Gå til innhold
Arkivverket

[#28751] Veit du noko om personar frå Røros? Bukvolden t.eks. Frå 1900 og bakover i tid


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan referere det som jeg finner i Rørosboka bind 5 side 328 under Bukkvollen.Folketelling 1900:John Johnsens kone Marit Jonsdatter f. 1860 kalles i Rørosboka Marit Nilsdatter Svorkmo, men jeg tror nok Jonsdatter er riktig farsnavn, hvis hun er denne Marit Jonsdatter på Svorkmo i Orkdal i 1865 LenkeSønnen John Johnsen f. 1883, som er født i Orkdalen, sies i Rørosboka å være Marit Jonsdatters 'særkullssønn', det vil si uekte sønn. Han ble gift med Marit Ramlo og ble senere bosatt i Orkdalen. Ellers finnes det informasjon om sju barn av Jon og Marit. Vil du jeg skal skrive dette ned, får du si i fra.John Johnsen foreldre står begge med etternavn Sandnes, kom fra hver sin Sandnesgård. Vi får se hva jeg finner videre under Sandnes, men vet ikke om jeg rekker dette i kveld:-)Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet John Johnsens foreldre under Sandnes - her er det nok Rørosslekt langt bakover. Men jeg vet ikke om det er dette du ville ha eller barna til John Johnsen og Marit, eller kanskje begge deler?Nå tar jeg kvelden - ha en god natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Til Astrid. Takk for info/respons! Eg hadde gløymt at eg fann ut at det fanst bygdebøker for Røros(eg leita litt i haust)hadde eg komt på det hadde eg lånt bøkene utan å spørja her, men eg tek med glede! imot meir info om du har tid :-)Det er to generasjonar bakover (til og med besteforeldra til Marit J.dtr og John Johns. f.1860) eg ynskjer å vita meir om, dette gjeld Iver, ikkje sonen som Marit hadde frå før.Eg fann ut på Fam S at John Torvaldsen og Marit Johnsdtr gifta seg 01.07.1854, og eg trur at far til John Torvaldsen er Torvald Johnsen som vart f. 23.08.1795,(dette frå k.bøkene som ligg ute på nettet) stemmer det at han er faren?Til Roald: Eg var klår over den nettsida, men betre med eit svar for mykje :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det tok litt tid, ikke minst fordi det var noen feil i Rørosboka. Derfor serverer jeg følgende med alle forbehold!Jon Jonsen Bukkvolds foreldre og besteforeldre:1. Jon Jonsen, 1860 - 1922, gift med Marit Jonsdatter Svorkmo, 1860 - 1944.2. Jon Tarvaldsen, født på Sandnes (gnr. 67, bnr 3, RB 5 side 278). Han sies i Rørosboka å være født i 1821, men det er vel feil etter alder i 1865 og fødselsår i 1875? Han kom til Bukkvold, og var gift to ganger, andre gang 1854 med Marit Jonsdatter. Noe dødsår finner ikke på ham.3. Marit Jonsdatter Sandnes, født 1823 på en annen Sandnesgård (gnr 68, bnr 1, RB 5 side 288). Noe dødsår finnes heller ikke på henne.4. Tarvald Jonsen Sandnes, født 1795, sønn av Jon Tarvaldsen Sandnes (døpt 27/12 1761) og Lucia Johannesdatter (døpt 7/9 - 1766). Han og foreldrene er å finne her i 1801 Lenke5. Olava Jensdatter Tronsart, 1796 - 1836, datter av Jens Olsen Tronsart og Berit Andersdatter Guldal, henholdsvis 31 og 24 år i 1801.6. Jon Didriksen Sevatdal, født 1793 (9 år i 1801), sønn av av Didrik Hansen Sevatdal 35 i 1801 og Anne Olsdatter 45. Disse finner du under Sevatdal i 1801.7. Elen Hans-Mortensdatter Sandnes, født 1798, datter av Hans Morten Fredriksen Sandnes 34 og Marit Larsdatter Kroken 39. Disse finner du under samme lenke som nr. 4.Sandnesgårdene ligger på sørsiden av Aursunden, lengst vest. Bukkvollan ligger noe sør for Sandneset. Sevatdalen ligger i Hådalen på veien mot Femunden.Marit Jonsdatter Svorkmo står det ingen videre opplysninger om i Rørosboka, men det kunne vel være henne jeg fant i lenken i innlegg to.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenke til Olava Jensdatter Tronshart (slik skrives vel etternavnet i dag) LenkeRørosboka kaller henne Jonsdatter - kan opplyse at Olava og Tarvald hadde en sønn Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.