Gå til innhold
Arkivverket

[#28728] Auktionsprotokoll 1740. Stiftamtskriver Svanenhielm


Gjest Lars Maersk Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Maersk Hansen

Nordhordland tingbok 40, 1736-1742, del E, 1740 (Mielde d 14/3): ”Placat under Stifts befalings Mand Baggers Haand og Seyl angaaende S/a/l/ig/ Stifts amt skriver Svanhielms overblevne Eyendeele i Bergens Stift, som til betaling for Hans Debet til Deris Kongl/ig Maj/este/ts Cassa ere bleven Seqvestrerte og nu d/en 3 Augusti 1740 udi Bergen i bem/el/te Svanhielms gaard skal bort selges. Datert Bergen d/en 10 Febr/uarij 1740.”Ved mit besög i Bergen Juni 2004 fandt jeg i Auktionsprotokollet intet under denne dato Imidlertid fandt jeg i stiftamtmandens arkiv (opgör efter Svanenhielm m fl) fölgende brev (fra Bergens magistrat?) til Bagger:”Høyædle og velbaarne (Hr?) stifftsbefalingsmand og Justits raad saa og Høyædle og velbaarne Hr? Etats-Raad og PræsidentEffter deris velbaarenheders høytærede skrivelse til os af 24 denne Maaned, om at beskikke een sufficiant borgermand som kunde ind Cassere de penge som for der effter udferdigede trøkte Placater, hos Madame de? salig Stifftamtschriver Svanenhielms seqvestrerede Midler, sampt dend salig Mands gaard med tilhørende huuse og Søeboeder hvilcke ved Auction som vorder holt førstkommende 2de Junj, bliver udlovet, have vij XXX? og beskikket seingr Elling Møller som vij formeener at være dertil beqveem saa og er een sufficiant mand. det vij herved ydmygt og ærbødigst deris velbaarenheder haver Huilket indberette, med forblivendeHøyædle og velbaarne Hr? stifftsbefalingsmand og Justits raad saa og Høyædle og velbaarne Hr? Etats-Raad og Præsident ydmygt og ærbødigst tieenere D Mathiesen; H Forman; P Nagel; P Montagne; S Abell; S Storm Bergen 28 May 1740” dvs Auktion skulle holdes over Svanenhielms resterende ejendom inklusive köbmandsgården på Stranden med huse og söboder den 2 juni 1740,.Er der noget i SAB’s auktionsprotokoll på denne dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Jeg glemte spörgsmålene:Hvem köbte huset?, Söboderne?Var der söboder i Sandviken (som Svanenhielm/ Seehusen iflg sk 1699 havde arvet efter svigerfar Thomas Danielsen Cromerty). Hvem köbte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.