Gå til innhold
Arkivverket

[#28739] Margarete - Kvinnan som vägrade att bli registrerad?


Gjest hjördis ellenor göransson
 Del

Recommended Posts

Gjest hjördis ellenor göransson

Jag blir inte klok på var Margarete Olsdatter tar vägen. Och, var hon håller hus under sin livstid. Hon har tydligtvis fötts i Ålen. Och till Ålen flyttar också en av döttrarna Anna, f 1884. Anna får överta sin morbrors gård och bageri och driver sedan ett kafe vid Stensli station. Har också kunnat få fram dottern Emma Karolinas man, barn och dödsdag. Det var ju från början Emma Karolina som var det stora mysteriet.Margarete Olsdatter var norsk undersåte – kan det vara så att hennes död endast har registrerats i födelseförsamlingen i Norge?? Margarete Olsdatter, föddes 1850 som torpardotter i Ålen, Norge. Hennes far var Ole Olsen Stene, f 1822, död 1895 och modern var Ingeborg Jonsdatter Rönningen, f 1826. Ingeborg Jonsdatter levde vid folkräkningen 1900.Enligt uppgifter jag fått från bygdeboken ”Ålen” nämns där att Margarete var gift med Per Olsson från Sverige. Per Olsson f 16/2 1846 i Norra Råda, Värmland. Per Olsson dog år 1911 I Folkräkning 1890 finns Per Olsson med tillsammans med de yngre barnen. Men, Margarete är inte med. De enda tillfällen som prästen lyckats få med modern i kyrkboken är då barnen föds. med vänlig hälsning hjördis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjördis ellenor göransson

Grunnar på ett par saker. I Ålenboken står att Margarete var gift med Per Olsen från Sverige – då måste de ha gift sig innan de flyttade till Sverige, eller?? Finns vigslar införda i något register? I samband med giftermål bör väl deras födelsedatum vara med? På Margarete har jag bara födelseår – och, ett födelsedatum på Per O skulle kunna bekräfta att det är samma Per Olsson som sedan finns upptagen tillsammanms med de yngsta barnen i folkräkning1900 i Sverige.Är det någon som vet hur dessa saker fungerade runt 1870 talet?Mvh/hjördis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Hjördis EllenorGiftemål er innført i kirkebøkene på samme måte som fødlser, begravelser, konfirmasjon osv. Jeg har sjekket kirkebøkene for Ålen grundigere enn forrige gang, og i perioden 1871-1877 finner jeg hverken noe giftemål mellom Margrete Olsdatter og Per Olsen eller at noe par med disse navnene har fått noen barn.Imidlertid inneholder kirkebøkene i noen tilfeller innflyttinger og utflyttinger fra sognet. Dette er bevart for Ålen i den aktuelle perioden, og ved å sjekke disse fant jeg sannsynligvis nok en bit til puslespillet:Margrete Olsdatter Stene er innmeldt som utflyttet til Sverige i 1873, men det ser ut til at dette skjedde allerede i 1870, for i rubrikken for 'Dato' står det så vidt jeg kan tolke 'for 3 Aar siden'. Videre er hennes alder oppgitt til 23 år. Det er ikke registrert at hun reiste sammen med noen, f.eks. mann eller barn, som gjerne er oppgitt hvis det er hele familier som flytter.Dette må være den samme Margrete Olsdatter som det er referert til tidligere i bygdebøkene for Ålen.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjördis ellenor göransson

Tack snälla Jon. Du är finare än första krokusen. Detta måste vara den svårfångade Margarete. Hennes far hette ju Ole Olsen Stene. Enligt Bygdeböckerna och uppgifter när barnen föds var Margarete född 1850 – det stämmer ju med att hon var 23 år 1873. Och, år 1874 den 1 september födde hon sitt första barn i Rätans socken, Jämtland. Nu finns det i alla fall en uppgift om att hon flyttat från Ålen.Jag kanske uttryckte mig lite konstigt, men det jag försökte komma fram till var om det exempelvis i samband med giftermål fanns födelsedatum – inte bara år.Eftersom Margarete Olsdtr inte finns med i husförhör eller i folkräkningar så finns inte de uppgifterna.Det kanske är så att giftermålet med Per Olsson från Sverige är uppgifter de fått hem till Ålen. Han kanske aldrig var där.Men tack igen för din pusselbit/hjördis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Jeg tror Margretes fødselsdato kan finnes i kirkeboken over døpte i Ålen rundt 1850 (i det minste dåpsdato, det er litt varierende hvor mye prestene har tatt med). Muligens kan jo også skifteprotokoller inneholde mer opplysninger om familieforhold. Hvis det ble avholdt skifte etter Margretes far eller mor etter deres død skal dette kunne gjenfinnes i skifteprotokollen for det aktuelle tidsrommet.Man må vel kunne anta at Margrete faktisk var gift med Per Olsson (den eneste referansen til dette kommer så vidt jeg kan se fra bygdebøkene i Ålen?), og at hun i så fall giftet seg i Sverige. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor hun stadig mangler i folketellingene.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!Jeg har endel kilder/ kirkebøker over Ålen, skal sjekke ut hva jeg finner i helgen :-) Jeg har også en slik sak som jeg har jobbet med selv. Da var det også ei fra Ålen som ble gift med en omreisende maler fra Sverige og de fikk 2 døttre ihvertfall, der den ene ble i Ålen og den andre til Sverige igjen.Skal se hva jeg finner i helga som sagt :-)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei igjen!Jeg hadde selvsagt ikke kilder så langt tilbake, jeg har fra 1879 og til 1933... Jeg tittet på Ole O Stenes død. Der sto: INderst Ole O. Stene f.1822 dde 2 juli 1895 begravet 7 juli, jordfestet 21 juli.Prøvde og kikke etter Ingeborgs død, men så langt jeg kunne se i kildene fra 1995 til 1906 var hun ikke ført der, så hun døde etter 1906.MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjördis ellenor göransson

Tack Jon och Gurli för att ni är så snälla och tittar i böcker och funderar över olika lösningar.Med anledning av vad Jon skriver om arvsskifte - var kan jag vända mig för att få information om vad som står i dessa protokoll - villken myndighet har hand om sådant?Och sedan har jag ju nu tack vare Gurli ett datum på när Ole Olsen Stene dog. Orsaken till att Margarete fattas vid folkräkningarna måste vara att hon reste omkring mer än vad mannen gjorde.Om hon återvänt till Ålen så skulle hon väl ha åkt till dottern Anna Grønn. Jag hittar inte henne i någon dödbok heller. Men, problemet är att om hon reste runt så kan hon ju ha dött i vilken församling som helst. Per Olsson, mannen hennes, dog 1911.Detta är otroligt spännande för varje bit som passar in så ökar hoppet om att hitta den märkliga kvinnan, Margareta.mvh hjördis ellenor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Skal se om jeg ser henne i mine kirkebøker, - Har du tilgang til disse kirkebøkene i Jamtland??? Som jeg sa har jeg en sak jeg har lett etter i mange år. Kan du maile meg??? gheimsba@start.noMVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.