Gå til innhold
Arkivverket

[#28793] WAHL, Edward L. 7/21/1877-2/16/1973 født Trondheim


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei,Jeg har kontakt med Wahl slekt i Wa, USA. Er det noen som har opplysninger om disses opphav Edward (Edvart?), som emigrerte fra Norge +/- 1900? Jeg tror muligens familien opprinnelig kom fra Fosen, men har ikke funnet Edwards foreldre, kan noen med tilgang til kirkebøker hjelpe?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Vahl/Wahl er ei ganske stor slekt i Bjugn på Fosen. Og den eneste Edvard jeg kan finne i forbindelse med Vahl var Edvard Johannesen Vahl, f. 31.juli 1882. Han reiste til USA i 1900.Edvard kom fra husmannsplassen Sør-Rabben i Bjugn, og var sønn av Johannes Johnsen Vahl* (Breitæg) f.29.08.1836, d. 13.06.1888 og Marta Knutsdatter** f. 15.02.1846, d.03.06.1897. Disse to ble gift 31.10.1871, og fikk sju unger:1) Johannes Martin, f.08.05.1870. 2) Sofie Mathilde, f. 25.05.1872, reiste til USA i 1898. 3) John, f.04.12.1874, reiste til USA i 1898. 4) Peter Godske, f.22.05.1877, reiste til USA i 1898. 5) Josef Arne, f.02.03.1880, reiste til USA i 1899 6) EDVARD, f.31.07.1882, reiste til USA i 1900. 7) Marie, f.06.06.1885, reiste til USA i 1899.* Johannes Johnsen Vahl (Breitæg) var sønn av John Kristensen på gården Breitæg. ** Marta Knutsdatter var datter av Knut Eilertsen fra Lade etter Strinda, Trondheim og Maren Josefsdatter fra Ørlandet. Håper dette var til hjelp.mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Jeg finner denne karen i Nes i Fosen som du antyder.Edvard Ludvig født 21.07.1877 på Vahl, døpt 26.08.1877Foreldrene viet 08.10.1876 i Nes ungk, ind, fisker, John Estensen Mælum f. 1850 Vahl, gbr Esten Joh(a)nsen Vahl pike Rebekka Hansine Jakobsdtr Tøllesvik f. 1854 Trondheim domsogn, Jakob RasmussenJohn født 22.02.1850 på Vahl, døpt 16.06.1850, av foreldreEsten Johnsen Melem f. 13 sep 1806, sønn av [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi16211767&gardpostnr=1234&sokefelt=skjul>LenkeLucie Vinsentsdtr Tarven f. 14 jun 1813, datter av Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei og takk for svar. Jeg er ikke sikker, men heller mest til denne karen som Leif har funnet her, selv om han andre tydeligvis er påvist emigrert til USA. I familien der borte heter det seg at de kom fra Valsfjorden, det er vel i Bjugn?? Wahl er forøvrig familie navnet i USA. Er det noen som kan si noe om etterslekt i Bjugn i dag?mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg tror også at den Edvard Leif K. har funnet fram til er den riktige, ihvertfall ettersom du har oppgitt fødselsdato (som jeg ikke la merke til før etter svarte deg, hehe...).Valsfjorden ligger i Bjugn ja, i gamle Nes kommune. Det er noen i Bjugn som også skriver Wahl, men det er samme slekta. En kar ved navn Leif Wahl har skrevet gårdshistorie for Nes, og i bind 3 omtales gårdene Vahl. Denne kan bestilles hos Bjugn Bygsatunlag på Mølnargården, molna@frisurf.no eller på tlf. 72 52 89 56.mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei igjen, takk for disse opplysningene. Skal få tak i det bind 3. Ellers så var kanskje disse Wahl som du fant i slekt med 'mine' Wahl, siden de kom fra samme området, og også dro til det forgjettede land..?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Hei lurer på om dette også er etterkommere av min slekt? Mitt pikenavn er Wahl.Kan det hende at vi har felles aner?Se innlegg 29118.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, dette er ikke direkte min slekt, men Wahl etterkommere i USA er inngiftet i min slekt der borte og jeg har hatt endel kontakt med dem for å utveksle informasjon. Har du noen oversikt som viser din Wahl slekt bakover, det kan det jo hende at dette er samme slekt? Jeg har lest i den boka som Leif Wahl har utgitt, og mener at de Wahl jeg har kontakt med i USA kom fra en av Vahl gårdene (Bærteig) og en husmannplass Rabben, hvis jeg ikke har misforstått.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, fant ut at jeg hadde vært noe åndsfraværende. Som tidligere sagt, så her det nok Edvard som Leif fant som er den riktige. Finner ham og forfedrene i boka til Leif Wahl. Har du funnet ut om dette er din slekt Grethe? Det hadde vært artig å informere om det til USA i tilfelle. Jeg antar at en del nålevende på Fosen er etterkommere av de samme folkene.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Grethe Dalsegg

Hei har ikke fulgt opp innlegget mitt til deg, men skal prøve å rette opp igjen feil jeg har gjort. Skrev feil nr. på innlegg du skulle se på. Riktig nr. på innlegg er 29103. Der står forøvrig all info jeg har på dennne siden av slekten.Skal prøve å skaffe meg boka til Leif Wahl jeg også.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.