Gå til innhold
Arkivverket

[#28759] Også USA


Gjest Gunvor Sæther Brække
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunvor Sæther Brække

Ser at andre håper på hjelp til å finne folk OVER THERE, så da prøver jeg også! Ole Nilsen, født 1883 i Norge, emigrerer i november 1904 til Minnesota. Er klar over at dette er 'magert', men tips kan vera Elisabeth MN eller Ross ND. Finner han ikke død i Family Search. Kan jo også være død før 1950. Vennlig hilsen Gunvor Sæther Brække

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er det Ole Nilsen Syltejordet 21 til MN 18/11-1904 fra Nord Fron du mener? Det er en Ole Nelson 27 i Hennepin Co, 4-WD Minnepolis i 1910. Finner en Nelson S. Ole 47, Josephine kone 47, Mildred M (dtr)18, Ruth C. (dtr) 16, Doris C.(dtr) 13 og en stesønn Paul K. Enghansen? 21. Denne Ole Nelson ankom USA 1905 ifølge 1930 tellinga ,1 år feil, det kan jo være ham du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Det var raskt! Ser ut som det kan være den rette Ole Nilsen (Syltjordet),ja. Regner med at det er samme adresse på Ole i 1930. For å være sikker må en vel inn i kirkebøkene? Står det noe om yrke? 4WD er vel navnet på 'byen'.Var spent på om han hadde reist til faren i ND. Tusen takk. Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hans, - den Ole S. Nelson i 1930-tellingen, er ikke immigrasjonsåret for han 1892? Han skal jo også ha giftet seg 26 år gammel, og burde vel da også finnes som gift i 1910.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Beklager Arne, du har rett, immigrasjonsår 1892. Uffda, hvordan kunne jeg blingse sånn. Men den i 1910 lokalisert til Hennepin County, 4WD i Minneapolis kan jo være riktig men han er ikke der i 1920 tror jeg. Det er bare så mange i hele USA at det tar tid å sortere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det finnes også en 'kandidat' i 1930 bosatt i Kalama, Cowlitz, Washington, men det blir vanskelig å verifisere at dette er den 'rette' Ole uten flere opplysninger.Ole Nelson, Head, 47, gift i 19 år, imm. 1904, nat. Eier sin bolig til en verdi av $3000, jobber som 'Section Foreman RR' (RR: trolig Rail Road)Anna, Wife, 47, f. i Norge, imm. 1908.Barn: Gerdie 25, ugift, - George 21, ug. og Katherine 17, - samtlige barn f. i Washington.LenkeMvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg blingser jeg også, Hans ;-)Ole og Anna ble begge gift 19 år gamle, og ikke 'gift i 19 år', som jeg kom i skade for å skrive. Beklager. Dette skulle jo da tilsi at de var gift da de emigrerte.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Arne, har også sett på han der men han ramla ut som kandidat fordi eldste datteren Gerdie er f. i Norge. Det bare spørs om han kanskje havnet i Saskatchewan i Canada siden han kom så sent som 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Arne og Hans! Visste at dette ville bli vanskelig. Det er lite å lete på og et alm. navn. Ole var ikke gift i 1904 da han emigrerte og han var født i 1883. Et halmstrå: han kan vel ikke ha kalt seg Ole Skabo? Legg ikke for mye i dette. Tenkte bare at jeg kunne fått et tips til slektninger. Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Gunvor -Vet du hvilken måned Ole var født? I 1910 finnes det også en Ole Nelson f. sept. 1883, imm. 1904 med adresse Fairbanks, 4-division, Alaska. Han driver som 'Gold miner' sammen med to partnere.Du nevner Elisabeth MN og Ross ND. Kjenner du til hvilken relasjon disse hadde til Ole? (En lenke for Hans: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Passer bra den der Arne. Det er godt mulig at han endret sitt reisemål i England og gikk i land i Canada for deretter ta turen til Alaska. Finner ham ikke på Ellis Island. Gunvor, fødselsdato trengs! Hvorfor Skabo? Hadde han en tilknytning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Ole Nilsen var født 6.januar 1883. Hans far kalte seg Skabo og bodde med sin fam.i ND. Fornavnet gir seg selv. Ser i dag at halvbroren til Ole Nilsen, Ole Amundsen Syltjordet emigrerer 13.5.1914. Destinasjon N.Dakota. Ole Amundsen er født 30.11.1888. Er imponert over letingen deres! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skjønner jo det at faren heter Nils men siden du skriver at faren bodde med sin familie i ND så er vel den Ole du spør etter f. utenfor ekteskap? Er den Nils Skabo f.Des.1862 (far til Ole Nilsen Syltjordet) ? Dessuten, hadde denne Nils Skaobo en bror som het Sven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Beklager at jeg var litt kort, men nå er jeg på plass igjen! Jeg foreslår at du skriver til meg pr. e-post heretter: kbraekke at enningdalen dot no Takk så langt. Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Arne og Hans! Takk for all leting. Har et håp om at Ole Nilsen dukker opp, kanskje i en annen sammenheng. Kan jo være mulig at han måtte gå i land i Canada den tiden der. Som jeg har fortalt Hans så har jeg ikke mer tid til rådighet nå. God Påske! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.