Gå til innhold
Arkivverket

[#28807] Hjelp til oppslag i Nord-Odals bygdebøker


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg er på utkikk etter opplysninger om ekteparet Otter Larsen og Anne Amundsdatter. Otter var fra Rud i Mo, og født 1725, død 1781. Anne var fra Garvik, og født 1737, død 1810.Opplysningene jeg har om dem er fra Sør-Odals bygdebok, bind 2 s. 217 (gammel utgave).Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Mellem

Fra Nord-Odal IV s. 229 foreldre til Otter: Lars Finnsen fra Tannes ca. 1684-1748 gift 1708 med Jøran Hansdtr fra Garvik ca. 1690-1773, på side 231 står omtrent det samme som du har fra S-Odal.Om Anne fra Garvik, samme bok side 352 - foreldre til Anne: Amund Tostensen 1701-1740, var gift med Kirsti Høgnesdtr fra Føsker 1704-73.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Tusen takk for svar! Jeg blir nok nødt til å fjernlåne bygdebøkene fra Nord-Odal også.Et spørsmål som dukker naturlig opp nå; er jo hvor Tannes og Føsker er? I Nord-Odalen dette også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Både Tannes og Føsker finner du i Nord-Odal. Tannes er omtalt i bind 3 og Føsker er i bind 1 (gammel eller ny utgave).Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Takk for svar!Noen som har lyst til å se etter Lars Finnsen fra Tannes ca. 1684-1748, og Kristi Høgnesdatter fra Føsker ca. 1704-1773..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det ringer en liten bjelle ang. de navnene. Mulig jeg har dem i basen min. Jeg har i hvert fall folk fra både Tannes og Føsker der.Du får svar i kveld. Er på jobb nå, men basen er på hjemme-PCen.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Mellem

Fra N-Odal bind III s. 534 Tannes Lars Finnsen var sønn av Finn Tjøstelsen f. ca. 1654-1730 som var fra Nordre Berg, også i N-Odal, kona til Finn var Anna Larsdtr ca. 1654-1716Bygdeboka bind IV, Nordre Berg s. 49 Finn Tjøstelsen var sønn av Tjøstel Larsen fra Huvnes i Vinger 1618 - ca 1679, om kona står ikke navnet, men det het at hun var 100 år da hun døde i 1698. Jeg finner ikke noe spesielt om Kirsti under Føsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Tusen takk for oppslag Rolf; dette var til stor hjelp. Synd det ikke sto noe om Kristi, men det er jo lenge siden, og hun var kvinne; det er ikke noe fortrinn i så måte...Igjen; tusen takk for oppslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nå skal jeg prøve å nøste opp trådene litt her, så jeg setter opp følgende anetavle:1. Diverse Ottersønner og Ottersdøtre2. Otter Larsen, f. 1725 Rud i Mo (Nord-Odal), d. 1781; g.m.3. Anne Amundsatter, f. 1737 Garvik (NO), d. 1810.4. Lars Finnsen, f. ca. 1684 Tannes (NO), d. 1748 Rud i Mo; g. 1708 m.5. Jøran Handatter, f. ca. 1690 Garvik, d. 1773 Rud i Mo. Disse to har jeg i basen min, mer har ingen foreldre knyttet til dem. Jeg stammer fra sønnen Hans Larsen på Rud i Mo og datteren Kari Larsdatter på Glomsås (Sør-Odal). Kilden er bygdebøkene, men desverre fra en tid da jeg ikke noterte bind eller sidenummer.6. Amund Tostensen, f. 1701, d. 1740 Garvik; g.m.7. Kirsti Høgnesdatter, f. 1704 Føsker (Nord-Odal), d. 1773 Garvik. Jeg har en Kari Tostensdatter, f. på Garvik i 1715 i basen min. I den videre listen går jeg ut fra at dette var Amunds søster, men det må selvfølgelig sjekkes. Jeg har også en Høgne Gundersen på Føsker, men han er av samme generasjon som Kirsti, og passer dermed ikke som hennes far.8. Finn Tjøstelsen, f. ca. 1654 Nordre Berg (Nord-Odal), d. 1730 Tannes; g.m.9. Anna Larsdatter, f. ca. 1654, d. 1716.10. og 11. Ukjent for meg.12. Tosten Kristoffersen, f. ca 1662 Garvik, d. 1740 Garvik; g.m.13. Tora Amundsdatter, f. ca. 1670 Ekornhol (Nord-Odal), d. 1740 Garvik.14. og 15. Ukjent for meg.16. Tjøstel Larsen, på Nordre Berg i Nord-Odal og/eller Huvnes i Vinger.17. ?24. Kristoffer Ottersen, f. ca. 1607 på Seim (Sør-Odal), d. ca. 1675 Garvik; g.m.25. Jøran Tostensdatter, f. omkr. 1630 på Nedre Nordset (Sør-Odal)26. og 27. Amund på Ekornhol, men ellers ukjent for meg.32. Jeg har erindringer om en Lars Gudmundsen på Huvnes i denne perioden, men finner ham ikke i basen min...48. Otter Gislesen på Seim, omkring 1585 - ca. 1620; g.m.49. Rønnaug.50. Tosten Gunnersen, f. omkring 1580 på Nes i Grue, d. ca. 1650 på Nedre Nordset i Sør-Odal.96. Gisle Semmingsen på Haug i Nord-Odal, d. ca. 1620. Gift med97. Toruanna Ottersdatter?? Her kommer vi inn på ei gammal bonde- og/eller lavadelsætt med mye odelsgods rundt om på Romerike, i Odalen og i Solør. Men det som står i Odalsbøkene om denne er ikke 100% til å stole på, så jeg stopper her.100. Gunder på Nes i Grue. Trolig fra Rud i Sør-Odal, skifte på Nes i 1601. Gift (1) m.101. Eline på Nes i Grue. Skiftet i 1601 tyder på at Nes var hennes odelsgård.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei igjen. Dette hjelper enormt! Tusen takk!Jeg har noen spørsmål. Vet du om det var noe spesielt som skjedde på Garvik i 1740; siden Amund Torstensen og hans foreldre døde her samme året? Jeg ble også svært nysgjerrig på det du nevner om en gammel bonde-og/eller lavadelsætt; og lurer på om du likevel kan fortelle litt, også om hvorfor bygdebøkene her ikke er riktig til å stole på?Igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg vet ikke hva som skjedde med Garvikingene i 1740, men det hende det gikk epedemier som utslettet hele familier. Mulig at kirkeboka for tidsrommet kan gi et svar.Ang. forfedrene til Gisle Semmingsen, så fører Birger Kirkeby i bygdebøkene for Odalen og Nes disse tilbake til en sira Geirlaug som levde omkring år 1300. Men den ættelinja er etter min mening bygd på nokså tynt grunnlag - med litt for mange 'antakelig' og 'muligens' samt litt kreative tolkninger av brev i DN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.