Gå til innhold
Arkivverket

[#28747] Slekt Haram


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Har såtte mange dager på biblioteket i Ålesund og lest kirkebøker for Haram.Synes det er mye mangelfult der.Fant ikke det jeg søkte etter der.Håper noen kan hjelpe meg.Det jeg søker er forfedrene til Ane Aagnesdatter f.1840,gift med Hans Knutsen Haram,f.1838. Søker også etter forfedrene til Guri Olsdatter,f.1809,gift med Knut Pedersen,f.1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Roar! Skal prøve å hjelpe deg, men opplysningene kommer ifra Fam.search så du må sjekke det.Aagne Pedersen og Oline Hansdtr. hadde følgende barn døpt i Haram:Dorthe Johanne Christiane 1-2-1829Peter Carl Martinius 20-3-1831Ingeborg Petrine 4-8-1833Ane Petrine 22-1-1837Peter Andreas 8-3-1840Hvis dette er riktig så er det foreldrene som bor her i 1865 sammen med sin ene sønn[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61534&gardpostnr=117&personpostnr=782&merk=782#ovre>LenkeFinner også et giftemål i Haram 4-11-1827 mellom Knud Pedersen d. 1-1-1804 og Guri Petrine Olsdtr. d. 26-12-1808.Knud Pedersen d. 1-1-1804 i Haram med foreldre Peder Paulsen og Helvig Knudsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Otterlei

Her er også ein mulig kandidat til di Ane. I Folke og Jordbruksteljing Haram 1865 finn ein under Ulla Matr. 76 : Aagne Andersen Hf. Gbr. Selveier em 60, Andrine Nielsdt.hans stifmoder, føderaadskone e 67, Anders Aagnesen, hans Søn, hjelper Faderen u 25, Anna Aagnesdt hans Datter, u 28, Johanne Aagnesdt, hans Datter u 21, Ingeborg Aagnesdt. hans Datter u 15Anna er etter dette fødd ca 1837, men ligg kanskje innan feilmarginen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei Carsten! Vet du når Aagne Pedersen (f. 1793) og Oline Hansdtr. (f. 1808) døde?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Carsten Takk for innlegget.Dette er jo noe å bygge videre på.ok å få vite at Guri var fra Skodje.Har noen noe å bidra med så komm gjerne med det,alt mottas med takk.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Ane Bertine Ågnesdtr., gift 16 juni 1861 med Hans Laurits Andreas Knutsen Haram, er dotter til Ågne Pedersen Ulla. Eg har registrert mange av forfedrene hans, kan gjerne sende ei fil med epost.Guri Petrine Longva er fødd Storhaug, Skodje 26.12. 1808, dotter til Ole Iversen Grytli (?) og Ingeborg Knutsdtr. Storhaug. Foreldra til Ingeborg er Knut Arnesen Tronstad (Sunnylven)/Storhaug (1741-1838) og Guri Pedersdtr. Desse folka veit eg ikkje meir om, og kjelda til dette har eg somla bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Otterlei

Ivar har i innlegg (6) nemnt ein oversikt over forfedrane til Aagne Pedersen. Eg har han som soneson til Aagne Eriksen Uksnøy (sjå også tema 19304) og lurer på om kona til Aagne Eriksen finst mellom registreringane dine? Ei kjelde nemner henne som dotter til Peder Birkevold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

I 1801 ft er det 3 Ågne Pedersen, alle i Haram:1) Ågne Pedersen Ulla, 47 år, son til Peder Ågnesen Uksnøy/Ulla og Berit Rasmusdtr. fødd Haram. Han har anar tilbake til Storerasmus Myklebust og Hogne Johannesen Huse Hardnes (Synes-slekt)2) Ågne Pedersen Lausund, 20 år, ugift. Han har eg ikkje registrert.3) Ågne Pedersen Ulla, 7 år, son til Peder Rasmussen Ulla og Brite Sjursd. f Ulla. Det var han som vart gift med Oline Marte Hansd. Ulla. Forfedre frå Haram, Roald, Synes.Erik Rasmussen Myklebust og Jon Bårdsen Synes er dei næraste felles forfedrene til 1) og 3) som eg har skrive opp. Linja frå Bård Jonsen til 1) er langt frå sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Farforeldra til Ågne Pedersen Ulla f 1756 har eg skrive opp som Ågne Eriksen Røsok/Uksnøy og NN Ivarsdtr. Uksnøy, dotter til Ivar Nilsen Uksnøy og NN Hognesdtr. Harnes.(Hogne Johannesen Huse Harnes). Dette er basert på 'interpolasjon' mellom usikre kjelder!Ågne Eriksen Ulla f 1733 (son til Erik Pedersen Ulla(1700-1743) og Berthe Hognesdtr. Uksnøy(1705-1770)) vart gift med Ingelev Pedersdtr. 1757. Ho kan muligens ha kome frå Birkevoll? Dei fekk sonen Peder Ågnesen Ulla f 1758. Ingelev må ha døytt same året, for Ågne Eriksen gifte seg oppatt i 1759 med Birte Saxesdtr. Myskja.Berthe var dotter til Ågne Eriksen Røsok/Uksnøy og søster til Peder Ågnesen Uksnøy/Ulla.Det ser ut til at dei kunne snarvegen mellom Uksnøya og Ulla! Eg trur at alle Ågnane og Hognane i dette området er inspirert av Hogne Johannesen Huse Harnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.