Gå til innhold
Arkivverket

[#28785] Repslager Ole Halvorsen Sletta, Øyestad f. 1846


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, da - det dukker stadig opp flere. Her er f. eks. den første kona hans, Helene Hellichsdatter i VRI Lenke . Også hun ser ut til ut til å værew født i Modum. Det er ikke usannsynlig at begge Bolettes bestefedre har arbeidet ved Blaafarveverket. Jeg finner imidlertid hverken Daniel Pedersen (Johannes Danielsens far) eller Hellich Olsen på Modum i ft. 1801. Dermed må en vel gå ut fra at de har flyttet dit annetsteds fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har selv vært innom 'Kongsberg-sporet'. Her har vi f.eks. også en Hellik Olsen som kan være interessant: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var pussig . Nå skriver vi nesten samtidig igjen.Jeg hadde nettopp den samme lenken klar. Rakk ikke å svare før du skrev.Jeg fant flere kandidater. Vet ikke om denne Hellik blir for gammel?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han burde vel ikke være for gammel. Han ser ut til å være f. ca 1789. Helene Hellichsdatter er f. 1817. Det vil altså si at denne Hellik er ca 28 år når hun blir født.Vi er selvsagt til de grader på hypotesestadiet her, men antakelsen av en mulig slektsvandring Kongsberg - Modum - Øyestad er i hvert fall ikke ulogisk hvis vi har gruvearbeideryrket i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, det ser lovende ut!Skal kikke litt i Avskjedigelsesmantallet for gruvene. Mulig noen av dem kan befinne seg i disse kildene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at jeg finner opplysninger om både en Hellik Olsen og en Daniel Pedersen i Avskjedigelses mantall Kongsberg Sølverk 1805.Skal se litt på detaljene og komme tilbake med de opplysninger jeg finner.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Daniel Pedersen som jeg fant i Avskjedigelsenmantallet 1805.LenkeHer kommer opplysningene som er litt vanskelig å finne ut av uten henvisninger til tabeller:I. Tally Nummer. 379. II. Faste Stoksnummer 1434 III. Navn: Daniel Pedersen Røgeberg. IV. C7 ( Christian 7de No 4, Grube 57, V. Arbeidsklasser. Ledesprenger 116 VI. oppholdsted, Kongsberg. VII. Dåpsdato 1784, 11-4 VIII. Alder 21 år ( Opplyst at kan være unøyaktig ført) IV . G. for gift. X . Antall barn under 10-12 år å forsørge , Ingen XI. Lønn ( Kode 34) Reglementered , mnd. 3 rd 48 sh ( Ledesprenger)XII. Lege -attest mangler. XIII. 2. rett til 2 årslønner ved avskjed etter Reckript. Ellers er han registrert som nr. 672 ved avskjedigelsen.Som du ser er det mange opplysninger å hente.Skal sette sammen det som står om Hellik Olsen også, men det tar litt tid å samle opplysninger fra dette heftet. Så får du se om dette er rett mann? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kommer opplysninger om den Hellik Olsen som passer best i alder.I. Tallynr. 1535 II. Stoksnr. 1884 III. Navn: Hellik Olsen Natstad IV. RP 1528-1537, Ravnaas Pukverk V. Dreng 231 VI. Sted Nummedal VII. Født 1788-12-26. VIII. Alder 17 år. IX. Ugift. X . Ingen barn å forsørge XI. Kode 24. Lønn 2 rd 48 sk. ( drenger) XII . Ingen opplysninger om plass eller jord, Pensjon. XIII. 1 års lønn ved avskjed. XIV. Legeattest mangler. XV. 665 Nummer ved avskjed. XVI. Forskudd ved avs.Hvis du vil at jeg skal se etter fler i dette mantallet , gjør jeg det så gjerne.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tusen takk, Gunn, for oppslagene i avskjedigelsesmanntallet. Jeg ser ikke bort fra at det er de rette mennene du har funnet, men jeg får studere informasjonen litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I og med at Sølvverket (i hvert fall midlertidig) ble nedlagt i 1805, måtte jo nødvendigvis de ansatte skaffe seg nytt arbeid. En mulighet kunne være Kongsberg Jernverk som startet driften igjen nettopp i 1805. Men det var en relativt liten bedrift. Vi må anta at i hvert fall de yngste arbeiderne ved Sølvverket måtte flytte på seg, og koboltgruvene ved Modum mottok nok da mange tidligere Kongsberg-arbeidere. Dette sannsynliggjør at det er de rette personene vi har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til en god del informasjon om Blåfargeverket, Modum.Her er også listet opp noe litteratur om verkets historie.http://www.blaa.no/Et spennende kultursenter, som er godt bevart.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Du, dette med 1805 var veldig interessant for meg. Jeg har en stammor - Margrethe Adamsdatter (Rytter), f. på Kongsberg i juni 1805. Men så er hun konfirmert i Austre Moland 21/5/1821. Den nedleggelsen kaster kanskje lys over push & pull-krefter som forklarer familiens flytting.Hun var forresten oldemor til den dikteren du holdt foredrag om i Arendal for noen uker siden.I Arendalsområdet ble hun gift med Jens Jensen Kjerrup.Se f.eks. emne 6317 .-Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Den Margrete Adamsdatter f. Kongsberg 1805?LenkeI avskjedigelsesmantallet for Kongsberg 1805, finner jeg en Adam Hansen Røtter , kan det være en feilskrift for Rytter?Jeg kan godt skrive her hva som står om han, hvis det er mulighet for at det er samme mann?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da så jeg av tema 6317 at du har fått opplysningene fra Avskjedigelsesmantallet før.Litt artig likevel , for det er tydligvis samme damen jeg har funnet.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er tydeligvis umulig å lage lenke til den debatten. Jo, 1805 er nok et turbulent år for mange på Kongsberg og kan forklare mange flyttinger.Har du forresten funnet noen kobling mellom Jens Jensen Kjerrup og biskop Jacob Kjærup i Kristiansand, Jarl? Sistnevnte skal jo også ha vært en av Jens Bjørneboes aner.Apropos Bjørneboe: Jeg mener at jeg en gang fant en slektslink mellom ham og Australias 'nasjonalskald', Henry Lawson (som hadde sine farsrøtter i Austre Moland og Tromøy). Jeg må nok bla litt i papirene mine for å¨finne det igjen, men du har kanskje klarlagt forbindelsen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hvis du søker på mitt navn i søkefeltet finner du mange tema som tangerer Kærup og Bjørneboe.I slekten min lever tradisjonen om forbindelsen mellom Jakob Kærup og Jens Bjørneboe. Her er jo mange som bruker Kærup-navnet (uten at det egentlig beviser noe, og der henger også noen bilder av biskopen i Bjørneboe/Helliksen/Møller-familier...!) Men jeg har søkt etter verifisering både ved å følge biskopens linjer fremover i tid og dikterens bakover, uten å finne 'the missing link'.Har du tips?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet nok dessverre ikke mer enn det du vet. For en del år siden gjorde jeg noen studier i Bjørneboenes slektshistorie. Jeg antok da at den første Jens Kjærup i Arendal kunne ha vært en sønn til Jacob Kjærup - men der stoppet det altså opp. Når det ellers gjelder Bjørneboe, har jeg lagt inn et innlegg i denne debatten Lenke . Sannsynligvis tilfører jeg ikke dermed informasjon du ikke har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.