Gå til innhold
Arkivverket

[#28767] John Olsen Sparbu 1830


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Jeg søker opplysninger om John Olaus olsen f. ca 1836 i Sparbu. I følge folketelling for 1865 bodde han på aune gård i Mære sogn.Han reiste senere til Hadsel kommune.Han fikk bla en sønn som ble døpt Karl Odin Johnsen. født ca 1861 i sparbu. Hvis dette er rette John er han i tilfelle min tippoldefar. Er det noen som har opplysnynger om denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Følgende står om familien under gården Trana i Bygdebok for Sparbu og Ogndal, bind 9, side 359.John OlsenHan er husmann på en av Aunet-plassene her i 1865. John Olaus Olsen var født i 1836, og g.m. Ragnild Kristiansdtr. Ryanplass, født 1830. De er nevnt i en Østeråsplass, men mistet dem av syne der, av en eller annen grunn. Men her ble de altså gjenfunnet, og med disse barna: 1. Karl Odin, f. 1861. 2. Anne Karoline, f. 1863. 3. Karen Jørgine, f. 1865. 4. Johannes, f. 1867. De har ku her, og de har satt 2 tønner poteter, samt en åtting bygg og et kvarter havre. I 1875 er de imidlertid ikke her, og på nytt har jeg mistet sporet. De har flyttet, uten å melde fra hvor, som så mange andre forresten.Jeg skal sjekke opp fødselsdatoer på disse i kirkeboka for Sparbu, men det blir ikke før til helga, hvis du klarer å vente til da:-)mvh Arild Køhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Tusen takk for hjelpa. Kjempeflott. Er veldig takknemlig hvis du mer. Familien flyttet til Hadsel kommune i Nordland antagelig før 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Har funnet følgende datoer på barna i denne familien:1. Carl Odin født 10.03.1861 i en Ålbergplass, Mære, Sparbu. Døpt 19.05.1861 i Mære kirke. 2. Anna Karoline født 09.03.1863 i en Tranaplass, Skei, Sparbu, døpt 25.04.1863 i Skei kirke. 3. Karen Jørgine født 21.03.1865 i en Tranaplass, døpt 30.06.1865 i Skei kirke. 4. Johannes født 24.11.1867 i en Tranaplass, døpt 28.02.1868 i Skei kirkeEllers så kan jeg ta med det som står i bygdeboka om husmannsfolket under Østerås, bind III, side 450-451:Etter dem her i Østeråsplassen kom nok han som har gitt plassen navnet(Larsenplassen). Ole Larsen, f. 1804 i Ringsaker. Kona hette Kirsten Jørgendtr. og var f. 1798 i Fåberg. Ole Larsen var skredder, og drev dette yrket ved siden av plassen. Kirsten og Ole Larsen hadde 2 barn: 1. John Olaus, f. 1836. G.m. Ragnhild Kristiansdtr. Ryanplass, f. 1830. I 1861 bor de i en Ålbergplass, der de får sønnen Karl Odin, men derved blir alle spor etter dem borte. 2. Johan Petter, f. 1840. Var furer i infanteriet. G.m. Tora Fredrike Brantenberg, f. 1851 på Helge. Han brukte Larsen som fam.navn. Men de de hadde trolig eldre barn enn disse, således er en Lars Olsen meldt innflytta fra Fåberg i 1841, 16 1/2 år gammel, og vi kan nok også ta med den 15 år gamle Even Olsen Midtfjørstad som i 1846 er meldt innflyttet fra Fåberg. Begge disse flytta senere til Beitstad, Lars i 1852, og Even i 1867. Også Larsenplassen ser ut til å ha vært en ganske bra plass, i 1865 har de ku og 4 sauer, de setter 4 tønner poteter og sår 1 tønne havre og 1/4 tønne bygg. De har en 10 år gammel fosterdtr. i 1865, datter til Lovise 'Håkka', eks. Toldnes, Laura, f. 1855. Men tuberkulosen slo til også her, Kirsten døde i 1867, Ole i 1871.Håper du får litt nytte av dette !mvh Arild Køhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Arild! Tusen takk for opplysningene! Dette var kjempemessig. Du har virkelig hjulpet meg med nye spor/opplysninger. hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Arild. Har du noen opplysninger om Ragnhild Kristiansdatter ryanplass f 1830. Hun som ble gift med John Olaus? Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.