Gå til innhold
Arkivverket

[#28795] Elling Olsson, Bjørvika i Gaular


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Elling Olsson f. på klokkergården Kvål i Førde uvisst når,men det ser ut til at han er død 1778 for den 23.04. s.å. leses hans skifte opp. Han var gift med Eli Mogensdtr.Tyssedal som oppgis å nedstamme i rett linje til Risnes ca.1650. Dette ifølge bygdebok for Hyllestad. Er det noen som vet noe mer om disse menneskene? En sønn, Christian ble i Bjørvika, datteren Maren ble gift m.Hans Gregoriussen Døskeland, Olaug ble gift m. Rasmus, Nord Fauske i Gaular, Anna ble gift m.Johan Christoffer Hoff og Gjert ble gift på Horne i Askvoll, og jeg stammer fra dem. Alle opplysninger er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel henvisning til skiftet [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbskifte&page=1&sql=low%5Fgard+like+%27bj%F8rv%25%25%27++AND+low%5Ffornamn+like+%27elling%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>LenkeKan dette være dødsfallet til Elling Lenke og til kona Eli Lenke. Elling er født i 1705, og Eli i 1708. Eli heter Mogensdatter, som vel også kan skrives Monsdatter, og i 1701 finner jeg en Mons Eriksen på Tyssedal, kan det være hennes far? Lenke. Mons er født ca. 1670. Men du nevner noe om direkte linje til Risnes ca. 1650, så da kan vel dette være et blindspor…Dette er vel sønnen Kristian Ellingsen på Bjørvik i 1801, 55 år gammel (f.ca. 1746). Han er gift 1. gang, men kona ser ikke ut til å være nevnt, bare barna Lenke. Dette er vel giftermålet hans med Kari Monsdatter i 1779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det ser ut som Kari Mogensdatter Bjørvik dør i 1801 [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbgravlagde&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27kari%25%27++AND+low%5Fbustad+like+%27bj%25%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=12>LenkeEr dette henvisning til Gjert Ellingsens skifte? Lenke Her er vel Gjert Ellingsen kårmann på Horne i 1801, 69 år gammel (f.ca. 1732)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Tusen takk Grethe. Jeg hadde ikke fødselsår for hverken Elling eller Eli.Opplysningene om dem fant jeg i Hyllestad bygdebok, og der sto både Tyssedal og henvisningen til Risnes. Hvor Risnes og Tyssedal er, det aner jeg ikke, for jeg er ikke kjent med geografien i Sogn og Fjordane.Eli kan godt være datter av nevnte Mons Eriksen, og kanskje var han gift med en fra Risnes. Skiftet etter Elling har jeg utdrag fra, og det forteller bl.a. at hver av barna fikk 35rdl.5ort. 8stk. i bryllupsgjerd, noe jeg forstår var ganske mye.Jeg håper på mere viten om Elling og Eli. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Arne. Tusen takk for din opplysning, den ga meg enda mere viten om forfedrene, og jeg tar gjerne imot mer. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Under bruk 2 på Dysjeland:1716 til 1761:Gregorius Lassesson, død 1759 på Dysjeland. Gift 2. med Marte Lassedotter.Born i 1. ekteskapet:Synneva f. kr. 1719, d. 1786 på Dysjeland.Hans f. kr. 1724. Neste brukar.Marte. Gift med Ola Løfall.Mari f. kr. 1726, d. 1827. Gift 1766 med Søren Sjursson Sande.Born i 2. ekteskapet:Anna f. kr. 1746.Brite f. kr. 1750. Gift 1779 med Mons Larsson Selstadbakke.Lovise f. kr. 1753, d. 1830. Gift 1777 med Søren Hansson Myrmel. 1761 - 1794:Hans Gregoriusson f. kr. 1724 på Dysjeland. Gift med Mari Ellingsdotter f. kr. 1739 på Bjørvik, d. 1793 på Dysjeland.Born:Gregorius f. 1762, d. 1850 på Alværen. Gift med Dorte Simonsdotter Alværen.Anders f. 1764.Mons f. 1767.Synneva f. 1769. Neste brukar.Hans f. 1771, d. 1846 på Høgelid. Gift 1799 med Nille Andersdotter Sygna.(Synneva, som overtok bruket i 1794, ble i 1793 gift med Anders Halvorsson f. 1768 på Øvrebø, d. 1838 på Dysjeland.)Kilde til dette er Bygdebok for Gaular, Band 5, Sande sokn. Jeg vil anbefale deg å låne denne, samt bind 4 for Viksdalen sogn og bind 6 (a og b) for Bygstad sogn.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Arne. Tusen takkfor opplysningene,og jeg går igang med å låne disse bygdebøkene. Elling Bjørviks sønn Gjert gifter seg 2.12.1764 med Alis Ludvigsdtr. som oppgis å være hans søskenbarn. Hun var 17 år, og de måtte løse kongebrev for å få inngå ekteskap. Hun oppgis ifølge Hyllestads bygdebok å være født på Birkeland i Gaular. Er det noen som vet på hvilke side de var søskenbarn? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.