Gå til innhold
Arkivverket

[#28829] Er det mulig å få info om Martin Konrad Mattiasson f. 24.08.1883 i Gjeløen Rødøy


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det nokon som har info om Martin Konrad Mattiasson (Rønnevik) f 28.04.1883 Gjeløen Rødøy. Død i Austevoll 07.10.1938. Eg antar at Gjeløen Rødøy er i Nordland fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at forslaget om Gjerøen faller bort, fordi Johanne Pedersdatter er født 1871, og ville da bare vært 14 år ved Martins fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det ble mange innlegg etter hvert. Martin hadde i hvert fall en søster, Elise Christine, født 7. juni 1875, døpt 5. sept. samme år. Foreldrene giftet seg nov. 1873. mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Godt jobba. Takk så langt. Det er vel mulig at Martin kan ha hatt flere søsken i og med at forelderene giftet seg i 1873?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

To søstre til: Anna Margrete, f. 21. mai 1879, døpt 3. august s.å. Hanna Marie, f. 2. nov. 1880, døpt 10. juli 1881 (hjemmedøpt 6. mai). Da den eldste datteren ble født, bodde de i Tjong (Tjongsfjord), senere bodde de på Gjerøya, nærmere bestemt Sør-Gjerøy. mvh. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som du Håkon klarer å få alle 'brikkene' på plass her. Eg har forstått det slik at Martin var frå Nordnorge, men veit du meir nøyaktig kvar staden er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I ft for 1900 Lenke finner ein at følgjande barn av Karen bur i same heimen som henne:Martin Matiassen f. 1883Jørgen Edevartsen f. 1887Johanna Edevartsen f 1884Elise Matiassdtr. f 1875Elise var gift med Olaf Edevartsen. Var Olaf son til Edevart Jeremiassen frå eit tidlegare ekteskap? Kvar kan dei andre borna frå Karen sitt føste ekteskap (med Matias) ha vore under ft for 1900. Var dei flytta ut or heimen eller døde dei før 1900. Dei eg tenkjer på er:Anna Margrethe Matiasdtr f. 21 mai 1879Hanna Marie Matiasdtr. f. 2. nov. 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Martin Konrad Mattiasson var gift i Austevoll, Møgster sogn og har mange etterkomarar der. Han var stuert/fiskar av yrke og budde i Tøkje på øya Selbjørn i Austevoll (Hordaland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Fin side Håkon, kanskje du kjenner til den slekten jeg etterlyser og kanskje kjenner du til noen av dem som lever i dag? Skulle du ha info om dem som lever i dag så kan du sende meg infor på min e-post: taarland@broadpark.noJeg vil også takke Mariann Stokken for en veldig bra link. har alt funnet litt info der.Martin Konrad Mathiassen ble gift med Johanna Kristina Ivarsdtr. Tøkje f. 1886-1966. Dette paret hadde 8 barn og jer tror at det er bare en av dem som lever i dag. Alle barna til Martin K. hadde flere etterkomere.Av søskene til Martin finner jeg at Anna Margrethe dør den 20. okt. 1879 ca 5 mnd gammel, men jeg kan ikke finne noe om Hanna Marie hun som ble født i 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg finner Hanna Matiasdtr. som ug. tjenestepike i 1900 Lenke(Har litt problem med å legge ut riktig lenke, vet ikkje kva som er grunnen til at dette av og til svikter)Er det noen som har info om Hanna Matiasdtr. etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har fått oppgitt at Hanna vart gift med urmaker Klette i Bodø og at ein av brørene til Martin vart gift i Rødøy og hadde mange born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hun giftet seg 17-8-1905 med Jacob Kornelius Olsen Klette, urmaker, Bodø, f. 24-1-1879 i Skjærstad. Foreldre: Ole Johnsen Klette og Beret. Kilde: Norges Håndverkere 1938 s. 628.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Ungkl. Mathias Sandberg Hanssen og Pige Karen Maria Eliasdatter blir gift i Rødøy 6. nov. 1873. Brudgommens fødested er Fondal (som ligger i Meløy); hans oppholdssted er Svinvær (i Rødøy). Brudgommen er 26 år gammel, og faren heter Hans Melkiors: Fondal. Brudens fødested er Alstadhaug. Hun er 29 år gammel og faren heter Elias Mortensen.Her er Hans Melkersen Fondal i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61836&gardpostnr=344&merk=344#ovre>LenkeDette er sannsynligvis den rette Mathias Hansen i 1865: LenkeHer er Elias Morthensen og datteren Karen i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Her er et par muligheter dersom man vil følge denne slekten videre bakover i Meløy:I 'Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845' nevner Svein Edvardsen fire ganger personer fra Meløy ved navn Hans Melkersen. Tre av henvisningene gjelder samme person. Den fjerde er til Hans Melchersen Sommerset, som er 11 år i 1831 (nr. 1555 i skiftesamlingen) og arver sin far Melcher Andersen Sommerset. Melker Andersen arver sin far Anders Andersen Kjeldal i 1811, og både far og sønn er i Kjeldal i 1801: LenkeAnders Andersen er 75 år gammel i 1801, og altså født ca. 1726.Man må selvsagt gå til kirkebøkene for å bli helt sikre på at dette er den rette slektslinjen.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Litt mer om hovedpersonene:Pige Karen Maria Eliasdatter. 25 år gammel, er registrert som innflyttet i Rødøy kirkebok den 17. Mai Aar 1869. Hun kommer fra Alstadhaug 'for at tjene' og oppholder seg på Selsøvik. (Ved fødselen av sønnen Martin Konrad har hun mellomnavnet Emma, men det er feil. Ellers er mellomnavnet konsekvent Maria/e.)Så blir hun som tidligere omtalt gift med Mathias Sandberg Hanssen 6. nov. 1873. Første barnet, Elise Christine, blir født 7. juni 1875. Da bor foreldrene på Tjong og Mathias kalles 'Styrmand.' Andre barnet, Albertine, blir født 20. jan. 1877, og da er foreldrene flyttet til Gjærøy; faren kalles gårdbruker. Anna Margrethe er født 21. mai 1879 på Sør-Gjerøy, Hanna Marie f. 20. nov 1880 på Sør-Gjerøy, og Martin Konrad 28. apr. 1883 på Gjerøy. (Dette er jo nevnt tidligere i denne tråden, men jeg tar det med for fullstendighetens skyld.)Mathias dør 13. des. 1884.Jeg har ikke funnet mer om Karen Marie Eliasdatter i Rødøy før hun blir oppattgift med Edvard Andreas Jeremiasen 4. des. 1898. Ved giftermålet oppga han at han var fra Herø, f. 1844 og konfirmert i Herøy i 1861, hvor han også sist hadde gått til alters. Jeg har ikke greid å finne ham innflyttet til Rødøy. Dette med altergangen kan bety enten at han ikke hadde vært borte fra Herøy særlig lang tid eller at han ikke gikk til alters særlig ofte! Men ved giftermålet var han iallfall gårdbruker i Rønvik, og hans far er gårdbruker Jeremias Petersen. Rønvik ligger forresten på nordsiden (Tjongsfjordsiden) av Værneshalvøya, som er mellom Værangfjorden og Tjongsfjorden.I 1900 finner vi Edevart (Edvard) og Karen i Rønvika med barna Martin Mathiasen, fisker og jordarbeider, av Karens første ekteskap, Johanna Edevartsdatter, f. Herø 1884, og Jørgen Edevartsen, f. Herø 1887. De to siste må Edvard ha hatt med seg da han kom til Rødøy. Sammen med dem bor også hans gifte sønn Olaf Edevartsen, f. Herø 1876, med kone Elise Matiasdatter, f. Rødøy 1875, som altså er eldste datter til Karen. Elises mor er også hennes ste-svigermor (dersom man kan si det slik på norsk). I henhold til folketellingen har de to barn, Magna og Alberta, som altså har mistet en av besteforeldrene på hver side, men hvis to gjenlevende besteforeldre er oppattgift med hverandre. Mer praktisk kan det vel neppe bli.Olaf Edevardsen, Fisker i Rønvik, er etter giftermålsinnførselen i Rødøy kirkebok f. Herø 1876, hvor han ble konfirmert i 1891 og hvor han sist gikk til alters. Han blir gift med Elise Kristine Mathiasdatter, f. Tjong (i Rødøy) 1875, den 26. juni 1898. (Edvard og Karen blir gift først 4. des. 1898; her er det altså barna som har gått foran med et godt eksempel.) Deres barn Magna Kristine er f. 3. mai 1899, og Alberta Marie 7. aug. 1900.Til innlegg 1: Navnet Rønnevik som du har i parantes viser sikkert til gården Rønvik, hvor Martin tilbrakte iallfall en del av ungdommen sin.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.