Gå til innhold
Arkivverket

[#28734] Anders Olsen fra Senja til Grønland


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

I forbindelse med et arbeid om Hans Egede har vi støtt på en Anders Olsen fra Senja. Hans Egede var prest i Kabelvåg fra 1708 til 1718. Da dro han til Bergen, og i 1721 videre til Grønland hvor han senere ble kjent som Grønlands apostel. I kjølvannet av Egede var det en god del andre nordlendinger som dro over til Grønland. En av disse skulle være Anders Olsen fra Senja, f. ca. 1718. Også hans bror Hans Olsen dro til Grønland. Jeg har prøvd å finne ut hvor Anders Olsen var fra, men har ikke lyktes med det, bl.a. har jeg sett gjennom flere årganger av Årbok for Senja uten å finne noe. Senja kan jo også bety Senja fogderi, og da blir det jo et større geografisk område. Anders Olsen døde på det gamle norrøne bispesetet Gardar (Igaliko på inuittisk), og en stor del av befolkninga der i dag er etterkommere etter Anders Olsen (i 7.generasjon). Er det noen som har noe informasjon om Anders Olsen og hans bror Hans. Var de fra øya Senja? mvh Håkon Brun Kabelvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan-Ove Askautrud

Hva med sønnen til Ole Kristensen og Margrete Andersdtr Juul på Fauskevåg i Trondenes, som vel var del av Senja Fogderi.Jeg noterte en gang, jeg tror det var fra 'Berg og Torsken', Bind II, 427, (Kaldfarnes):'Anders, som var eldste sønnen, 'reiste herfra landet nest forrige år', står det i skiftet etter faren i 1742 og alt tyder på at han er den Anders Olsen fra Senja, som i 1741 kom ned til København og blei med i den nye kolonisasjonen av Grønand sammen med en bror Hans Olsen. Denne Anders har fått en stor plass i Grønlands historie som misjonær, handelsstyrer og leder av oppdagingsferder. Han gifta seg med ei eskimokvinne og 'hans store etterslekt er spredd over hele Grønland', skriver den danske historikeren H. Ostermann om han.'Ole og Margrethe hadde også en sønn Hans, ifølge Trondenes bygdebok.Jan-Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk Jan-Ove, jeg skal forfølge videre tipset fra deg. Både Anders og Hans ble gift med inuittkvinner, Anders med Tupernat og Hans med Judita. Anders grunnla flere steder, og i Gardar (Igaliko) er det en minnebauta over ham. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Johanne Lund Eriksen

Tak for jeres hjælp alle sammen. Jeg tror at der er større sandsynlighed for at Anders Olsen har fået sin faders fornavn sen som efternavn. Så nu kan de se ud til at jeg kan komme via min søgning ved jeres hjælp. Traditionen vis, fik man også i Grønland, DK og i Norget tit efternavn efter sin fader sen på det tidspunkt. Det tog mig flere år at linke Anders Olsen hans søn Poul Andersen til en af mine forfædre, sønnen Elias Poulsen Egede. Læs mere om den grønlandske efterslægt på min hjemmeside: www.lund-eriksen.dk Med venlig hilsen Johanne Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Lund Eriksen

H. Ostermann, Nordmænd paa Grønland, 1721-1814, bind 2, fra side 657: Anders Olsen, Købmand: 'Brødrene var ikke, som af kompaniet antaget, bleven gift endnu. Men efter hjemkomsten fra denne rejse blev de det. 10 august 1752 viedes Anders Olsen i Godhaab til Grønlenderinden Tupernat, født 1726 paa Ravneøerne som datter af Grønlenderen Sanak og hustru og døbt i februar 1729 af Hans Egede. Hun var meget dygtig og tillige fromt og elskeligt menneske; missionæren Rasmus Bruun benevner hende 'kiøbmand Olsens kiære hustrue Tupperngat' og siger at hun er almindelig bekendt med en christen og menighedhedens tjenerinde. Omstrent samtidigt fik Anders Olsen det skudsmaal af købmand Lars Dalager, som havde kendt ham i 14 aar, at han er 'et ærligt og honeks menniske, som saavidt hand rygte strækker sig, har gjort sig elsket og æret af alle'. - Rimeligvis samme dag som Anders Olsen blev Hans Olsen gift med sin kæreste Juditha, der var døbt som halvvoksen af Drachardt.'. Med venlig hilsen Johanne Lund Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg tror jeg med minst 90% sikkerhet kan fastslå at Anders Olsen og Hans Olsen ikke var brødre. Anders hadde en bror som het Hans, men han ble gift på Steinsland i Skånland og har mange etterkommere. Det er selvfølgelig en mulighet for at bror til Anders var med over til Grønland og giftet seg, og så dro tilbake til Norge og giftet seg på nytt. Men det passer ikke inn noen steder. Det var nok to ved navn Hans Olsen. Dette at Anders Olsen og Hans Olsen på Grønland omtales som brødre, er kanskje mer billedlig brukt. Anders Olsen har en stor etterslekt på Grønland i likhet med Hans Egede. Egedes datter Kierstine Egede og Anders Olsen har mange felles etterkommere. Dagens biskop på Grønland, Sofie Petersen, er etterkommer av Anders Olsen og Tuparnat. I bygda Igaliko på Grønland er det et minnested over Tuparnat og Anders. Vi har nettopp laget en bok om Hans Egede og hans liv med forfattere fra Danmark, Grønland og Norge. Boka er på 285 sider og vi skal ha boklansering lørdag 11. oktober i forbindelse med Egede-jubileet i Kabelvåg. Grønlands biskop Sofie Petersen, som er en av bidragsyterne, skal holde tale for boken. Vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.