Gå til innhold
Arkivverket

[#28796] Fevig Jernskibsbyggeri


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit S. Olsen

Hei igjen! Jarl har helt rett i hvorfor det het 'lille Bergen' Min farmor, datter til Herman, ble ikke glad da min far fikk tomt og bygde hus på den siden av Fevikkilen. Det var den 'simple' siden fordi så mange arbeidere ved verftet bodde der. Selv var hun født og bodde hele sitt liv på den 'riktige' siden. Om hun ble 'fint' gift? Min farfar var fisker og skomaker.. Berit Sjøstrand OlsenPs. Jeg tar med de gamle bildene til Fevik og får broren min til å hjelpe meg med å legge dem inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er en lenke til et nettsted der jeg har lagt opp et bilde av noen barn utenfor arbeiderboligene Lille Bergen - Lenke,_lille_bergen.jpg&tekst=fevik%2C_lille_bergen.jpgJeg samler på eldre Fevik-bilder, så bare ta kontakt om du har noe å bidra med....!!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Svært interessante bilder! Er det noen opplysninger om hvilket skip som er under bygging på kortet nederst til venstre, eventuelt hvilketår bildet er tatt (da kan man muligens identifisere skipet ut fra oversikten i Finn F. Erichsens srtikkel i Medlemsbladet for Grimstad Byselskap)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Hei igjen! Nå er jeg vel hjemme fra Fevik med flere bilder som jeg etterhvert skal sende til Jarl. Den båten du spør om Oddbjørn tror vi må være 'Takstaas' som ble bygget som 'Stanford' i 1916. Kortet er poststemplet 22.12.1916. Et avisutklipp jeg har lånt av min bror viser denne båten og den likner veldig den på kortet. Kortet øverst til h. er poststemplet 07.09.1916. Kortet øverst til v. 13.09.1923 og det nederst til h. er jeg ikke sikker på, men tror det står juli 1916. Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for opplysningene, Berit. 'Stanford' finner jeg igjen i Finn Fredvig Erichsens artikkel. Dette skipet var ferdig bygget i juli 1916 og var på 1823 br.t. Det blir der også opplyst at fra 1913 ble byggnumrene for hvert skip som ble sjøsatt fra A/S Sørlandets Skibsbyggeri registrert på Fredikstad Mekaniske Verksted. 'Stanford' hadde byggnr. 197.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, kan jo etter hvert bli en svært spennende billeddokumentasjon av Feviks storhetstid rundt forrige hundreårsskifte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anniken Lindaas Kolstad

TRESKIBSBYGGERI i Fevig 1911? Oppdaget denne debatten via debatt 51267(11).Jeg går pt gjennom gml overleverte slektsnotater fra ca 1958 for å få verifisert så mye som mulig. Der står det bl a : 'Julius ble værksmester på et treskibsbyggeri i Fevig i 1911.' Utfra alle de fine opplysn i denne debatten ser det for meg ut som om dette kanskje må være Jernskibsbyggeriet han arbeidet ved? Eller fantes det et TREskibsbyggeri også?Julius Lindaas var min oldefars bror. Julius, f.1866, dro fra Linaasen gård v Magnor,Eidskog, Hedmark til Kristiania og utdannet seg til smed/hovslager. Fikk arbeid på Thunes Mek. Værksted. Giftet seg i 1895, flyttet til Bergen 1900.Fikk 3 barn der. I FT1900 er han oppført som Værksformand, adr Krohnviken 12, Aarstad. I slektpapirene er det nevnt Solheimsvigen og v hjelp av SAB tror jeg derfor at han arbeidet v Bergen Mek. Værft (BMV). SAB har så langt ikke kunnet hjelpe meg med lister over ansatte/formenn. Ej heller Sjøfartsmuseet Noen som sitter på detaljerte opplysninger?I 1903 ved siste barns fødsel (KLOK Aarstad), er far Julius Linaas oppført som smed, bosatt i Krohnviken. Finnes det gml bilder fra bebyggelse i Krohnviken eller området omkring?I 1911 er han altså 'Værksmester på et treskibsbyggeri i Fevig' etter slektsnotatene. Her står det også at de ant bodde i Arendal da. Hvor lang tid tok det på den tiden å ta seg fra Arendal til Fevig? Er ikke det litt lang pendling for en værftsarbeider i 1911? Vet noen om en del av arbeiderne eller formennene bodde i Arendal? Ser av innleggene her om 'Lille Bergen' i Fevik og om den 'finere siden' av byen. Vet noen om rangsforskjellene i bostedene i Fevik for arbeiderne?'I 1919 kom Julius som formand til Moss Værft.' står det videre i slektsnotatene. Jeg antar at dette er Moss Mek.Værft.Julius Lindaas døde i Moss i 1934. Hans sønn, Olaf Engel Lindaas f.1902,står også som formann på Moss Værft. Ingen av hans 3 barn har etterslekt.Håper noen kan hjelpe meg å få verifisert noe av dette! Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette blir jo litt gjetting, men jeg vil vel se det som mest sannsynlig at Julius Lindaas (bl.a. med sin bakgrunn som smed - og med tanke på yrkeskarrieren for øvrig) har vært ansatt ved Sørlandets Jernskibsbyggeri (som altså ble organisert på 'restene' av Fevig jernskibsbyggeri). 1911 passer her særdeles godt, siden det var nettopp det året S. J. ble etablert.Det fantes også en treskipsbyggertradisjon i Fevik, og bergenseren Randulf Hansen overtok visstnok det gamle 'Boes treskibsværft' (ref. Finn Fredvig Erichsen), der han etablerte jernskipsverftet Randulph A/S - men det var først i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Takk for fint svar, Oddbjørn!Andre som kan hjelpe meg med resten av mine spørsmål/funderinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Oddbjørn.Du etterlyser arkiv etter Fevik jernskibsbyggeri/Sørlandets jernskibsbyggeri (22), men jeg tror du gir svaret svaret selv i (21), Fredrikstad Mekaniske Verksted. Det er ikke urimelig å tenke seg at de også overtok arkivet da de kjøpte verftet.Litt pirk: Aust-Agder-Arkivet heter siden september 2003 Aust-Agder kulturhistoriske senter (AAks).Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hmm.. Godt og vel halve innlegget mitt forsvant!Jeg prøver igjen:Hei Kjell.Jo, arkivet fulgte trolig med på flyttelasset til Fredrikstad.Navneendringen/omorganiseringen (AAA til AAks) var jeg klar over. En ren glipp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Oddbjørn.Det er bare hovedkatalogen til AAks som ligger på nettet, de forskjellige samlingene gjør ikke det. En slik samling heter 'Forretningsarkiv', og der er det to pakker, nr. 108 og 109 som inneholder lønningslister Fra Fevig Jernsskibsbyggeri fra januar 1908 til februar 1909 (108), samt en lønningsprotokoll fra 1908 - 1909 (109). Der er også regskapsbilag fra 1908. Disse er tilgjengelig på lesesalen.Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjell.Takk for opplysningen. Jeg får sjekke disse lønningslistene neste gang jeg besøker AAks.Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg henter opp denne gamle tråden, som hadde min farfar (Gustav Johannessen) som utgangspunkt. I den nylig utlagte ft. 1910 ser jeg at han da fremdeles var verksarbeider på Næs jernverk - så da må det ha vært etter 1/12 1910 han reiste til Fevik for å jobbe på jernskipsverft. Han må m.a.o. også da ha kommet dit etter at Fevig Jernskibsbyggeri ble nedlagt - og da antakelig ha blitt ansatt på A/S Sørlandets Jernskibsbyggeri. Dette ble jo, som nevnt bl.a. i innlegg 21, etablert i 1911 på 'ruinene' av det tidligere Fevig Jernskibsbyggeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten 'farfar-oppsummering' (kanskje mest for min egen hukommelses skyld):Gustav Johannessen (f. 1886) giftet seg første gang 20/3 1915 i Holt ('viet paa kontor') med Svendine Kristine Halvorsen (f. 1892 i Øyestad): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=177&uid=42044&js=j>LenkeFarfar Gustav er da kalt 'Verksarbeider', en indikasjon på at han på det tidspunktet må ha vært i arbeid ved Næs jernverk. Vi skal legge merke til at faren, Johannes Jahnsen (feilaktig kalt Johnsen), har fått samme yrkesbetegnelse, og han hadde i mange år vært hammersmed ved verket. Svendine Kristine er kalt 'Tjenestepike', men det går ikke fram om hun er i tjeneste i Holt. Hun er nemlig også tjenestepike i ft. 1910 - da på Fevik (Lenke). Dermed mener jeg å ha fått en indirekte bekreftelse på at farfar Gustav og Svendine traff hverandre mens han arbeidet ved jernskipsbyggeriet på Fevik.I 1910 er han imidlertid fremdeles på Næs verk, og er da kalt 'dagarbeider ved Jernverk' (som faren Johannes):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ble en del tull med lenkene i forrige innlegg, så for ordens skyld får jeg prøve å få dem korrekte.Vielsen mellom Gustav Johannessen og Svendine Kristine Halvorsen 20/3 1915:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5103&idx_id=5103&uid=ny&idx_side=-177>LenkeSvendine Halvorsen på Fevik i ft. 1910:LenkeGustav Johannessen (her kalt Johnsen) på Næs verk i ft. 1910:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Alltid kjekkt når du 'promoterer' det lokale! Jeg bladde en gang i eldre årganger av Vestlandske tidende og tok foto av en del Fevik-relatert. Der var mye om skipsbygging. Vedlagt et fra VT 30/7/1900.Har du forresten lest brevet fra Alexander kielland til 'en eller annen jeg nå ikke husker navnet på' der han innhenter referanse på randulf Hansen, den store skipsbyggingsmannen på fevik omkring forrige århundreskifte?- Jarl -

bilete10659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det Kielland-brevet kjenner jeg ikke! Jeg har imidlertid to bind brev fra dikteren i en eller annen hylle, så da er det bare å gå på 'jakt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.