Gå til innhold
Arkivverket

[#28735] Jakob Halsteinson Brager f. 1789 i Hedal


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Jeg søker opplysninger om Jakob f 1789 i Hedal og døde 4/4 1849 Skjelvik i Eide på N. Møre og Romsdal. Jeg ønsker opplysninger Om Ane Pedersdtr. Kind f 1796 i Torpa i Søndre Land. De ble senere gift og har ei stor etterslekt etter seg her på nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Iflg. FS/IGI (som alltid må sjekkes!) var Jacob én av flere barn med foreldre Halstein Jakobsen og Anne Olsdatter, Jakob, døpt 4.1.1789 Kari, døpt 5.9.1790, død des. 1790 Ole, døpt 25.9.1791 Gubiør, døpt feb. 1794 Ole, døpt 8.1.1797 Haagen, døpt 21.6.1801 Anne, døpt 3.10.1802 Ole, døpt 6.1.1805 Olia, døpt 21.6.1807 Berith, døpt 24.6.1810 Berith, døpt 27.3.1812 Thora, døpt 14.8.1814De fire yngste barna er døpt i Sør-Aurdal, mens de øvrige er døpt i Nord-Aurdal. Det er et alderspenn på 25 år mellom den eldste og den yngste, så spørsmålet er om dette kan være to ektepar…Men i FS finner jeg kun et ektepar Halstein Jacobsen og Anne Olsdatter, og de gifter seg i Nord-Aurdal 5.4.1789; hvis dette stemmer, gifter de seg altså etter at den eldste sønnen er født. I 1801 er Halstein 36 år og Anne 31, og hvis Thora er dere yngste barn, var Anne 44 da hun ble født. Ikke helt umulig…Alle disse opplysningene bør uansett sjekkes mot kildene!HALSTEN JACOBSEN Christening: 06 JAN 1766 Nord Aurdal, Oppland, NorwayFather: JACOB OLSENMother: KARI HAAGONSDR--------------------------------------------------Her er giftermålet til Jacob Olsen Bakke og Kari (Karie) Haagensdatter Tollefsrud i 1754 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=aurdalgf&gardpostnr=1607&merk=1607#ovre>Lenke Her ser vi at patronymikon Haagensdatter dukker opp, og den ene sønnen til Halstein og Anne het Haagen. Jacob Olsen Bakke dør 52 år gammel, i 1774 Lenke, men kona Kari dør 42 år gammel, i 1773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Her er giftermålet mellom Ola Pålsen (Ole Pofvelsen) og Berit Helgesdatter / Berthe Heljesdatter i Aurdal, 1722 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=aurdalgf&gardpostnr=589&merk=589#ovre>LenkeOla PÅLSEN Birth: About 1693 (Bakke,Hedalen, Sor Aurdal, Oppland, Norway)Death: 1773 Parents:Father: Pål JAKOBSENMother: Tora øSTENSDTR--------------------------------------------------Beret HELGESDTR Birth: ( 1700 ) Bakke,Hedalen, Sor Aurdal, Oppland, NorwaySpouse: Ola PÅLSEN Marriage: ( 1721) (Bakke,Hedalen, Sor Aurdal, Oppland, Norway)--------------------------------------------------Gravlagte: Er dette Pål (Povel) Jacobsen, 48 år, 1707 (f.ca. 1659)? – bosatt på Åsen LenkePål JAKOBSEN Birth: About 1659 (Asen, Sor Aurdal, Oppland, Norway)Death: 1707 Father: Jakob KNUTSONSpouse: Tora øSTENSDTRMarriage: ( 1692 ) ( Asen, Sor Aurdal, Oppland, Norway )--------------------------------------------------ALLE funnene i FS bør som sagt sjekkes!! Hvis Jakob Knutsen er far til Pål Jakobsen, kan kan han kanskje være identisk med denne Jakob Knutsen i manntallet 1663-66 for Valdres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Tusen takk for hjelpa. Det er riktig personer, jeg har endel opplysninger fra tidligere som stemmer med dine innlegg. Men om ane Pedersdatter Kinnseie som giftet seg med Jakob Halsteinsen er jeg helt blank. Er takknemlig hvis du finner noen spor. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.