Gå til innhold
Arkivverket

[#28801] Lundesæter i Solør


Gjest Lars Ove Øye
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Øye

Hei. Kan noen fortelle meg om Lundesæter i Solør en plass (sted) eller en gård? Dette gjelder perioden 1850-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Var husmannsplasser på denne tida. (Sjå Brandval, Hedmark 1900).Er i dag et lite tettsted på Brandval Finnskog. Brandval har gått inn i Kongsvinger kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Takk for svaret, men jeg er fortsatt forvirret. Jeg leter etter noen som kalte seg 'Bastaasen' (som er et registrert bruk i 1865 og 1900 tellingen, men som jeg ikke finner at brukerne stemmmer overens med de jeg leter etter), og i følge gamle fortellinger er Lundeseter (Lundesæteren) nevnt mange ganger. Ligger gården Bastaasen i Lundeseter, eller i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Bastaasen lå under Berger i Brandval, mener jeg å huske. Leter du etter noen spesiell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Ja. Jeg leter etter: Anna Ingeborg Olsen f 5 mai 1882, død 17 aug 1962. Brukte bare navnet Ingeborg Olsen i folketellingen 1900, da var hun tjenestepike i Kristiania. Hun ble gift Pettersen, men hennes far het sannsynligvis Ole eller Olsen (og det het halve Solør på den tiden)Hun brukte i voksen alder navnet BASTAASEN også, og Lundesæter er også nevnt. Jeg vet hun hadde mange søsken, men kjenner bare til navnet på to. Laura (eldre) og Johannes (yngre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.