Gå til innhold
Arkivverket

[#28772] Vi må redde Norgesturen hennes - Hvem var Ole Engbretsen gift 1867 i Norderhov?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Jeg har kontakt med noen amerikanere som kommer til Norge i april 2005 for å se plassene deres forfedre kom i fra. De var i besittelse av ei nokså håpløs anerekke, stakkar. Noe som ville betydd at de nok hadde kommet til å oppsøke feilaktige steder. Fikk lyst til å bidra litt, og har nå hjulpet dem med å snekre sammen noe som holder vann. MEN – det har stoppa opp for meg. KAN noen hjelpe? Jeg trenger hjelp til å finne ut hvem Ole Engebretsen var.....I følge IGI blir Ole Engebretsen gift i Norderhov, Buskerud 17 mars 1867. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219529306&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeOle Engebretsen oppgis da å være sønn av Engebret Hansen. Kan noen slå opp denne vielsen i Norderhov? Finnes det noen flere opplysninger om Ole Engebretsens opphav? Alder? Fødested? Osv..??? Oles frue er Karen Johanne Kristensdatter. Hennes opphav er kartlagt. Ole Og Karen Johanne får sønnen Johan Kristian i Norderhov i 1867: Lenke Det er Johan Kristian (John i USA) som skal vokse til å bli oldefaren til min kontakt i Amerika.Og to år senere får Ole og Karen Johanne sønnen Olaf på Kongsberg. Lenke Jeg tipper at Ole allerede var i Amerika når Olaf ble født/døpt. Karen og de to små sønnene reiser nemlig til USA med forhåndsbetalte billetter i 1869. LenkeKaren Johannes opphav er avklart. Hun er født her: Lenke Karen Johannes foreldre er her i 1865: Lenke Karen Johanne selv er her i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Jon.Hvis det er riktig at Ole er fra Norderhov og født rundt 1830 er det jo ikke så mange muligheter hvis man ser på folketellingen for 1865 i Norderhov. Den eneste i tellingen for 65 er en Ole Eng.... på gården Sletager. Men han er opprinnelig fra Sigdal og allerde gift.... Men finner ikke mange andre muligheter med fødsel rundt 1830. Etter landsomfattende søk med født i Norderhov ender jeg også bare opp med en i 65 tellingen, men han er da allerede 41 år, bosatt på gården Stua.Og hvis man kikker på alle Ole'r født ca. 1830 +- 5 år i Buskerud 65-tellingen er det heller ikke mange muligheter. Så her vil nok kirkeboka være avgjørende.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg fant en Ole Engebretsen i 1865 i Norderhov her. LenkeVet jo ikke om det er rette mannen, men det var ikke så mange å velge mellom.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager så mye. jeg har mikset Engelbret Hansen med Ole Engebretsen.For rask på labben denne gangen.mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Uten å ha kirkebøker for hånden, tror jeg det kan være en ide og se etter fødselen til Ole Engebretsen ca.1831 på Romerike. Da helst Næs. (Her på Ringerike er inn- og utflytterlister svært mangelfulle). Finnes Ole Engebretsen født ca.1831 på Næs, kanskje han og er ført som utflyttet?Hva med Kongsberg? Har de brukbare inn/utflytterlister. Ole Engebretsen og Karen Johanne er vel trolig ankommet Kongsberg mellom 1767 og 1869? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Ole Engebretsen er ganske riktig fra Næs på Romerike som Ellef antyder, oppgitt 36 år. Karen Johanne altså fra Kongsberg 22 år. Skriften her er ikke god, jeg tror det står at de bodde på Kjos ved vielsen.Trolig er det han her: Lenkemvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fabelaktig! Hjertelig takk til gode hjelpere! Det tok 2 timer! Dette forumet er uovertruffent!Da sender jeg rapport til junaiten...- OG - dersom noen har mer kjøtt på beinet om slekta til Ole Engebretsen, så er det kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I skifteprotokollen for Nes tinglag finner jeg:Skifte 24.sept. 1847 Ingeborg Olsd. Afdøde Kone Arving: Engebret Hans. Sterbboenkemanden Sted: Breenstuen under Gaarden Breen Næs Thinglaug Registerings og Vurderingsforretning Skifte 22. okt 1855 Engebret Hans. Opgiveren Enkemand Ingeborg Olsd. Afdøde Huustro Brennengen Næs Pr. Registerings og Vurderingsforretning Dette er vel rette folka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!I Nes bygdebok - bind 1 - under matrikkelgarden Breen gnr 44 finner jeg Breenenga (opprinnelig Nordenga) som bruk nr 6 - side 553-54:Embret Hansen gift med Ingeborg Olsdtr. død 1847.Barn: Hans født 1829 neste bruker g.m. Tora Olsdtr.Ole født 1831Andrea født 1833 gift med Hans Larsen - senere brukereGunda født 1835 gift med Ole Kristensen Nedre SandåkerMartin født 1837Olava født 1840Svigersønnen driver stedet i 1865 LenkeDet ser ut til at samme familie (gjennom sønn/svigersønner) kan være på gården fortsatt.Når bygdeboka ble skrevet var eiere:Rolf Nerem født 1900 og Gunder Bråten født 1876som eide gården i fellesskap.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hvis Ole Engebretsen var Jernbanetømmermand, er det ikke sikkert han er fanget opp i 1865-tellingen. Vet av erfaring at ikke alle slike tellinger fanget opp arbeidere som stadig flyttet. (Men han kan jo være i en eller annen 1865-telling som jeg har oversett).Randsfjordbanen fra Drammen til Vikersund ble åpnet for trafikk allerede nov.1866. Et år senere til Tyristrand og høsten 1868 gikk åpningstoget hele strekningen fra Drammen til Randsfjord, med 250 innbudne, deriblandt kongen, dronningen, et par prinsesser og en prins. Nok om det.Men regner med at jernbanearbeider jobbet for fullt endel år, før den offisielle åpningen skjedde. Derfor fullt mulig Ole Engebretsen giftet seg i Norderhov, mulig også med ei jente herfra. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Nes MINI I 5 1815-1835 kort 6/10 S360 f 6.des 1831 Ole (dp 24.desember)Foreldre Engebret Hansen Breden og Ingebor Ols.Dette bare for å bekrefte FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enda en bekreftelse på at vi er på rett vei. Var en snartur på Biblioteket i Hønefoss i dag. Sjøl om en annen kar satt og leste filmrullen jeg ønsket se, var han så grei at jeg fikk tatt en titt.Rullefilm 'NO 227' har enkelte steder svak skrift, derfor setter jeg parantes rundt hva jeg ikke er helt sikker på.'Ægteviede Norderhov 17.Mar.1867 - Unkarl, jernbanetømmer(mand) Ole Engebretsen 36 Aar, født Næs Romerik. Bosted S.Hfs. og (Jomfru)Karen Johanne Kristensen 22 Aar. født Kongsberg, Bosted N.Hfs.Brudgommens far - Engebret Hansen. Brudens far - Kristen Johan(n)sen. Forlovere A. Pedersen og O. Iversen. Lysningsdager 27.Jan, 3.Febr og 10.(Febr)Hvorfor presten titulerte bruden for Jomfru, har jeg ingen forklaring på. Vanligvis skrev han Pige når det gjaldt ugifte jenter på den alder. Kanhende hun var datter av mer fornemme folk. At den ærverdige prest personlig hadde foretatt en slik grundig undersøkelse, kan vi nok se bort fra. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.