Gå til innhold
Arkivverket

[#28785] Repslager Ole Halvorsen Sletta, Øyestad f. 1846


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Repslager Ole Halvorsen, f. 1846, vokste opp på husmannsplassen Sletta under Hausland i Øyestad. Ved ft. 1865 er mora, Berte Svendsdatter, enke på plassen. I ØYESTAD BYGDEBOK, bind II (1981) av Kjell J. Bråstad, står det om henne at hun var født 1822 og hadde følgende barn:1. Ole Halvorsen f. 18462. Valborg Halvorsdatter f. 18503. Svend Halvorsen f. 18534. Christen Halvorsen f. 1856Jf. FamilySearch (IGI) giftet Berte Svendsdtr. seg i Øyestad 'about 27/11 1746' med Halvor Olsen.Er det noen som vet noe mer om denne familien?Min interesse har som utgangspunkt at Ole Halvorsen Slettas datter, Svendine Kristine Olsdatter (f. i Øyestad 1892) var min farfars første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar med neste ledd også. Her er Ole Halvorsen m/fam. i 1900: Lenke Som det går fram av folketellingen, var Ole Halvorsens kone f. på Modum i Buskerud. Jeg er også interessert i hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant noen hypotetiske kandidater som kunne passe til å være Ole Halvorsens besteforeldre (altså Halvor Olsens foreldre) i ft. 1801. Under Store Løddesøl bor det en ugift Ole Halvorsen (20 år) - sønn til husmann m/jord og snekker Halvor Olsen (48) og Siri Olsdtr. (48). Under samme gård finner vi en annen 20-åring, Valborg Christensdtr., som tjenestejente. (Min hypotese er altså at de to 20-åringene, som har navn som kan passe - jf. Halvor Olsens og Berte Svendsdatters barn - kan ha giftet seg med hverandre).Dette som noen litt luftige spekulasjoner fra mitt influensaeksil - i påvente av at helsetilstanden kan tillate et arkivbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Prøvde med foreldre-søk på F.S. med Halvor Olsen og Berte Svendsdatter, under Aust-Agder.Fikk fram følgende barn:1. Lenke2. Christen Halvorsen f. 13 jul 1854, dpt 27 jul 1854,3.Ny Christen Halvorsen f. 7 jul 1857, dpt 9 aug 1857.4. Svend f. 13 jul 1854 dpt 3 sep 1854, Alle i Øyestad.Svend og Christen må i så fall være tvillinger, men mulig fødselsår, må tas med en klype salt.Navnene stemmer vel med de du har fra Bygdeboka?Men hva som er rett vil vel bare kirkebøker vise?God bedring med influensaen!Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner to aktuelle Bolette Johannesdøtre født på Modum : 1. Bolette f. 17. dpt 30 april 1847, Modum av foreldre: Johannes Danielsen, og Helene Hellichdatter.2. Bolette f. 20 sep 1846, dpt 25 okt 1846, Modum. Foreldre: Johannes Olsen og Gunnild Olsdatter.Hvem av dem som giftet deg med Ole Halvorsen er ikke godt å si uten kirkebokoppslag?Mvh. Gunn H.Din hypotese om Ole Halvorsen og hans besteforeldre ser tilforlatelig ut, men vet ikke om det går an å få bekreftet dette ved søk i digitale arkiv?Spennende med litt ny jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Den ugifte Ole halvorsen og Valborg Christendtr i 1801 tellingen.LenkeDet kunne være artig om jeg finner dem gift, og navn på barn?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
LenkeHer har du riktignok en sønn Halvor Olsen , men alder passer vel ikke helt?Kan jo være svært unøyaktig her, men, men !Merkelig med så mye navnlikhet i alle fall.Det kom opp et par søsken til:Annich Olsen dpt 6 des 1807 og Christen Olsen dpt 8 Nov 1812.Det er hva jeg kan bidra med. Muligens til mer forvirring enn hjelp?mvh. Gunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunn! Det er interessante funn du har gjort, og jeg ser ikke bort fra at de også kan bekrefte min hypotese. Nå blir det spennende å etter hvert gå på arkivet og lete etter bekreftelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En kommentar til innlegg 8: Den Halvor Olsen som det er lenket til der, er altså født i 1809. Berte Svendsdatter er født i 1822. Det er ingen urimelig aldersforskjell på mann og kone. Det er ikke usannsynlig (men selvsagt ikke noen 'nødvendighet') at Halvor var noe eldre enn Berte. Han var jo, som jeg har nevnt tidligere allerede død i 1865 - uten at jeg foreløpig vet nøyaktig hvilket år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja det skal bli spennende å se hva du finner ved hjelp av kirkebøker.Jeg fant den Valborg Halvorsdatter på F.S døpt 1851. LenkeDet pussige her er morens etternavn, men det er vel sikkert en skrivefeil?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I dag morges fikk jeg til et kort besøk på Statsarkivet i Kristiansand og fikk da bekreftet en del sentrale data ved oppslag i kirkebøker for Øyestad. Jeg konsentrerte meg, på grunn av tidsknapphet, om det viktigste.I Øyestad MINI A14 fant jeg følgende: Ungkarl Arbeidsmd. Halvor Olsen Nokkehougen under Løddesøl giftet seg 27. november 1846 med Pige Berthe Svendsdtr. Omholteie. Brudgommens alder: 37. Brudens alder: 21. Brudgommens fødested: Løddesøleie. Brudgommens oppholdssted: Omholt. Brudens fødested: Omholt. Brudens faders navn: Svend Berulsen Omholt.Samme kilde: Ole Halvorsen - født 1. juli 1747, døpt 5. september 1747. Foreldre: Inderste og Arbeidsmand Halvor Olsen og Hustru Berthe Svendsdatter Strømmen. Faddere: Kone Thorine Knudsdatter Omholtseie, Pige Asle Svendsdatter Omholtseie, Daniel Olsen Gjennestad, Tarald Kittelsen Strømmen, Ole Kittelsen Strømmen.Valborg Halvorsdatter - født 19. september 1851, døpt 9. november 1851. Foreldre: Hmd. Halvor Olsen og Berte Svendsdtr. Huselandseie.Fra Øyestad KLOK B7: Død 17. september 1858, begravet 3. oktober: Huusmand Halvor Olsen 40 år. Oppholdssted: Huselandseie. Fødested: Løddesøl.Jeg tittet også en gang til i ØYESTAD BYGDEBOK av Kjell J. Bråstad. Der fant jeg følgende i bind I, s. 220, om husmannsplassen Nokkehaugen under Store Løddesøl: 'I 1780-årene ble denne plassen brukt av Halvor Olsen, 1753-1829, gift med Siri Olsdatter, 1753-1830. Barn: Ole 1781-1820, KITTEL FØDT 1785, Aslaug født 1790 g.m. Niels Olsen reierselmoen, 4 barn døde små.Og fra bind II, s. 329 om plassen Gramshaugen under Lille Omholt: Denne plassen tilhørte i 1840-årene Svend Beruldsen Bråstad, 1799-1856, gift med Annike Olsdatter Asdalseie (Liene), født 1804. Barn: Berte født 1825, Serine født 1826, Oline født 1829, Birgit født 1835, Berulv født 1838. Svend hadde tidligere forpaktet et bruk på Store Omholt. Jf. samme kilde s. 312 var det her snakk om Bruk 1 som han forpaktet for kammerherre Løvenskiold fra 1821 og noen år framover.Svend Beruldsens tilknytning til Bråstad gjør det sannsynlig at han hadde bergverksbakgrunn (Bråstad-gruvene), uten at jeg kan dokumentere det.Takk til Gunn for godt sporhund-arbeid! Det viste seg altså at intuisjon og hypoteser her ble bekreftet.Noen uoverensstemmelser er det riktignok i kildene, men ikke mer enn det som må anses som normalt. Halvor Olsens alder er f. eks. satt til 37 år ved giftermålet (og det stemmer jo med fødselsåret 1809 i FS), mens han er 40 år når han dør (dvs. f. ca 1818). Jeg vil tro at sistnevnte aldersangivelse er ti år feil. Og Berthe Svendsdatter er 21 år når hun gifter seg (dvs. f. ca 1825). Øyestad bygdebok er ikke helt enig med selg selv. Et sted oppgis fødselsåret 1822, et annet sted 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott! Gratulerer!Da fant du bekreftelse på dine teorier.Morsomt å være med på jakten, selv om det ikke blir i arkiver for min del.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg antydet at Svend Beruldsen Bråstad kan ha vært tilknyttet gruvevirksomheten ved Bråstad. Det har nok flere av Ole Halvorsen Slettas slektninger vært. Det er på sin plass å tilføye at vi i Øyestad har et av kjerneområdene m.h.t. gruvevirksomhet og malmproduksjon for de sør-norske jernberkene. Også ved Omholt var det gruver - og ved Klodeborg og Lerestvedt, alle innenfor et svært begrenset område. Bråstad leverte for øvrig ikke malm til Baaseland/Næs verk i Holt, men først og fremst til Fritzøe verk. Det var 'Larviksgrevene' som eide Bråstad-gruvene.Vi ser jo også annet 'fremmed' eierskap med jernverkstilknytning i Øyestad. Svend Beruldsen forpaktet jo en tid Store Omholt for kammerherre Løvenskiold. Så her er det mange spennende koblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Spennende å høre om gruvevirksomheten, og sammenheng i historien der.i 1865 folketellingen søkte jeg etter etterkommere av Svend Berulvsen i området.Fant en Anders Bærulvsen som muligens er i familie med Svend? Kan det være en bror?LenkeDisse opplysninger som du har samlet etter hvert, burde være av stor interessen for ' Jernverksgruppa' ?Du har vel snart nok til en egen bok?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anders og Svend kan godt være brødre, uten at jeg kan si noe mer om det. Jeg har nemlig foreløpig ikke funnet Svend Beruldsens foreldre. Jo, jeg har samlet en del jernverks-genealogi etter hvert. Jeg henger dessverre litt etter når det gjelder å få stoffet systematisert i et oversiktlig dataprogram. Det er ellers litt morsomt at min farfars første ekteskap (som jeg hittil har hatt få kunnskaper om) også ser ut til å ha røttene festet i bergverksvirksomheten. Selv var han 'stinn' av bergverksslekt både på fars- og morssiden (sønn av en hammersmed, som var gift med sin kusine). Også min farmors far var hammersmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen for ditt iherdige letearbeid. Familien har tydeligvis flyttet en del rundt i det samme geografiske nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser forresten at FS angir 6. juli 1799 som vielsesdato for Berulv Svendsen og Berthe Andersdatter. Dermed ser det ut til at de 'måtte' gifte seg, og at Svend Berulvsen var den førstefødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. samme kilde gifter Svend Berulvsen seg med Annike Olsdtr. 13. august 1824, og hun blir døpt i Øyestad 9. september 1804. Foreldre: Ole Pedersen og Siri Knudsdtr. (Jeg klarer fremdeles ikke å lage lenker til FS.)Det ligger nå an til et nytt besøk i Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her sender jeg en oppskrift på å lage lenker til F.S. som jeg selv har fått i debatt av Tor Andersen, Trondhjem.Sitat: 'Det du må gjøre er ikke åpne den aktuelle personen ved et vanlig klikk.I stedet må du høyreklikke på lenken for personen. Velger du Kopier snarveien/ Copy shortcut, så kan du lime den inn i et innlegg.Alternativt bruker du åpne i nytt vindu og kopier fra adressefeltet på vanlig måte.'Jeg har med hell brukt første metode.Lykke til! Oppskrift på dette er det mange som trenger.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er nok repslager Ole Halvorsen Slettas svigerfar [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60920&gardpostnr=774&personpostnr=4064&merk=4064#ovre>Lenke Han er sannsynligvis identisk med den Johannes Danielsen du refererer til i ditt innlegg nr. 5, Gunn. Men dette må altså være ekteskap nr. 2. Og Bolette er vel her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.