Hon flyttade till Norge 1839. Elias, född 17/1 1817 på Lilla Aspång. Död 12/6 1839 på Lilla Dingevall. Maja Lisa, född 11/1 1819 på Lilla Aspång. Gustaf, född 29/7 1821 på Lilla Aspång. Han flyttade till Norge 1841. Olof, född 8/12 1823 på Lilla Aspång. Död 30/1 1837 på Hagaskog. Anna Stina, född 7/12 1825 på Lilla Aspång. Petter, född 3/3 1828 på Lilla Aspång. Hans, född 27/7 1831 på Lilla Aspång. Eva, född 10/3 1834 på Hagaskog. Död 28/3 1834. Fredrika, född 6/2 1836 på Hagaskog Hälsningar Birgitta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.