Gå til innhold
Arkivverket

[#28816] Rabine Christine Mouritzdatter Hørbye i Porsgrund


Gjest Øystein Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Johansen

Rabine Christine Mouritzdatter HørbyeHun er en av mine tipp tipp oldemødre. I 1801-tellingen er hun bosatt i Porsgrund og oppført som enke på 28 år med en sønn på fire (Hans Christian Paust). Hun er med andre ord født ca 1773, men hvor? I 1797 ble hun gift med Christian Bülow Hansen Paust (fra Kviteseid) i Vestre Porsgrund kirke.I den mellomliggende perioden dør Christian Bülow, og i 1803 gifter hun seg med min tipp tipp oldefar Hans Axelsen fra Gjerpen (sønn av Axel Gundersen og Elen Herchildsdatter). Hans og Rabine får fire barn sammen i perioden 1803 - 1811, deriblant min tipp oldemor Andrea Caspara Hansdatter som ble født i 1805. Rabine dør i i 1838 og blir begravet ved Østre Porsgrund kirke. Det eneste sporet jeg har funnet er i Larvik i 1791. Der ble det 10.12.1791 døpt en gutt som fikk navnet Ulric Christian Hørbye. Morens navn var Rabine Christine Hørbye, og farens navn er ikke oppgitt.Men hvem var Rabine? Hvor kom hun fra? Var hun norsk eller dansk, eller for den saks skyld svensk? Jeg er takknemlig for alle som kan bidra til å kaste lys over dette mysteriet som jeg har strevet med i over ti år. Mvh Øystein Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Gunn Huglen skriver:Jeg legger en lenke til 1801-tellingen Porsgrund. Spennende med nye utfordringer.Nå har jeg rimelig god 'kontroll' på Rabine mellom 1801 og 1838, men det kan naturligvis være ting jeg har oversett. Jeg burde kanskje ha presisert dette, men takk skal du ha likevel.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke til Christian Bulow Hansen Paust og hans dåp. LenkeSkal se hva jeg finner om denne Rabine.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også lenke til dåpen til Ulric Christien Hørbye.LenkeOm dato stemmer med kirkebøkene, kan vel være litt uvisst?du har jo disse opplysninger før, men det kan være greit med lenker likevel?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Gunn Huglen skriver:Om dato stemmer med kirkebøkene, kan vel være litt uvisst?du har jo disse opplysninger før, men det kan være greit med lenker likevel?Ja, så absolutt. Jeg er kjempetakknemlig for det du har levert.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da din tipp-tipp-oldefar, Hans Axelsen i Porsgrund i denne ekstratellingen?LenkePorsgrund og Skien har mye slekts/ historie lagt ut digitalt, men det vet du kan hende?Mulig det lønner seg å kontakte lokale slektsforskere i området, de kan vel ha mulighet til å hjelpe deg.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at du alt kjenner lokal-historie i Porsgrund.Fant din egen slektsorientering her.LenkeDa er vel lokale kilder bruk opp.Bare å håpe at noen vet hvor Mouritzdatter Hørbye stammer fra.mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Ja, jeg er rimelig godt oppdatert når det gjelder lokale kilder fra Grenlandsområdet, men denne Rabine er ingen person med røtter i nedre Telemark. Det tror jeg nesten jeg kan si med 100 % sikkerhet.mvh Øystein J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Siden hun 'opptrer' første gang i Larvik, hadde det kanskje vært naturlig å etterlyse henne i Vestfold, men jeg har hittil fått svært liten respons på en etterlysning på Vestfold-forumet til DIS-Norge. Hun dukker tilsynelatende plutselig opp fra det store intet, men naturligvis må hun ha satt spor etter seg et eller annet sted, selv om disse sporene kanskje ikke er digitalisert ennå. Jeg har søkt på samtlige tilgjengelige folketellinger før 1801 i Danmark uten å få napp, men det er først og fremst i Danmark jeg finner navnet Rabine i forskjellige varianter (der Rabine er kortformen); f eks Harabine og liknende. Siden hun først opptrer i Larvik, har jeg tenkt på Frederiksvern, men jeg har verken fått sjekket kirkebøker for Laurvig eller Frederichsvern med omkringliggende distrikter. Dersom noen er innom disse fra tid til annet, ville jeg sette stor pris på å få en melding dersom noen støter på navnet i en eller annen variant. Som regel opptrer hun bare under navnet Rabine Christine Hørbye. I kirkeboka for Vestre Porsgrund har presten skrevet 'Haarbøj', men det er eneste gang jeg har sett denne varianten.mvh Øystein J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Jeg regner med at du har sjekket ut prosten Hørbye og futen Hørbye. Et kjapt søk på Google viser jo at navnet også ofte er brukt i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

I den grad jeg har hatt mulighet for det, har jeg sjekket tilgjengelige Hørbye-familier (på nettet). Lite å finne der, dessverre. Men når det er sagt, er det jo ikke så mye som ligger på nettet. Det er jo perioden før 1801 som jeg primært er interessert i. Det betyr ikke at ikke disse familiene er aktuelle, men da tror jeg mer på dåpsdelen av kirkebøkene, og der er det foreløpig relativt begrenset hva jeg har hatt mulighet for å undersøke. Skulle ønske at noen 'Hørbye-eksperter' kunne komme på banen.mvh Øystein J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Takk for gode innspill så langt. Om det kan være til noen hjelp, kan jeg liste opp navna til de fire barna Rabine fikk sammen med Hans Axelsen: Det var Maren Christine Hansdatter, født 1803 Andrea Caspara Hansdatter, født 1808 Wilhelmine Caroline Hansdatter, født 1808 og Johan Jørgen Hansen, født 1811. Samtlige er født i Porsgrund, Bratsberg amt. Dette er ikke navn som jeg finner igjen i Hans Axelsens familie, så da må det være noen på Rabines side som de er oppkalt etter (kanskje...)mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Hørby i Fredriksværn i 1801. LenkeEllers skal det være flere med Hørby -navn f.dpt. i Stokke og i Tønsberg mellom 1731 og 1788.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Hjertelig takk til Gunn Huglen for en formidabel innsats. Nei, jeg ser ikke bort fra at noen av lenkene dine kan være i nærheten av Rabine. Jeg har vurdert noen av dem tidligere, men har ikke funnet noe jeg vil karakterisere som et gjennombrudd.Dersom hun er norsk, er det egentlig ganske sannsynlig at hun stammer fra Vestfold, siden hun fikk sitt første barn i en alder av 18 år i Larvik, uten å være gift med barnefaren. Ellers ser jeg ikke bort fra at navnet kan skrives på ulike måter. Her er Gard Strøms avskrift av kirkebok for Porsgrund i forbindelse med giftermålet i 1797: Cop. 5/5-1797. Trol. 7/12-1796.Uk. Søemand, Christian Bylov Hansen Paust og p. Rabine Kirstine Mauritsd. Haarbøy. Cav: Laue Knudsen Berg (sign.), Bertel Knudsen Berg (sign.)Da hun gifter seg i 1803 står det følgende (fortsatt i Grad Strøms avskrift):Cop. 10/7-1803. Grenadeer Hans Axelsen med enken Rabine Kirstine Hørbye. Forl: Ole Johannesen, Andraas Sochorow.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapet til Anders Jacob HørbyeLenkeForeldre : Jacob Jeremiassen og Christine Marie Andersen Wolf.Kjente personer i Stokkebygden på den tiden.Har ikke funnet Mauritz/ Mouritz Hørbye så langt dessverre. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager det ble fødselen isteden. Han giftet seg med en Bull-datter. Skal se om jeg finner ekteskapet igjen.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Takk igjen til Gunn Huglen.Dette var virkelig spennende. Jeg fant Hørbye-navnet på fire gårder: # Melsomvik.# 10. Melsom.# 27. Fekja.# 23. Var-gaardene.Men dessverre ingen Mouritz/Mourits/Mauritz/Maurits. Og selvfølgelig heller ingen Rabine.Men når det er sagt, må jeg tilføye at jeg dette er kanskje det beste tipset jeg har fått hittil. Jeg vet jo av erfaring at ikke alt kommer med i en relativt summarisk framstilling som jo en bygdebok tross alt er. Det er sjelden man får med alle. Særlig ikke hvis vedkommende har en kortvarig gjesterolle i distriktet (fjerne/nære slektninger på kortere eller lengre besøk ol.)Dersom noen kunne foreta et oppslag i kirkebok for Stokke i den delen som omhandler dåp rundt 1770 (1773), ville jeg være svært takknemlig. Jeg regner med at noen har mikrofichekort som dekker Stokke i siste halvdel av 1700-tallet.På forhånd takk.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager feil navn. Her var lenke til Firing. Han har registrert kirkebøker herfra.Hunskaar har vel registrert mest fra Hedrum.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Takk igjen. Denne lenken førte meg inn i en relativt ukjent verden. Her må jeg bruke litt tid for å orientere meg, så får vi se om jeg finner den berømmelige nåla i høystakken. Flere spennende innspill ønskes velkommen av en vitebegjærlig slektsforsker som stadig lærer nye ting til tross for at jeg har holdt på med dette noen år.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok et giftemål i Stokke for en Charitine Maria Hørbye. Kan det være en slektning?LenkeHåper du vil få svar fra noen av dem som har god tilgang på kirkebøker.God påske! Lykke til !Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.