Gå til innhold
Arkivverket

[#28814] (Anna) Ingeborg Olsen født 5 mai 1882 i Solør


Gjest Lars Ove Øye
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Øye

Hei Kan noen hjelpe meg med dette da jeg tror jeg er på villspor i forhold til ovennevntes forfedre. Det jeg vet er: Hun er født i Solør. Hennes far het enten Ole eller Olsen (eller begge deler) I 1900 tellingen var hun registrert i Kristiania som tjenestepike, under navnet Ingeborg Olsen. Hun ble gift med Ole Albert Pettersen (brukte også navnet Lauritsen)fra Skedsmo. Som voksen brukte hun navnet 'Bastaasen' som er et bruk i Brandval, (men jeg finner ingen sammenheng). Hun fortalte at hun kom fra Lundeseter. Hun hadde flere søsken, men jeg kjenner bare til to: Laura (eldre, og som brukte etternavnet Lystad som voksen) og Johannes (yngre, og som kjørte drosje i Solør-distriktet). Hun døde 17 aug 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Siden du holder hele Solør åpent, kan jeg i det minste si at hun ikke er født i Våler.Det høres unektelig ut som hun er fra Grue/Brandval, men har du sjekket kirkebøkene der uten å finne henne?Hvis du ikke finner henne eller søsken døpt i Solør, er jo neste mulighet å tenke på Sverige - dette er jo et grenseområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Hei Nei jeg har ikke sjekket kirkebøkene, og grunnen er at jeg faktisk er så 'ny' at jeg egentlig ikke vet hvordan jeg går fram. Jeg har bare sittet på 'nettet' og sjekket hittil. Kan du gi meg noen tips, er jeg takknemlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når du har fødselsdato og år er det ikke mye arbeid å sjekke dette.Ser du bor på Hamar, og da vil vel det enkleste være å ta en tur på Statsarkivet der. Det er bare å henvende deg i skranken og forklare hva du leiter etter. Ser ut som du i første omgang trenger kirkeboka for Brandval 1880-94, og leite blant døpte der.Enten får du låne den originale kirkeboka eller du får den på film (og hjelp til å komme i gang med det).En annen mulighet er å rette en forespørsel til Solør Slektshistorielag ved Magne Ivar Mellem (mmellem@online.no).Jeg ser at Slektshistorielaget har skrevet av kirkebøker for Brandval som selges i hefter. Brandval 1880-94 koster 250 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei! Anna Ingeborg f. 5-mai-1882 på Bastaasen u. Vestre Berger i Brandval av foreldrene Martin Olsen og Lovise Thoresdtr. Anna Ingeborg døpt18-jun-1882 i Brandval, konfirmert 18-okt-1896 i Brandval. Foreldrene viet i Brandval 9-jan-1859 da har moren navnet Marte Lovise Toresdtr. Alt dette er hentet fra avskrift av kirkebøkene i Brandval. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Hei Bjørn!Tusen takk skal du ha ! Min samboer ble virkelig glad nå. Ingeborg er hennes bestemor, og vi har nettopp begynt å nøste opp i hennes famile. Vi var på villspor her (kanskje fordi hun bestemt trodde at han het Ole til fornavn) , men nå begynner det å 'flaske seg her. Ellers er dette morsomt. Jeg har selv på min side kommet tilbake til 1540.Og igjen:.........TAKK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

... og her er mitt lille bidrag.I folketellingen fra 1865, finner du dem på Martin og Lovise på Baståsen, med to barn. Se Lenkemvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Øye

Hei Frank, og takk for det. Og som du kanskje så var det to Bastaasen-bruk. På det andre bodde Ole Olsen, som da helt sikket var far til Martin. Takk skal du ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.