Gå til innhold
Arkivverket

[#28760] Kari Johannesdatter (ca1712-1781), gift med Helmrich Trulsen Myhre fra Røyken.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Min 4-tippoldefar, Helmrich Trulsen Myhre fra Røyken (1723-1797), ble gift for 2x 7.6.1778 i Frogner kirke med Kari Johannesdatter. Hun døde i Røyken allerede i 1781 og alderen hennes indikerer at hun ble født rundt 1712. Trolig var hun enke da hun giftet seg, men ettersom det ikke er oppgitt noen gårdstilhørighet i Lier da hun giftet seg, har jeg ingen anelse på hvor jeg skal begynne å lete.Vet noen noe mer om denne Kari Johannesdatter, som sagt født ca 1712?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall dåpen til Helmerich Trulsen i Røyken, 1723 (ID 526) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=roydp730&gardpostnr=526&merk=526#ovre>Lenke og her er fadderne LenkeJeg finner for øvrig en Karen Johannesdatter, døpt 10.1.1712 i Røyken (ID 196), datter av Johannes ”Ouche” Lenke Dette er vel imidlertid et skikkelig blindskudd, for etter hva jeg skjønner, ble Helmerich/Helmich og Kari gift i Frogner sogn, Lier prestegjeld. I 1801 finner jeg et uekte fosterbarn på Laheld Hovedgård i Frogner sogn i Lier ved navn Helmerich Trulsen… Lenke. Er denne Helmerich en etterkommer av Helmerich d.e.?Jeg finner forresten også en Kari Johannesdatter døpt 1712 i Eiker, men dette er vel like usannsynlig som damen fra Røyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for tilbakemeldingen! Helmrich Trulsen Myhre har jeg god oversikt over! Ingen av de to Kari Johannesdøtrene du nevner er uaktuelle - jeg er bare helt blank når det gjelder holdepunkter for å peke ut den rette. Helmrich Trulsen giftet seg forøvrig enda en gang i Frogner kirke (i 1787), men da står det at kone nr 3, Sidsel Jonasdatter, kom fra Ersrud (=Eriksrud).Fosterbarnet Helmrich Trulsen (1789-1848) på Laheld i 1801 er barnebarnet til ovenfor nevnte Helmrich gjennom sønnen Truls (f.1766). Faren, Truls Helmrichsen, er forøvrig høyst levende i 1801; da bor han på Myhre, er gift med Kari Evensdatter (Schryset) og har 4 barn. Sønnen Helmrich og en bror Anders, som døde 4 mndr gml i 1787 fikk Truls Helmrichsen utenfor ekteskap med en Anne Olsdatter. Henne vet jeg ikke annet om enn navnet.Hvis du går til FDS(IGI) vil du dessuten finne en tredje Helmrich Trulsen som iflg nevnte database ble født i Asker i 1720, var gift med en Mari Johannesdatter og fikk flere barn. For å få ting på plass har jeg forsøkt å gjenfinne dem i aktuelle kirkebøker, men denne familien synes kun å eksistere i IGI....Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Ref. 'Bærum - en bygds historie' bind 1 s. 478 (bygdebok for Bærum): Even Trulsen fra Myhre i Røyken, sønn av Truls Henriksen ble i 1833 gift til Øvre Jonsrud i Lommedalen, Bærum. Slekta bor fortsatt på gården i 2005. Hvis dette er av interesse...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Definitivt interessert! Takk skal du har for den opplysningen! Dessverre har jeg ikke spontan tilgang til kirkeboka for Røyken som vil kunne bekrefte at det var Truls Helmrichsen (ikke Henriksen) og Kari Evensdatter var foreldrene, men noe annet virker ikke sannsynlig. Egentlig hadde jeg slått meg til ro med at datteren Tolline (f. 1803) var det siste barnet deres, men atså ikke...Tolline Trulsdatter ble forøvrig, gjennom sønnen Andreas Berntsen Kiegstad (f.1828), svigermora til Hanna Holmboe Irgens Dybdahl (f. 1834). Hanna var datteren til sogneprest i Røyken, Poul Irgens Dybdahl og hustru Bergitte Marie Irgens.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei igjen KjellDen forhenværende brukeren ('kårkallen') av Øvre Jonsrud er historiker, så jeg ser ikke bort fra at han kan ha lagt ned et arbeid i å kartlegge sine aner. Hvis du sender meg en e-post på rubje2@online.no, skal jeg sende deg hans navn og telefonnummer. Dere kunne sikkert ha glede av kontakten.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.