Gå til innhold
Arkivverket

[#28756] Femris i Gildeskål, Omnes i Meløy, 1600-1700


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

I skiftet etter Kirsten Larsdatter, datert Omnes i Meløy 1729 og som jeg kjenner i Svein Edvardsens avskrift, nevnes flere av hennes mors søsken med patronymikon Olsen/Olsdatter. En av dem er lensmannen i Meløy, Jon Olsen, som jeg fra andre kilder vet var gift med Berethe Christensdatter, datteren til Christen Aalborg og Margrethe Jonsdatter Benkestokk. Jeg søker opplysninger om faren til denne Jon Olsen.Ovennevnte skifte nevner også Kirstens morbror Niels Olsen Femmeritz, død, som 'skal ha etterlatt seg barn og barnebarn, men hvor mange vites ikke,' 'Kvinnens morsøster' Karen Olsdatter Femmeritz, død, med barna Margrethe og Eli Hansdatter, og Anna Olsdatter, død, 'Kvinnens morsøster; Heller ikke vites det hvor mange barn og barnebarn hun har.'Jeg har sjekket prestemanntallet 1663-66, og på nordre Femris bruker enken 2 vog, Hans (37 år) bruker 1 vog, og Niells (34 år) bruker 1 vog. Enken kan muligens være enken etter Ole, mens Hans kan ha vært gift med Karen Olsdatter og altså far til Margrethe og Eli. Den andre brukeren, Niells, kan ha vært Oles sønn. Men dette blir stort sett gjetninger. Jeg har (ennå) ikke hatt tilgang til manntallet fra 1701.Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Ole, hans ektefelle, barn, osv.? Ole er nok født mot slutten av 1500-tallet ettersom hans sønn Jon Olsen levde fra ca. 1609 til ca. 1680. Ole har antagelig hatt en viss posisjon ettersom en av sønnene hans ble lensmann i Meløy og inngiftet i Benkestokkslekten.Hilsen Jan Sjåvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Skal vi tro disse slektssidene, var Jon Olsen gift med Birgitte Christensdatter Aalborg, datter av Margrethe Benkestok og Christen Aalborg [url="http://www.nose.dk/Norge/benkestokk.html#27>http://www.nose.dk/Norge/benkestokk.html#27 og http://www.nose.dk/Norge/benkestokk.htmlFinner også disse:LenkeLenkeLenkeJon Olsens opphav sies det intet om. Men her er det litt biografi om døtrene Karen Jonsen Lenke og Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Sjåvik

Jeg forsøker på nytt med min gamle etterlysning etter folk med etternavnet Olsen/Olsdatter som bodde på Femris i Gildeskål på 1600-tallet. Den 'mystiske' Jon Olsen, som var gift med Birgitte Christensdatter Aalborg, datter av Margrethe Benkestok og Christen Aalborg, har (slik ser det iallfall ut for meg) søsken ved navn Niels Olsen, Karen Olsdatter og Anna Olsdatter, som nevnes i skiftet etter Karen Larsdatter Omnes (Åmnes i Meløy) i 1729. Disse tre er alle døde før 1729, og det sies om to av dem at de bodde på Femris. Her trenges det hjelp av folk som er kjent med Gildeskåls slektshistorie i gammel tid. Man kan kanskje finne opphavet til Jon Olsen, som hverken Wilhelmine Brandt eller hennes etterfølgere udi faget har greid å finne forhistorien til. Dette kan vel være en utfordring for en eller annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Følgende er hentet fra skattemanntallet 1647 (NLI 1982):Side 176: Gildeskål fjerding - Nør Femris (4 våg) Karren enche 4 våg Kongen bygger 3 våg Gilleschols kierke medeiger 1 vågSide 31: Meløy fjerding - Femmeris (3 våg) Olluff 3 våg Kongen bygger.Begge de ovennevnte er leilendingsskatt.Jon Olsen betaler odelsskatt av følgende gårder (side 20) Øsund 5 våg - besitter selv 2,5 våg Soure 1 våg Enge 1,5 våg Kunden 1 våg Gaaswer 1 våg - besitter selv Stoeruigen 2,5 våg Woge 4 pdDen siste i Rødøy, de øvrige i Meløy fjerding. Dette fremgår av matrikkelen, men det er jo også en gård Våg i Gildeskål.'Gård og Grend i Meløy' bind 2 side 626 opplyser at han i 1680 eide parter i ovennevnte gårder, pluss 2-2-0 i Skavoll og 1-1-12 i Seljeset, begge i Gildeskål. II 1647-matrikkelen var det Anders Theiste som betalte odelsskatt for 2 våg i Seljeset. Skavoll er nevnt i matrikkelen på side 177 med 2 våg odel. Det henvises da i registeret til side 20 (odelsskatt), men der står ikke denne gården nevnt. Jon Olsen er jo oppført her, så det er absolutt at mulig gården tilhører han, men er uteglemt i avskriften(?).En del av dette godset kom fra Berethe Christensdatter (og da vel Benkestokkgods), dette fremgår også av skiftet etter Karen Jonsdatter i 1734, hvor det opplyses at hennes part på 1,5 våg Øsund var arv etter moren. Hun hadde tre søstre, de har nok arvet tilsvarende. Men det er trolig at mye av de godset Jon Olsen er oppført med tilhørte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg vet ikke om jeg bør blande meg inn i debatten, men det er så fristende at jeg våger det likevel.Jeg har et problem i Gildesskål i samme tidsrom og leser med interesse det som fremkommer her.Kan det være en sammenheng mellom personer i dette tema og mitt 54124 LenkeIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.