Gå til innhold
Arkivverket

[#28799] Foreldre Knut Askjellson f.1786, Tøssen(Tysso), Evanger, Hordal.


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Prøver å finne ut hvem som er rett foreldrepar til Knut Askildsenf.1786,Tøssen og som gifter seg med Anna Andersdatter Romerheim.I bygdebok for Evanger finner jeg Askjell Torkjellson f.1736 Fosse i Bergsdalen ,bosatt som husmann på Tøsse(Tyssen, Tysso)Evanger gift ca.1770 med Anna Andersdatter.Jeg finner ikke dette paret som gift i noen av de kirkebøkene som er digitalisert. Jeg finner derimot Askjel Knutson Verpelstad gift med Anna Andersdatter Furnes.Lenke I følge bygbebok for Stamnes, Vaksdal bodde paret Askjel Knutson og Anna Andersdatter Furnes en stund på Verpelstad som husfolk. Er det disse som flytter videre til Tøssen? er det noen som kan oppklare dette?Bjørn GundersenBjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Hannisdal

Hei jeg har en Anna Askjelsdatter født i Tyssen,Evanger,Hordaland 1768. Hun døde i Dalseid,Hordaland 1844. Hun var datter av Askjel Knutsen og av Anna Andersdatter. Hun ble døpt i Evanger Kirke 4 des 1768. hun var datter av Askjel Knutsen født i Fosse,Bergsdalen,Hordaland 1736. Han døde i Tyssen,Evanger,Hordaland 1796. Han var sønn av Knut Torgeirssen og av Anna Pedersdatter.Han var gift med Anna Andersdatter var født i Furnes,Stamnes,Hordaland 1744. Hun døde i Fyllingslid,Stamnes,Hordaland 1832. Hun var datter av Anders Nilssen 1672 og av Kari Johannesdatter 2692. De giftet seg 1767. jeg har mer bakover. jeg snakker med en i morgen som vet mere om denne slekten hilsen jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Jarle Hannisdal, jeg ser frem til å få en avklaring på om det var Askjel Knutsen og Anna Andersdatter som var foreldre til Knut Askjellson f.1786.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Hei Bjørn. Eg vill tru att denne Anna , er denne eldste av to døtre med namn Anna til Anders Eilvsen Romarheim i Lindås, tidligare Hosanger og Anna Johannesdtr. Du finn ho trulig som trenar på Straume i Modalen 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11253&gardpostnr=114&personpostnr=2085&merk=2085#ovre>Lenke og her er nok vigselen LenkeOpplysningane om foreldra er henta frå Ættebok for Hosanger. Men eg har ikkje notert kvar denne Anna vart av. Foreldra til Anna i 1801 Lenke Kan ikkje minast att det står i Ættebok for Hosanger , kvar Anna Johannesdtr og Anders Eilvsen var frå. Men muliges er dette vigselen deira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Hannisdal

Hei kan jeg få adr. din så skal jeg sende deg mere info. bøkene i inneholder en del feil på disse gårdene mvh jarle jarle.hannisdal@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Jarle Hannisdal og Marit Rambjør. I følge bygdebok for Evanger er Askjell Torkjellson Fosse i Bergsdalen f.1736 gift med Anna Andersdatter og bosatt som husmenn på Tyssen. Det må være feil . Det skal vel være Askjell Knutson f.1736 Fosse i Bergsdalen? Anders Nilson Veo f.1705 gift med Kari Johannesdatter f.ca.1709 bosatt Furnes hadde i følge bygdebok for Stamnes to døtre med navn Anna, den ene født 1736 gift med Halvard Åsgrimson og den andre Anna f.1744 gift med Askjell Knutson . Her må det også være en feil for her står det at Anna født 1744 er gift med Askjell Knutson enkemann fra Verpelstad, men det stemmer ikke i følge kirkebøker utlagt på digitalarkivet.Så jeg konkluderer med at foreldrene til Knut Askildsen f.1786, Tøssen var Askjell Knutson f.1736, Fosse i Bergsdalen og Anna Andersdatter f.1744 Furnes. Til Jarle Hannisdal så er min e-mail adr.:bg08olan@hotmail.comBjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.