Gå til innhold
Arkivverket

[#28743] Hvem vet hvordan spore forfedre med utenlandsk militær opprinnelse 1600-1700?


Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

I forbindelse med krigene i Norden fra midten av 1600-tallet til 1718 ble det vervet mange soldater og offiserer i utlandet til den dansk norske hær. Jeg har selv en forfar (Prem. Løytnant Jørgen Breda død 1733) jeg har forsøkt å spore. (En hypotese er at slekten kommer fra byen Breda i Holland). Det har vist seg vanskelig å finne ut mer om hans opprinnelse. Er det noen som har forslag til hvordan gå frem ? Finnes det ikke dokumentasjon for personell som ble vervet til den Dansk-norske hær den gangen? Isåfall, hvor lete ? Utenlandske kilder ? Finnes noen utenlandske kilder diguitalt søkbare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Før jeg kan hjelpe deg ønsker jeg noen utfyllende opplysninger. Hvem var han gift med? Hvor bodde han og familien?Hvor ble barna hans født? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror ikke det finnes noen søkbare kilder. Har du sjekket militærbiografiene av Ovenstad og Hirsch. Hirsch har både danske og norske. Begge gjelder kun offiserer. Vet ikke om Hirsch finnes i bokform, men tviler. Men den finnes på film på Riksarkivet, så da må den nok bestilles ved et besøk til enten Deichmann eller Byarkivet. Kanskje Trondheim statsarkiv også har Hirsch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ellers fant jeg på familysearch:Jorgen BREDA Birth: Abt 1681Marriage(s): Spouse: Ingeborg HALVORSDATTERmvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei Jan JohansenHan het Jørgen Breda og var gift med Ingeborg Halvorsdatter. Død i 1733. Fra 1721 bodde han på gården Duni (Dunen) i Sande i Vestfold.Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.