Gå til innhold
Arkivverket

[#28821] Thorshaug institut


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Hei.I forbindelse med min leiting etter min oldemor, Julie Larsen (se nr 28433), dukker Thorshaug institut opp. Er det noen her som har hørt noe om dette? Julie er født i 1890. Jeg vet at hun bodde på Røedshagen plads i 1900. Det hørte til Rør Søndre og ligger i Rygge kommune. Stedet ble drevet av indremisjonen.Jeg regner med at Røedshagen og Thorshaug har en forbindelse, men vet ikke.Håper noen kan hjelpe meg med dette. All hjelp mottas med takk.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En slektning av meg var vaktmester på Thorshaug off.skole i Oslo. Dette var en internatskole fram til ca.1967, da den ble nedlagt.Jeg vet ikke når Thorshaug off. skole ble opprettet, bygningene ser ut til å ha vært bygd tidlig på 1900-tallet. Skolen lå på grunnen til Thorsaug gård, som også har gitt navn til bydelen i Oslo.Skolen var en statlig spesialskole for såkalte åndssvake barn, men ettertiden har lært oss at det var mange barn som var feil-diagnostisert som åndssvake, og det ligger nok svært mange triste historier bak disse skjebnene.Jeg kan foreløpig ikke bidra med noe særlig mer, men det finnes sikkert noe stoff om skolen skolehistorisk litteratur.Jeg tror det er meget sannsynlig at opprettelsen av selve skolen skjedde på et senere tidspunkt enn byggingen av lokalene. (Skolesatsingen for åndssvake ble man ikke bevisst på før relativt sent inn på 1900-tallet)M.a.o. er det vel sannsynlig at stedet fungerte som en institusjon for barn/ungdom som tidligere ble definert som åndssvake før det ble en offentlig internatskole.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Iver.Tusen takk. Dette var interessant. Får sjekke dette nærmere på biblioteket.Når det gjelder min oldemor, ble altså opplysningene som ble gitt i FT 1900, gitt av Thorshaug.Rett før 1900 ble hun tatt hånd om av indremisjonen. Dette trodde jeg var fordi hun ble morløs da hun var 6 år.Min oldemor var ikke åndssvak, så derfor undres jeg på hvorfor hun hadde tilknytning til Thorshaug.Er redd det er en trist skjebne her, for min oldemor var visstnok en bister dame, som var veldig bitter. Det skal bli spennende å jobbe videre med dette.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg glemte å forklare at Torshhaug i denne sammenheng er ensbetydende med TORSHOV. – Og det var TORSHOV OFFENTLIGE SKOLE som var navnet så sent som i 1960-årene.Vaktmesteren her var selv østfolding, og jeg husker at jeg som barn undret meg over at over at vi skulle på besøk til Torsæv på Torshåv.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen Iver.ja, dette med Torshov internatskole er ganske interessant for meg. Jeg har en slektning som var der som gutt. Dette er nå ca 50-55 år siden. Skal høre litt med han, kanskje han kan noe historie rundt dette.Torsæv og Torshåv blir jo veldig 'østfoldsk', så jeg skjønner jo godt at du som gutt undret deg litt.Ellers så viser det jeg har funnet så langt, at det er mange som har vært innom Thorshaug, som har vært feilplassert. Håper å finne mer info om dette.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Fant dette :Historikk Skole.Johan Anton Lippestad institutt ble opprettet på Thorshaug (Torshov ) i Kristiania, 1876.Skoledriften ble overtatt av staten i 1892 og i 1899 ble internatdriften overført til offentlig drift.Myndighetenes interesse for skolen har vært vekslende.Etter siste krig har skolen hatt bedre arbeidsbetingelser.I midten av femtiårene ble 4 nye elevhjemsbygninger oppført på eiendommen. . 1 Juni 1991 fattet Stortinget vedtak om omstrukturering av spesialundervisningen på bakgrunn av to Stortingsmeldinger: Stortingets vedtak er samlet i innst. S.nr. 160 (1990-91) Torshov skole ble kompetansesenter i 1992 med regional funksjon http://home.online.no/~tor-musi/ny_side_1.htmIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Tusen takk for info.Det er akkurat dette tidspunktet(1892-1899)som er interessant for meg. Julie Larsen mistet sin mor i 1896. Hun ble da plassert bort(tydeligvis til Thorshaug i første omgang). Mest sansynlig fra 1896-1900. I 1900 bodde hun på Røedshagen i Rygge. Det var under indremisjonen. Her kommer også Kitty Larsen inn i bildet. Vet foreløpig ikke om hun har noen tilknytning til Julie.Det finnes sikkert noe info om dette et sted. Det gjelder bare å finne ut hvor. Kanskje det er registrert et sted. Kanskje statsarkivet?Er det noen som vet noe om det?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Dette var interessant. Siden denne tellinga er å finne, er det nok andre lister tilgjengelig også. Min oldemor må ha vært innom her rett før 1900.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du finner mange av elevene ved Thorshovinstituttet i konfirmantlistene. Desverre har jeg materialet her og nå, men for manges vedkommende ble de ikke konfirmert før langt uti 20-årene, da de ble sluppet gjennom 'etter deres ringe forutsetninger' (uttrykt på forskjellige måter.) Man kan vel regne med at det for endel av dem egentlig var snakk om skrive/lese-problemer (dysleksi), og ikke 'åndssvakhet'; men konfirmeres måtte de jo for å få adgang til 'voksenlivet', arbeid, tillatelse til å gifte seg osv. Det var nok mange triste skjebner og feildiagnoser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Tusen takk for info.Ja, her tror jeg det er mange triste skjebner. Når det gjelder min oldemor, vet jeg med sikkerhet at hun ikke var 'åndssvak'. Hun var en sterk og oppegående dame, som oppfostret sine 6 barn alene. Hennes mann døde veldig tidlig.Jeg har søkt etter info om Thorshaug, og det kommer tydelig fram at mange var feilplassert.Min oldemor må ha vært her fra ca 1897-1900. I 1900, så er det ihvertfall indremisjonen som eier stedet hvor hun bor. Hun er helt klart plassert bort.Jeg må grave videre for å finne ut av dette. Det blir spennende å se om jeg finner ut av dette Uansett så ser det ut til at hun hadde en trist skjebne.Så fortsett å sende inn innlegg hvis dere har noe om dette.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei Bente.Tusen takk.Jeg har nå ringt riksarkivet og fikk snakke med en veldig hjelpsom og hyggelig dame. Jeg skal nå sende en e-post dit med en forespørsel. Da får man et ryddig svar på sine spørsmål.(kanskje nyttig info for andre også).Det finnes i arkivene der. Hun opplyste at byarkivet i Oslo også har skolearkiver.Men, jeg reiser til Oslo rett over påske for å finne opplysningene ang min oldemor.Tusen takk for hjelpen.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.