Gå til innhold
Arkivverket

[#28782] Harold Krohn/ Hildur Hermansen (f. på Lindås?) til USA i 1909


Gjest Eirin Høiby
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirin Høiby

En venn i Plymouth , Massachusetts vil gjerne vite mer om disse og evt. etterkommere. Vet at de fikk en sønn, Arnold, 17. mars 1896. Noen som kjenner til disse? Hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk, ja det var vel sannsynlig at han het Arnulf før de emigrerte. Min venn hadde forøvrig ingen sikre opplysninger foruten Arnold/Arnulfs fødsel, død og hans fars navn. Hans historie er meget spesiell så det hadde vært veldig hyggelig om noen hadde opplysninger om etterkommere. Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk igjen. Canada var nytt! Kanskje de opplysningene om emigrasjon jeg har ikke er riktige. Som jeg sa var det meste min venn sa usikkert..... Alle opplysninger er velkommen. Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om han het Arnold i USA, så er det kanskje han jeg i 1930 finner i Boston City, Suffolk, Massachusetts.Arnold Krohn, 34 år gammel, immigrerte 1914, am. statsborger, maskinmekaniker. Han giftet seg 23 år gammel.Kona heter Louise G., 33 år gml. og født i Canada av canadiske foreldre. Hun immigrerte i 1918. Ingen barn er ført sammen med dem.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Dette er helt riktig! Arnold fikk en sønn utenfor ekteskap. Vet ikke om han og Louise fikk noen barn. Hvordan finner du Massachusetts census? Må du abonere på ancestry for å få tilgang? (Jeg leter etter personer der men klarer ikke å finne dem. Siden de er amerikanske har de vel ikke noe å gjøre i dette fora.) Takk igjen! Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Database: Social Security Death Index Personal Information:Name: Arnold Krohn SSN: 013-28-0852Last Residence: 02382 Whitman, Plymouth,Massachusetts, United States of AmericaBorn: 17 Mar 1896Died: May 1982State (Year) SSN issued: Massachusetts (1951-1954 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Riktig person. Sigrid og Alfhild dro samtidig. Sannsynligvis broren Bjarne som drar året etter.Lenke Hildur har jeg ennå ikke klart å finne. Kanskje døde hun i Christiania 1900-1909? Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Som du ser, så skulle Alfhild og Sigrid til sin far i Delawan, Wisconsin. Deres mor levde i 1917, men dette må jeg komme tilbake til litt senere. (Litt travel nå)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fikk de også en sønn Wollert, født i Norge?Jeg finner i 1920 i Batavia (?) Street nr. 50, Boston, Suffolk, Mass. :Hilda Krohn, Head, 56 år gml., enke, f. i Norge, imm. 1916. er uten arbeid.Wollert, sønn, 17 år gml., f. i Norge, imm. 1916, jobber som 'Clerk' i en skobutikk.Randi, datter, 22 år gml., ugift, f. i Norge, imm. 1916, - 'Dressmaker'.Elsa, barnebarn, 2 år og 3 mnd. gml., f. i Mass. Skal søke litt mer, men NÅ blir det en pause.:-)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Tusen takk igjen. Jeg leter og leter men har ikke lyktes med Wollert ennå. Fant en på FS som var født 2.nov 1902 og døde i Massachusetts 24.des 1990. Alderen kan jo stemme. Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tar litt til.Arnold var slank og av middels høyde, hadde blå øyne og lyst hår. Disse og følgende opplysninger finnes i databasen 'World War 1 Draft Registration Cards 1917 - 1918.' Jeg må ta et forbehold til det jeg gjengir her, for det er vanskelig å lese av.Han oppgir sin hjemmeadresse til 32 Greenvick(?) Park, Breton(?), Mass., og jobber som sjåfør for en John H. Gutterson med adresse Norwell, Mass. Om jeg tyder dette rett, så sier han også at han forsørger sin mor, og derfor ber seg fritatt for tjeneste. (Usikkert). Underskrevet den 5. juni 1917. I 1930 finner jeg i Gordon Str. nr. 79, Boston City: Wollert Krohn, 27 år gammel og f. i Norge. Han er ikke naturalisert. Immigrasjonsåret er her ført som 1915, men det er ikke uvanlig at dette varierer litt fra telling til telling. Han giftet seg 25 år gammel med Mildred. Hun er ved tellingen 21 år gml., og f. i Mass. Ingen barn så langt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takker så mye- nå har jeg mer å gå etter. Hvor langt fram i tid kan du lete?Hvis Wollert fikk barn er det jo ikke usannsynlig at de er i live!Denne Gutterson har vel kanskje hett Guttormsen?Jeg må visst skaffe meg ancestry. Har alltid vært så skeptisk til å sende kredittkortopplysning på nett.....Må nok bare gjøre det! Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Eirin-Den siste tellingen som er frigitt er den fra 1930, etters det senere for det meste dødsmeldinger å finne. De fleste av disse er registrert i SSDI som du kan finne flere steder på nettet. Denne Gutterson tror jeg godt kan ha hett Gutterson, slik som det er skrevet. Det var (er) et ganske vanlig navn. Om du har mye du skal lete etter i USA, så er det vel ikke så dumt å skaffe deg et abonnement. Om du gjør det, så gi meg et ord.i 1930-tellingen for Brooklyn, Kings, New York finner jeg en Michael Ortiz som 'Head'. Han er 30 år gml., giftet seg 25 år gml., f. på Cuba av foreldre f. på Cuba. Han jobber som kelner på en restaurant.Kona heter Irene, 33 år gml., f. i Norge, imm. 1915. Hun giftet seg første gang da hun var 28, men dette er overstrøket og rettet til 20.Disse to har sønnen Wendall, 4 år og noen måneder gml., f. i Mass. og sønnen Royd eller Loyd 3 år og 11 mnd. gml. f. i N. Y.Her bor også Michaels stedatter Elsa Krohn, 12 år gml. og f. i Mass. av foreldre f. i Norge, og videre Hildin(?) Krohn, Michaels svigermor, 67 år gml. enke, f. i Norge, imm. 1915. Ikke naturalisert.Denne Elsa Krohn (sammen med 'Hildin') mener jeg gir en klar 'link' til den Elsa og Hilda som er nevnt i 1920-tellingen, men hvem er så Michaels hustru Irene? Kan det være Randi? Var hun kanskje døpt Randi Irene? Eller er dette et blindspor? I så fall kan vi vel også glemme denne Wollert. Men jeg har liten tro på at dette er feil. Du får tenke på det. Kanskje din venn i Plymouth vet noe om dette.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takker så mye for hjelpen igjen Arne. Det betyr mye for min venn å finne sine norske røtter! Han er i 50 åra og det er bare noen få år siden han fikk vite om sin norske far. (Han ble adoptert) Han hadde aldri forstått hvorfor han hadde norsk mellomnavn (Torbjorn)og moren lettet sitt hjerte for han før hun døde. Han visste kun sin fars navn (Arnold var hans far) inntil for tre uker siden da jeg var i Plymouth. Han har forøvrig gitt meg tillatelse til å gi denne informasjonen for å finne evt slekt. Jeg skal prøve å finne ut mer om Randi- eller kanskje Sigrid? Nå vet vi i alle fall at de var i NY. Jeg tror Arnold ble i Plymouth, for det var der han døde.Og hva med denne Bjarne? Har han endret navn når han kom til Amerika? Har du noen gode råd mht Ancestry? Hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Eirin -Om det bare er denne 'jobben' her du vil bruke Ancestry til, da blir det vel litt bortkastede penger å tegne et abonnement. De har jo også et prøve-abonnement i 14 dager som du kan benytte deg av. Det virker som et svært seriøst firma.Jeg kikket også litt på Arnolds forfedre i Bergen, og det virker å ha vært en, kanskje litt 'finere', gammel kjøpmannsslekt. Men det kan vi jo se nærmere på senere, om du vil. Kan jo være greit for din venn å vite litt om.Bjarne har jeg ikke lett etter før i dag, og har nå funnet følgende:1920-Census, 5616, Cleveland, Cuyahoga, Ohio.Bjarne Krohn, Head, 31 år gml., imm. 1909, søker om statsborgerskap (Pa), Jobber som maskinist ved en bedrift. (Litt vanskelig å lese).Doris, Wife, 22 år gml., imm. 1918, født i England av foreldre f. i England.Stanley, sønn, 3 år og 7 mnd., imm. 1918, f. i CANADA av far f. i Norge og mor f. i England.Muriel, datter, 11 mnd., f. i Ohio. Far fra Norge og mor fra England. 1930-Census. 444 - 31st. Street, North Bergen, Hudson, New Jersey.Bjarne F. Krohn, 41(?) (utydelig) år gml., gift da han var 27, født i Oslo, Norway, imm. år ukjent, - og jeg tror det står at han jobber som formann på en strikkeri-bedrift.Doris, 32, f. i England.Stanley 13, f. i Clev., Ohio (Trolig en feilinnførsel).Muriel 11, f. i Clev., Ohio.Sammen med dem bor også Bjarnes kusine Gudrun Hermansen. Hun er 32 år gml., ugift, født i Oslo. Imm. år ukjent.Så er vi da kommet så langt, og det er jo ikke verst på så kort tid. Det som hadde vært 'tingen', det var om din venn hadde klart å finne en nekrolog etter sin far, og sett hvem som sto nevnt der. Den finnes sikkert i en avis i Whitman, Plymouth.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om jeg ikke surrer nå, så tror jeg denne Hans Krohn kan være din venns 3. tippoldefar. Ikke noen mangel på tjenere/ansatte her, nei: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk igjen for mange gode innslag! Er desverre litt opptatt så må gå igjennom dette senere. Skal prøve å finne nekrologen. Ja de må ha hatt et stort 'hus' med alle de tjenerne. Kommer tilbake senere! Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at jeg har glemt å ta med gatenavnet i 1920-tellingen for Bjarne Krohn. Det skal være 5616 Quinby Ave.At Harald og Hildur fikk en sønn som de døpte Wollert begynner nå å virke rimelig, om jeg, som sagt, ikke har rotet på 'veien' tilbake til den Hans Krohn som jeg viser til i ft. 1801. (Bør vel helst sjekkes). Samme Hans KAN være en sønn av Claus Krohn, og har da (trolig) blant sine brødre Wollert og Danckert. Jeg uttaler meg med litt forsiktighet her, for jeg har ikke selv så mye kunnskap om denne familien/slekten, men viser dette seg å være rett, da er vi inne på en av bergens, og kanskje også norges rikeste familier på den tiden.Jeg vet ikke hvor stor interesse din venn har for sine 'røtter', men du bør jo nevne dette for ham. Du kan jo også, om dette er av interesse, lage et eget tema over denne Krohn-slekten. Jeg vil tro at det finnes folk her på forumet som sitter inne med bedre kjennskap til den enn jeg gjør. Du kan også finne mye om dem på nettet ved å bruke en søkemotor. Her er noe: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Gudrun Hermansen ankommer Ellis den 10. okt. 1923. Hun reiser sammen med sin kusine Sigrid Krohn. De skal da til Sigrids mor Hilda Krohn, 50 Batavia Street, Boston. Dette skulle da tilsi at det er den rette Hilda (Hildur) som er funnet i 1920-tellingen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.